در حال بارگذاری ...
امیر نصیر بیگی در نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت مطرح کرد:

توجه به جوانان با میزبانی از ۱۶۰ هنرمند فعال تئاتر استان‌ها

نشست خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با حضور امیر نصیربیگی دبیر، نصرالله قادری قائم‌مقام دبیر و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره و با اجرای محمد محمدی مدیر روابط عمومی جشنواره امروز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

14 نمایش از میان 550 اثر رسیده به صحنه می‌روند
به گزارش ایران تئاتر امیر نصیربیگی در ابتدای نشست گزارشی از روند برگزاری جشنواره ارائه داد و گفت: بعد از اعلام فراخوان آثاری در بخش‌های مختلف به دبیرخانه رسید و از ۵۵۰ اثر که به مرحله بازبینی رسیده بود ۱۴ نمایش صحنه‌ای برای حضور در جشنواره انتخاب شد. در بخش خیابانی و محیطی نیز ۱۵ اثر در دو مرحله انتخاب و بازبینی شدند و در ایام برگزاری جشنواره اجرا می‌شوند. البته بخش محیطی غیررقابتی و بخش خیابانی رقابتی خواهد بود. همچنین 5 اثر در حوزه کودک و نوجوان نیز به‌صورت غیررقابتی در جشنواره حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی که از میان 100 اثر رسیده داوری می‌شوند در اختتامیه معرفی می‌شوند. آثار برگزیده این بخش به همراه آثار دیگری که در انجمن تولیدشده‌اند چاپ خواهند شد و در مراسم اختتامیه از آن رونمایی می‌شود. در حوزه عکس و پوستر نیز چند روز آینده انجام و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.
طبق فراخوان قرار بود جشنواره از 5 آذر برگزار شود اما به دلیل تداخل با اختتامیه جشنواره فیلم دفاع مقدس این جشنواره از 6 تا 10 آذر برگزار می‌شود.

 

آغاز اجراها با احترام به مقام امام خمینی (ره) و یاد شهید آوینی
نصیربیگی دبیر جشنواره درباره برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه گفت: افتتاحیه با ادای احترام هنرمندان به مقام امام خمینی (ره) در مرقد ایشان برگزار می‌شود و سپس برنامه در مزار شهید آوینی ادامه می‌یابد. اختتامیه نیز ۱۰ آذرماه ساعت 17:30 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
وی در ادامه به بخش‌های جنبی جشنواره اشاره کرد و افزود: بخش سمینار پژوهشی قرار بود قبل‌تر از ایام جشنواره باشد که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در ۲۷ آبان ماه با ارائه مقالات این بخش، برگزاری نشست «آینده تئاتر مقاومت در ایران» و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات به انجام رسید.

 

میزبانی از ۱۶۰ هنرمند فعال تئاتر استان‌ها
نصیربیگی با اشاره به همکاری بسیج هنرمندان در این دوره که خود ریاست آن را بر عهده دارد گفت: در این دوره از جشنواره ۱۶۰ نفر از فعالان تئاتر استان‌ها در تهران حضور خواهند داشت و با حضورشان کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌کنیم. امسال فرصتی فراهم خواهیم کرد تا هنرمندان شهرستانی نیز در طول برگزاری جشنواره در تهران حضورداشته باشند و آثار اجراشده در جشنواره را ببینند.

جشنواره مقاومت و چهل‌سالگی انقلاب
نصیربیگی در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر و توجه به چهل‌سالگی انقلاب در این دوره از جشنواره گفت: برای چهل‌سالگی انقلاب بنیاد روایت فتح برنامه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تئاتر است و در این حوزه تلاش کرده از آثاری که درباره انقلاب است حمایت کند. در این دوره از جشنواره نیز موضوعات مربوط به انقلاب از اولویت برخوردار بودند. در دوره‌های اولیه برگزاری این جشنواره هنرمندان بزرگی رشد کردند که در حال حاضر جزو هنرمندان و مدیران شاخص هستند؛ بنابراین تلاش کردیم با حمایت از جوانان هنرمند چرخه حضور هنرمندان در تئاتر مقاومت را حفظ کنیم. برگزاری کارگاه‌های مختلف و تولید 120 نمایشنامه و آماده چاپ ازجمله این فعالیت‌ها است.
وی افزود کتابی با عنوان «در پی عشق دویدن» ازجمله تولیداتی است که به مناسبت چهلمین سال انقلاب منتشر خواهد شد. در این کتاب داستان‌های دراماتیک با موضوع انقلاب و دفاع مقدس بررسی شدند و 42 داستان انتخاب شد و به نمایشنامه تبدیل‌شده است.( با اشاره نصرالله قادری به این موضوع، احتمال اینکه این کتاب به اختتامیه جشنواره برسد بعید اعلام شد)

 

تئاتر مقاومت امری ملی است
در بخشی از این نشست نصرالله قادری قائم‌مقام جشنواره در پاسخ به اهمیت چهلمین سال پیروزی انقلاب به بخشی از مهم‌ترین مشکلات این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: هنر تئاتر در این کشور حتی چرخ پنجم یک ماشین هم نیست و مسئولان‌ ما وقتی درباره هنر حرف می‌زنند تئاتر را فراموش می‌کنند و معمولاً این تئاتر است که حذف می‌شود چه برسد به تئاتر مقاومت.
وی به برنامه‌هایی که در این دوره قرار بود اتفاق بیافتد اما محقق نشد اشاره کرد و گفت: اگر کارهای بخش بین‌الملل در جشنواره حضور داشت و آثار فرانسه، آلمان، انگلیس و... دیده می‌شد با نوع نگاهی که ما به پسااستعمار داریم با نوع نگاه آن‌ها به پسااستعمار مقایسه می‌شد، متوجه می‌شدید که ما چه دستاوردی را در این جشنواره به دست ‌آوردیم اما متأسفانه بودجه فراهم نشد. چون جشنواره با یک‌نهاد کلان در ارتباط است همه فکر می‌کنند بودجه بسیار زیادی در اختیار ما است و هرچه هم بگوییم که این‌طور نیست کسی باور نمی‌کند.
وی در ادامه با تمثیل به جوانانی که در زمان دفاع مقدس به روی مین می‌رفتند گفت: کسی که در حوزه تئاتر کار می‌کند در میدان مین است و ما در این جشنواره روی مین قرار داریم. از اوایل انقلاب به دلیل اینکه مورد هجوم قرار گرفتیم آثار شاخص زیادی به صحنه رفت. قرار بود مهم‌ترین آثار نمایشی این چهل سال درزمینهٔ دفاع مقدس و مقاومت بازتولید شود اما این اتفاق نیفتاد.
نصیری افزود: تئاتر مقاومت امری ملی است. لازم است همه نهادها در این خصوص پا پیش بگذارند. اگر قرار است ما بگوییم در این چهل سال در تئاتر چه کردیم آثارمان باید در آمریکا و فرانسه و... اجرا شود پس باید کاری کنیم که مسئولان ما تئاتر را به‌عنوان هنر به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.
وی افزود: برخلاف تصور در این دوره از جشنواره تمام نویسندگان حرفه‌ای حضور داشتند و متن‌هایشان را برای ما ارسال کردند. این حضور نشان‌دهنده آن است که هیچ هنرمندی عنادی با موضوع مقاومت ندارد.

 

از آثار تئاتر مقاومت برای اجرا در استان‌ها حمایت می‌شود
نصیر بیگی در جواب این پرسش که چرا باوجود 550 متقاضی 4 اثر حاضر در جشنواره مرور سال قبل است گفت: همان‌طور که در فراخوان نیز اعلام شد ما آثاری را که از سال 95 تولیدشده باشند نیز می‌پذیرفتیم و هیچ ممانعتی برای آثار به صحنه رفته وجود نداشت. ما می‌دانیم تمرین‌ها و آماده‌سازی نمایش‌ها برای گروه‌ها هزینه خواهد داشت و ما نمی‌خواستیم گروه‌های زیادی را درگیر آماده‌سازی کنیم زیرا فقط 14 اثر درنهایت پذیرفته می‌شد بنابراین در مرحله اول 70 طرح از 550 اثر را انتخاب کردیم و درنهایت 14 اثر برای اجرا انتخاب شد.
دبیر جشنواره در خصوص حمایت از آثار پس از جشنواره گفت: آثار برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های خودشان به صحنه خواهند رفت همچنین ما برنامه‌هایی هم برای گروه‌هایی که آثارشان به جشنواره رسیده و هم آثاری که متونشان پذیرفته‌شده و تمرین کردند و به دلایلی به جشنواره نرسید برنامه‌های حمایتی خواهیم داشت تا بتوانند آثارشان را در شهرها و استان‌های خودشان به صحنه ببرند. تبدیل برخی از این آثار به تله‌تئاتر از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.
نصیربیگی در خصوص بودجه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: در زمانی که فراخوان جشنواره را اعلام کردیم هم مدیرعامل انجمن بودم و هم دبیر جشنواره اما اکنون فقط دبیر جشنواره هستم و درباره بودجه انجمن خیلی نمی‌توانم نظر قطعی بدهم اما درباره شانزدهمین دوره جشنواره همین را بگویم که ما حداقل 10 اثر خارجی را رصد کردیم و قرار بود امسال به‌صورت بین‌الملل برگزار شود اما کمبود بودجه باعث شد از این بخش که اتفاقاً مهم بود صرف‌نظر کنیم.
وی افزود: لازم به بازتعریف نیست که بگویم مدیریت درست در مشکلات و کمبودها خودش را نشان می‌دهد بنابراین ما به همراه تمام اعضای ستاد برگزاری تلاش خواهیم کرد با همه کمبودها شرایط بهتری را ترسیم نماییم.
نصرالله قادری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره برخی آثار که در جشنواره دوره‌های گذشته به صحنه رفته و بیشتر ضد جنگ بودند تا آثار مقاومت گفت: درباره آثار دوره‌های گذشته مسئولان همان دوره باید پاسخ بدهند و ما نمی‌توانیم آن را رد یا بپذیریم اما درباره آثار امسال لازم است بگویم هیچ‌کس از جنگ خوشش نمی‌آید اما دفاع موضوع دیگری است و هیچ اثری امسال ضد دفاع به صحنه نمی‌رود بلکه آثار این جشنواره معانی گسترده‌ای از دفاع را دربرمی گیرد.
در این نشست علاوه بر دبیر و قائم‌مقام دبیر، سید ابراهیم حسینی مدیر بخش عکس و پوستر، سامان خلیلیان مدیر بخش خیابانی و محیطی، شهرام احمدزاده مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی حضور داشتند.




نظرات کاربران