این کتابچه بنا بر مجوز نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده است چون متن نمایشنامه اتاق شماره 6 فقط از سوی مرکز مجوز اجرا گرفته و امکان نشر آن در سطح وسیع و به شکل کتاب نیاز به مجوز وزارت ارشاد دارد. استقبال از این کتابچه در مجموع خوب بوده و این حرکت میتواند تبدیل به الگویی حسنه شود تا با چنین اقدام مثبتی علاوه بر درک و دریافت هوشیارانهتر متن و اجرا، مبادله متن نمایشی هم اتفاق بیافتد تا در دراز مدت از کمبود متن نمایشی کاسته شود.
این کتابچه بنا بر مجوز نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده است چون متن نمایشنامه اتاق شماره ۶ فقط از سوی مرکز مجوز اجرا گرفته و امکان نشر آن در سطح وسیع و به شکل کتاب نیاز به مجوز وزارت ارشاد دارد. استقبال از این کتابچه در مجموع خوب بوده و این حرکت میتواند تبدیل به الگویی حسنه شود تا با چنین اقدام مثبتی علاوه بر درک و دریافت هوشیارانهتر متن و اجرا، مبادله متن نمایشی هم اتفاق بیافتد تا در دراز مدت از کمبود متن نمایشی کاسته شود.
رضا آشفته:
کتابچه راهنمای (بروشور) نمایش اتاق شماره 6 به کارگردانی ناصر حسینیمهر به دلیل ارائه متن کامل نمایشنامه اجرا شده، و معرفی و تحلیل متن و نویسنده (آنتون چخوف) یک حرکت جالب و قابل تامل به شمار میآید.
البته چنین حرکتی را در زمان اجرای برخی از نمایشنامههای خارجی حاضر در جشنوارههای تئاتر فجر ملاحظه کرده بودیم، و به قول ناصر حسینیمهر در تمامی تئاترهای حرفهای آلمان چنین حرکتی کاملا طبیعی و متداول است که نمایشنامه را در اختیار تماشاچیان قرار میدهند.
اما چنین حرکتی از سوی یک گروه تئاتر ایرانی و آن هم در یکی از تالارهای خودی، منحصر به فرد است.
بنا به گفتهی بهزاد صدیقی، دستیار حسینیمهر، 1000 نسخه برای انتشار، از این کتابچهی راهنما چاپ کردهاند که به اعضای هر نسخه هزار و 100 تومان هزینه شده و آن را با قیمت 1000 تومان در اختیار علاقهمندان قرار میدهند. هر شب هم 30 تا 40 نسخه از این کتابچه به فروش رسیده است. عدهای قبل و عدهای دیگر بعد از اجرا برای تهیه کتابچهی راهنمای اتاق شماره 6 اقدام کردهاند.
این کتابچه بنا بر مجوز نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده است چون متن نمایشنامه اتاق شماره 6 فقط از سوی مرکز مجوز اجرا گرفته و امکان نشر آن در سطح وسیع و به شکل کتاب نیاز به مجوز وزارت ارشاد دارد. استقبال از این کتابچه در مجموع خوب بوده و این حرکت میتواند تبدیل به الگویی حسنه شود تا با چنین اقدام مثبتی علاوه بر درک و دریافت هوشیارانهتر متن و اجرا، مبادله متن نمایشی هم اتفاق بیافتد تا در دراز مدت از کمبود متن نمایشی کاسته شود. بودن متنهای قوی و محکم زمینه رشد نمایشنامه خوانی و اجراهای قویتر را فراهم میسازد و تبادل متن از طریق کتابچه راهنما یک روش مفید خواهد بود.
یک نگاه اجمالی
کتابچه راهنمای اتاق شماره 6، در روی جلد با دو زبان فارسی و انگلیسی نام نمایش را نشان میدهد و در وسط صفحه عکسی از آنتون چخوف که داستان نمایش برگرفته از یکی از قصههای اوست، دیده میشود. مردی خوشقیافه و ژرفاندیش، با عینک پنسی و ریش پروفسوری و یک نگاه عمیق! این نکات هم با فونت ریزتر دیده میشود: نوشتهی آنتون پاولویچ چخوف، به روایت خسرو حکیم رابط و ناصر حسینیمهر و کارگردان ناصر حسینیمهر.
در صفحهی بعد از جلد، آمده است: با یاد سودابه اسکویی.
سوادبه دختر مصطفی و مهین اسکویی، دانشآموخته تئاتر در مقطع دکترا که سال گذشته پس از مرگ والدینش فوت کرد. بنابراین با این حرکت هم یک بار دیگر اجر نهادن به اهالی تئاتر حفظ میشود، و این هشدار را میدهد که یادتان نرود با از بین رفتن چنین یادبودهایی، ما نیز به تدریج از یادها میرویم و ...
در صحفهی بعد تمام عوامل بازیگری اتاق شماره 6 معرفی میشوند:
دکتر آندره یفی میچ راگین: جعفر والی
میخائیل آوریانیچ: حسن مهمانی
نیکیتا: پرویز بزرگی
ایوان دیمیتریچ گروموف: علی بیغم
فرماندار نظامی: غلامحسین بهرامی
موسیکا: سیاوش چراغیپور
سیمون لازاریچ سلمانی: ناصر حسینیمهر
دکتر یوگنی خاباتوف: مازیار فیروزمند
موزیک: کامیار محبی
بعد یک نمای کاملا درشت از چهره چخوف را میبینیم و یک سری از گفتهها و نظرهای این تئاتری جهانی را میخوانیم که بیش از یک قرن بر حضور گرم و صمیمی خود در دنیای تئاتر تاکید داشته است. سپس نوبت به ذکر نکات و نظراتی از تنسی ویلیامز، هانری تروایا، آیزایا برلین، کنستانتین استانیسلاوسکی، اولگا کینپر (همسر چخوف)، ماکسیم گورکی، ولادیمیر یومیلوف، پیتر بروک و ناصر حسینیمهر در مقام کارگردان میرسد.
هانری تروایا درباره اتاق شماره 6 گفته است: برخلاف جریزه ساخالین، اتاق شماره 6، داستانی دراز که سالی پیشتر منتشر شده و شاید تاریکترین اثر تخیلی او هم بود، انبوه عظیم و مشتاقی از مخاطبان را به خود جذب کرد. در این داستان، بخش روانی بیمارستانی ولایتی موضوع بحث است، جایی که سرپزشک رنجور و بیرمق، دکتر راگین، دیری است که گوشه گرفته و به تهیه ودکا، خیار ترشی و خیال بافی کوشیده است. یکسره در خود فرو رفته است و تباهی و خشونت و پلشتی و شور بختی پیرامونش را به عمد نادیده میگیرد. همه آنچه با شنیدن قصه محنت بیمارانش میتواند بگوید این است: "چه فرقی میکند؟" شخصی مستبد به نام نیکیتا، با توسری زدن بیامان به بیماران، آنان را به صف میکشد. راگین زمانی به پذیرش مسئولیت میکوشد که دیگر سخت دیر شده است: رفتار غریب او جهان بیرون را واداشته که دیوانهاش بشمارند و کارش به جایی میکشد که خود او از بیماران ساکن بخش میشود و آنگاه ضربههای نیکیتای هول انگیز بر سر و روی او هم باریدن میگیرد. تنها در وقت مرگ به گناه خود پی میبرد، گناه وحشت آفرینیهایی که میبایست محکوم کند.
گاه شمار زندگی و آثار آنتون چخوف هم در ادامه به طرز موجز و شکیلی در اختیار خواننده قرار میگیرد، تا ریز اتفاقات زندگی این بزرگمرد عرصه نمایشنامه نویسی و داستان نویسی دنیا آشنا شود.
آنتون چخوف در 18 ژانویه 1860 در تاگانروک روسیه زاده میشود و در بادنویلر آلمان در سال 1904 از دنیا می رود ودر گورستان صومعه نوودویچی، در مسکو به خاک سپرده میشود.
نمایشنامه اتاق شماره 6 از صفحه 23 تا 60 کتابچه راهنما را پر کرده است. در یک صفحه عوامل فنی، به علاوه بازیگران معرفی میشوند.
نویسنده و دراماتورژ: خسرو حکیم رابط
گروه کارگردانی: بهزاد صدیقی، فریناز صراف
گروه صحنه: نیلوفر بزرگی، رزا خلیلی
اجرای دکور: پرویز بزرگی
طراح گرافیک: فرزاد ادیبی
عکاس: بهنام صدیقی
طراح و کارگردان: ناصر حسینیمهر
در پایان هم کارهای آینده گروه تئاتر شش معرفی شده است:
سرگذشت ملال آور: آنتون چخوف
هملت ماشینی: هاینر مولر
مفیستو: آریان منوشکین وکلائوس مان.