در حال بارگذاری ...
گفتگو ایران تئاتر با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت:

هنر تئاتر می‌تواند نسل جدید را با دفاع مقدس آشنا کند

نمایش «تو می مانی و چشم ها» به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی رضا حیاتی از استان خوزستان در بخش صحنه ای شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت به روی صحنه می رود.، رضا حیاتی از هنرمندان تئاتر استان خوزستان است که سال ۱۳۷۵ فعالیت نمایشی خود را زیر نظر عبدالرضا حیاتی و زنده یاد نعمت الله لاریان در شهر اهواز آغاز نمود و در طی این مدت در نمایش های زیادی و همچنین تعدادی فیلم و سریال به عنوان بازیگر حضور داشته است.

به گزارش ایران تئاتر از خوزستان، رضا حیاتی با نمایش صحنه‌ای «تو می مانی و چشم ها» کاری از گروه تئاتر اپیکال و واحد نمایش حوزه هنری استان خوزستان در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد به همین بهانه با او به گفت و گو نشسته ایم که می‌خوانید:

 

آیا جشنواره تئاتر مقاومت در رونق بخشی و تداوم تولیدات تئاتر  دفاع مقدس موفق بوده است؟

بله موفق بوده است. البته این خوب است که جشنواره با نام مقاومت فعالیت خود را ادامه داده است. به دلیل اینکه بحث مقاومت در دفاع مقدس خلاصه نمی شود و می توان گفت که مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی، مقاومت در برابر استکبار و ... است و می شود گفت دفاع مقدس یکی از شاخه های تئاتر مقاومت خواهد بود.

 

با توجه به جایگاه ویژه خوزستان در دوران هشت ساله دفاع مقدس در مورد نقش و جایگاه تئاتر دفاع مقدس در استان خوزستان و شهرستان اهواز توضیحاتی را بفرمایید؟

هنر تئاتر جایگاه ویژه و ممتازی در استان و همینطور کشور داشته و دارد.  به دلیل اینکه استان خوزستان از نزدیک با جنگ دست به گریبان بوده و مردم خوزستان درد و رنج جنگ را چشیده اند.

 

 به نظر شما برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع جشنواره مقاومت در تئاتر امروز چقدر اهمیت دارد؟

مطمئنا جشنواره ای با موضوع مقاومت به دلیل وسعت داشتن در سوژه از جذابیت های خاصی برخوردار است. کما اینکه نسل جدید را با هنر تئاتر می توان با مقوله ی دفاع مقدس و حماسه ای که رزمندگان جان بر کف خلق کردند آشنا کرد تا نسل های حال و آینده ببینند که جوانان غیور این مرز بوم چگونه از جان و مال خود گذشتند تا نگذارند یک وجب از خاک پاک وطنشان به تاراج برود.

 

داستان نمایش «تو می مانی و چشم ها» چیست؟

 درباره مضمون نمایش و ارتباطش با مضمون مقاومت عنوان کرد:  نمایش «تو می مانی و چشم ها» داستان پزشک رزمنده ای است که در دوران جنگ مسئول بیمارستان صحرایی بوده که در حال مداوای تعدادی از مجروحین است تا اینکه نیروهای بعثی به آنجا حمله کرده و بیمارستان را محاصره می کنند و جلوی چشم دکتر تمام مجروحین را شهید کرده و دکتر را به اسارت می‌برند. بعد از آزادی دکتر و گذشت سالها از جنگ حاجی ساکن مشهد شده است. خانواده حاجی که برای زیارت اربعین به کربلا رفته اند در راه بازگشت درگیر حمله ی تروریستی حله شده و کشته می شوند. حاجی از طریق روزنامه خبر شهادت زن و بچه ی خود را می فهمد و برای اینکه دلش آرام بگیر به سمت حرم امام رضا میرود که در بازار با صحنه ای مواجه می‌شود و باقی ماجرا...

 

«تو می مانی و چشم ها»  پنج شنبه 8 آذرماه 97 ساعت 18 و 20:30 با بازی حشمت اله قاسمی و سیدامیر موسوی در تالار حافظ تهران به روی صحنه می رود.

سایر عوامل نمایش «تو می مانی و چشمها» عبارتند از: آرش شمشیرگران، یونس صفرزاده، مهدی خرم نژاد، رضا قاسمی، احمد شجری پور، امیرحسین سلمان ساعدی، آرمین حجازی، حسین گلچین زاده و سلیمه ممبینی(بازیساز)، آنیه محمودی (منشی صحنه)، مهدی خرم نژاد (مدیر صحنه)، ایمان نخلستانی (نورپرداز)، مهدی خرم نژاد و احمد شچری پور (ساخت دکور)، آرمین حجازی (افکتور) و آرش ساربان (سرپرست گروه).

 

 




مطالب مرتبط

پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

|

نظرات کاربران