در حال بارگذاری ...

کاظم هژیر آزاد: کارگران هم به تئاتر احتیاج دارند

"کاظم هژیر آزاد", بازیگر و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر دیدگاه های خود پیرامون نقش تئاتر در رونق تولید و توسعه اقتصادی را تشریح کرد.

ایلنا: تئاتر به عنوان یکی از والا ترین هنرها می تواند در چرخه اقتصادی و رونق تولید, نقش بسیار موثری را ایفا می کند .
"کاظم هژیر آزاد", بازیگر و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر پیرامون نقش تئاتر در رونق تولید و توسعه اقتصادی ضمن بیان مطلب بالا گفت : به طور کلی هنر در هر شکل ممکن, پشتوانه بقای یک ملت است. زیرا صنعت و اشیای ساخته شده توسط بشر, همگی مربوط به یک دوره زمانی خاص هستند. اما آن چیزی که باقی می ماند و به طور کلی معرف یک کشور است و فرهنگ و هنر است و بی ربط نیست که بگوییم اگر شعر و ادبیات و به طور کلی هنر ایران نبود, ایرانی وجود نداشت و این فرهنگ و هنر ماست که ایران و ایرانی را به جهان می شناساند و اگر می بینم امروزه ایرانی در دنیا سر بلند است و به پشتوانه فرهنگ و هنر است .
وی افزود : تئاتر هم در مجموعه هنرهای نمایشی یکی از شاخه های هنر است که در دل خود هنرهای هفت گانه را جای داده است و به تعبیری می توان گفت؛ متعالی ترین هنرهاست بنابراین و با توجه به مسایلی که از فرهنگ و هنر یک کشور می توان به زبان آورد باید گفت تئاتر به عنوان یک مقوله هنری در تاریخ بشریت می تواند در چرخه تولید اقتصادی نقش معینی را ایفا کند .
"هژیر آزاد" درباره چگونگی استفاده از تئاتر, برای رونق تولید و توسعه اقتصادی در ممالک توسعه یافته گفت : اگر به سازماندهی امروز ممالک پیشرفته بخواهیم نگاه کنیم, بر ای هر فردی که به عنوان کارگر در جامعه معرفی شده 8 ساعت فعالیت , 8 ساعت استراحت و 8 ساعت تفریح در نظر گرفته شده که در این زمان 24 ساعته , کارگر می تواند در جامعه خود زندگی کند.
وی افزود :یک کارگر در قبال 8 ساعت فعالیتی که به عنوان کار در روز انجام می دهد به طبع آن احتیاج به 8 ساعت تفریح نیاز دارد که در جوامع پیشرفته این امر با صرف بودجه های کلان و زیاد انجام می گیرد و این چنین است که به تناسب این مساله, باز دهی تولید و توسعه اقتصادی نیز در این ممالک هر روز گسترده تر و پیشرفته تر می شود .
عضو هیئت مدیره خانه تئاتر خاطر نشان کرد : هر ملتی که ادعا می کنند هنر پرور و فرهنگ دوست است و باید این مسایل را در خود اثر دهه و چرخه تولید کشور خود را از حالت روز مرگی و بیماری بر هاند. این بیهوده نیست که در دنیا و در محیط های کارگری همواره سعی می کنند که محیطی مناسب وهنری را در واحد های تولیدی کارگری طراحی می کنند و زیرا بر این باورند که این محیط و این طرحی می تواند از خستگی کارگران بکاهد. آنها به این باوررسیده اند که یک کارگر معدن هم حق استفاده از سینما- تئاتر را باید داشته باشد. به همین سبب حتی سینما و تئاتر را به معدن برده اند .
این بازیگر تئاتر تصریح کرد : تئاتر می تواند و باید بتواند که در چرخه اقتصاد موثر باشد و هر ملتی بخواهد از این مساله غفلت کند چوب آن را می خورد .
وی درپاسخ به سوالی مبنی بر نقش نهادهای صنفی چون خانه تئاتر و مسوولان در این مساله گفت : خانه تئاتر در این رابطه فقط می تواند نقش یک راهنما و به قولی ریش سفیدی را ایفا کند و در درجه اول این مسوولان هستند که باید نسبت به تقویت فرهنگ و هنر خود که به نظر من مایه افتخار ایرانیان است کوشا باشند. متاسفانه ما هنوز به این باور نرسیده ایم که فرهنگ و هنر باید در سبد نیاز یک خانواده گنجانده شود که البته این مساله نیز داستان دارد .
"هژیر آزاد" تاکید کرد : ما اگر خواهان به میان آوردن نام تئاتر در چرخه تولید و رونق اقتصادی هستیم, باید در جهت تقویت هنر پیشرویم. در این راه تلاش کنیم زیرا هنر با ارزش ترین بستر برای بقای توسعه یک ملت است .
وی بار دیگر خاطر نشان کرد : مشخص کردن جایگاه هنرمندان, محتاج نکردن آنها به نان شب, احترام گذاشتن و ارزش گماردن اهالی هنر , دفاع از حقوق هنرمندان تنها مسایلی است که می تواند ما را از این وضعیتی که هستیم خارج کند.