در حال بارگذاری ...
...

شهرداری باید متولی فرهنگ و هنر باشد

وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری در صورت ریشه‌ای عمل کردن،‌ برگزاری جشنواره حرفه‌ای نیست.

وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری در صورت ریشه‌ای عمل کردن،‌ برگزاری جشنواره حرفه‌ای نیست.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، حمیدرضا آذرنگ نویسنده و کارگردان تئاتر که از اعضای هیات بازبینی ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش بود، درباره تاثیر این جشنواره در سطح کیفی تئاتر کشور با بیان این مطلب به ستاد خبری جشنواره گفت: هر چند که اگر تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، به ویژه تئاتر زیر نظر شهرداری باشد، بسیار خوب است، ولی در کشور ما متولی اصلی هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز به شکل موازی با آن به کارهای هنری می‌پردازد. آن‌هم به دلیل نام این سازمان چنین رسالتی را برایش رقم می‌زند. درصورتی که از ابتدای تاسیس این سازمان تعریفی برای تئاتر در آن وجود نداشت که با توجه به سرویس دهی به محلات و علاقه‌مندان به تئاتر یکی از بزرگ‌ترین وظایف سازمان این بود که علاقه‌مندان را گرد هم آورده و ضمن کشف استعدادهای جوان در تولید نمایش به خودکفایی برسد.
وی با اشاره به نگاه جشنواره کانون‌ها به گروه‌های حرفه‌‌ای و نیمه حرفه‌ای افزود: کاش هیچ یک از گروه‌های شرکت کننده در جشنواره را نمی‌شناختیم. به نظر من درخشان‌ترین حضور در این جشنواره، حضور دختر بچه‌ای نه ساله به عنوان کارگردان است. یا دختر 18 ساله‌‌ای که نمایش "بیدار خوابی" را کارگرانی کرده است. وظیفه ما سرمایه‌گذاری درباره این گروه‌ها است نه گروه‌هایی که در تمامی جشنواره‌ها شرکت می‌کنند. فکر می‌کنم سامان دادن، هدایت کردن، گروه بندی و ... این گروه‌ها جزء وظایف سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که پس از جشنواره تازه آغاز می‌شود. باید در طول سال در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کرده و طی برگزاری جشنواره از آن بهره‌برداری کنیم.
آذرنگ، همچنین درباره وظایف شهرداری در مقابل هنر گفت: شهرداری علاوه بر مسئولیت‌هایی که در حال حاضر بر دوش می‌کشد، می‌تواند به عنوان متولی یا مشارکت کننده در فعالیت‌های هنری شرکت کند. همان گونه که در دو یا سه سال اخیر در فعالیت‌های هنری و به ویژه در حرکت‌های تئاتری کشور، همواره رد پایی از شهرداری وجود داشته است.
شهرداری مخاطب بیشتری دارد و می‌تواند برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای اشاعه هنر نمایش داشته باشد. تا جایی که دیدن نمایش تبدیل به بخشی از سبد خرید خانواده‌ها شود.