در حال بارگذاری ...
گفت وگو ایران تئاتر با مختار محمدی کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت:

ماحصل کاخ سفید برای منطقه جنگ و خون و مرگ است

مختار محمدی هنرمند کردتبار تئاتر ایران در نمایش ضیافت به سبک کاخ سفید تلاش کرده مسائل روز مهم منطقه و چالش نیروهای تندرو و افراطی را در منطقه نشان بدهد.

مختار محمدی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره مضمون نمایشش و ارتباطش با مضمون مقاومت عنوان کرد :این نمایش به مظلومیت زنان و کودکان نقاط جنگ زده خاورمیانه و رفتار غیر انسانی با آن‌ها پرداخته است و هدف نمایش نشان دادن مظلومیت کودکان و زنان در نقاط جنگ‌زده سراسردنیا منجمله عراق ، سوریه، لبنان، کردستان است و نمایش کاملا ارتباط مستقیمی با حوره دفاع مقدس و مقاومت دارد . در واقع ما از اسم نمایش هم به سراغ نماد گرایی رفیتم و نشان دادیم در مهمانی کاخ سفید برای ملت های منطقه فقط حاصلش جنگ ، مرگ و خون و خونریزی است . در پایان نمایش هم به این مسئله تاکید داشتیم که باید مردم صلح طلب و حقیقت جو بساط این جنگ و خون ریزی را که مسبشش امریکایی ها هستند را بربچیندند .

این نویسنده در باره کارکردهای داخلی و خارجی نمایش به عنوان ابزار انتقال فرهنگ مقاومت افزود: جشنواره مقاومت با هدف گذاری های درست و با برنامه اش به تئاتر به عنوان یک ابزار مهم و کارآمد فرهنگی توجه داشته است و به نظرم جزو چند جشنواره معتبر تئاتری در ایران و در دنیا با موضوع مرتبط است و تمام بخش های جشنواره پر از حس های انسانی و تکریم کرامت انسانی است و امیدوارم کارگردانها و نویسندگان ما با کارهای بهتر و کامل تر در دوره های بعدی برگزاری جشنواره حضور داشته باشند و ریشه ای و عمقی به مقاومت و فرهنگ ایثار بپردازند و جشنواره مقاومت برگزاری موفقت‌آمیزی در دوره های گذشته اش دارد و من هم تجربه حضور در یک دوره برگزاری جشنواره  با نمایش عروس آشتی را داشتم که درباره زنان کوبانی در جنگ با داعش بود.

این بازیگر در باره فرصت تبادل فرهنگی و هم نشینی بین المللی در جشنواره مقاومت تاکید کرد:جشنواره به خوبی پتانسیل و توان ایجاد آن فرصت را دارد .الان در تمام دنیا چالش مهم میان متفکرین و اندیشمندان اینگونه است که چرا معنویت اینقدر کم رنگ شده و برخی از آدمها با اعمال وحشیانه شان از مدار انسانی دور شده اند.

مختار محمدی در باره توانایی متن نمایش ضیافت به سبک کاخ سفید برای اجرا در کشورهای همسایه عنوان کرد : نمایش به صورت مستقیمی به فجایع نیروهای تندرو در کشورهای همسایه می پردازد و حرف دل آنها را بیان می کند و به راحتی می تواند با آنها ارتباط برقرار کند. یکباری هم در زمان برگزاری ورک شاپ آموزشی در عراق فرصت اجرای این نمایش را به دست آوردم و مردم به خوبی با نمایش ارتباط برقرار کردند .

این کارگردان در باره اجراهای شاخصی که تا به حال در جشنواره تئاتر مقاومت دیده افزود : کارهای موفقی از دوستان کارگردان در دوره های مختلف جشنواره مقاومت دیده ام و به خصوص هنرمندان خوزستانی نمایش های ماندگاری در این عرصه خلق کرده اند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران