در حال بارگذاری ...
حسین مسافر آستانه با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رادی گفت:

اکبر رادی یک تاریخ‌نگار هویت فرهنگی است

حسین مسافر آستانه کارگردان و مدیر فرهنگی هنری کشور با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی که توجه به یکی از مفاخر را در دستور کار خود قرار می‌دهند، ضرورت این مسئله را اجتناب‌ناپذیر دانست که زمینه‌ساز ایجاد هویت فرهنگی شده و توجه گسترده‌تر مسئولان امر را می‌طلبد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، حسین مسافر آستانه گفت: اگر هرگاه بخواهیم جایگاه و اهمیت ادبیات نمایشی ایران را یادآور شویم از بزرگان و تاثیر گذاران این مسئله نام ببریم بدون تردید نام اکبر رادی یکی از درخشان ترین و موثرترین افراد این حوزه خواهد بود. چرا که اکبر رادی فقط یک نمایش نامه نویس نیست بلکه او یک تاریخ‌نگار هویت فرهنگی است. آثار رادی چه آنهایی که متاثر از چخوف نوشته شده و چه آنهایی که متاثر از مسائل اجتماعی نوشته شده ما را به این نکته می رساند که اکبر رادی یک هویت فرهنگی را که در جایش در نمایشنامه نویسی ما خالی است به نمایش میگذارد.
مدیرمسئول انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به این مسئله که بسیاری از کشورهای دنیا با توجه به شخصیت ها و مفاخر خود از طریق برگزاری جشنواره، بزرگداشت و غیره به صورت پیوسته هم برای مردمان و نسل های جدید خود فرهنگ سازی و هویت سازی کرده و هم زمان این فرهنگ سازی را به کشورهای مختلف نیز صادر می کنند گفت: به عنوان مثال کشور دانمارک با محوریت قرار دادن هانس کریستین آندرسن توانست فرهنگ و هویت فرهنگی خود را به تمام جهان صادر کند و امروزه شاید هیچ کشوری با نام آندرسن و آثارش غریبه نیست و از این رو محور قراردادن شخصیتی مانند اکبر رادی که رنگین کمان متنوعی از فرهنگ و هویت فرهنگی بخشی از ایران یعنی پهنه گیلان را در آثارش می بینیم می تواند زمینه‌ساز صدور این فرهنگ و هویت غنی و سالم به سایر نقاط دنیا باشد و بدون تردید درخششی فراوان را نیز خواهد داشت.
مسافر آستانه با انتقاد از هدفمند نبودن جریان نمایشنامه نویسی در ایران گفت: متاسفانه جریان نمایش نامه نویسی در کشور ما شفاف و روشن نیست و سلیقه ایی است و به جز چند نویسنده محدود که یکی از آنها اکبر رادی است طی چند دهه اخیر جریان مستمر و هدفمندی را از سوی نویسندگان و ادبیات نمایشی ایران شاهد نبوده ایم. چرا که نمایشنامه نویسی یک مسئله فرهنگی است و اگر هدفمند باشد یک جریان عمومی و مثبت را در میان جوانان ایجاد می کند.
حسین مسافر آستانه در خاتمه با مثبت ارزیابی کردن نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: برگزاری قدرتمند و با هدف جشنواره زمینه لازم را برای توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران به تئاتر و ادبیات نمایشی فراهم می کند و می تواند موجبات شناخت بیشتر مخاطبان را به رادی، تفکرات و حال و هوا و فضای کارهایش فراهم سازد و از این منظر چنانچه بتواند شرایط لازم رابرای هویت سازی فرهنگی به وجود آورد یکی از مهمترین و لازم ترین جشنواره های تئاتر کشور بوده که تبدیل به پایگاه مهمی برای سوق دادن نسل جوان به ادبیات نمایشی ایران و شناخت و کشف استعدادهای اصیل نمایشنامه نویسی خواهد شد.
نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از 18 تا 28 دی ماه 97 توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزارمی شود.

 




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» می‌گوید این نمایش با توجه به محتوا و ساختار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست و باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.

|

حسین مسافرآستانه مطرح کرد

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان مسیر محتوایی و عملکرد موفقی داشته است
حسین مسافرآستانه مطرح کرد

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان مسیر محتوایی و عملکرد موفقی داشته است

حسین مسافرآستانه عضو هیئت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره توانسته در مسیری که به لحاظ محتوایی برای خود انتخاب کرده عملکرد موفقی داشته باشد.

|

نظرات کاربران