در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «تاریخ شاهدان» حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت :

کفش‌ها روایت‌گر مفهوم جنگ می شوند

کفش‌ها در اثر «تاریخ شاهدان» داستان را روایت می‌کنند که صاحبان خود را در جنگ از دست داده‌اند و به دنبال گمشده‌هایشان می‌گردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت محمدرضا آگاه، کارگردان نمایش «تاریخ شاهدان» درباره ارایه توضیحاتی ‍پیرامون محتوای کار گفت: من در تولید کارهایم بیشتر بر مضامین تکیه می‌کنم. مضمون جنگ و تبعات آن در تمامی آثار و خودآگاه و ناخودآگاه ذهن من بعنوان کارگردان بوده است. من از جایی آمده‌ام که در آن جنگ اتفاق افتاده و تبعات سنگینی بر جامعه داشته است و با اینکه تجربه‌ای از جنگ نداشته‌ام ولی آن را درک کرده‌ام به همین دلیل حس تلخ،‌ غمگین و دردناک جنگ همیشه با من همراه است و در تمامی آثارم به گونه‌ای مشخص است.
وی ادامه داد: من برای این کار مضمون جنگ را انتخاب کردم و به نوعی کار را جهان شمول کرده‌ام یعنی تنها به جنگ ایران و عراق اکتفا نکرده و به جنگ جهانی دوم و جنگ کردستان نیز اشاره کرده‌ام. همیشه می‌خواستم که به جنگ از نگاه و دید متفاوتی نگاه کنم و به همین دلیل به سراغ کفش‌ها رفتم تا بتوانم از دید کفش‌ها قصه این اثر را روایت کنم. اینکه کجا بودند و‌ چه کارها کرده‌اند. کفش‌هایی در این اثر داستان را روایت می‌کنند که صاحبان خود را در جنگ از دست داده‌اند و به دنبال گمشده‌هایشان می‌گردند.
کارگردان نمایش «تاریخ شاهدان» درخصوص انتخاب بازیگران این نمایش اظهار کرد: این اثر نمایشی 4 بازیگر دارد که بر اساس ویژگی‌ها و مولفه‌هایی که در نقش بود،‌ انتخاب شدند تا مخاطبی که هیچ اطلاعی از جنگ ایران ندارد هم بتواند با فضا و اتمسفر کار ارتباط برقرار کند چراکه جنگ تنها موضوعی است که انسان در طول تاریخ از اتفاق افتادن آن می‌ترسد.
وی همچنین درباره اولین حضور خود در جشنواره تئاتر مقاومت تصریح کرد: من در جشنواره‌های بسیاری در ایران شرکت کردم ولی برای اولین بار در این جشنواره حضور داشته‌ام و حس می‌کنم این جشنواره،‌ رویدادی موثر و خوب از جهت انتخاب آثار خلاق است و من مطمینم این کار در جشنواره از جمله کارهایی است که مخاطب خودش را دارد و می‌تواند جذب کار شود.
آگاه تاکید کرد: جشنواره مقاومت بستری است که در عین فرهنگ‌سازی بسیاری از ارزش‌ها، می‌تواند مخاطبان خود را تربیت و آموزش کند تا از قوه تفکر خود بیشتر استفاده کرده و تنها از احساساتشان بهره نبرند. این جشنواره اگر در سطح بین‌الملل باقی می‌ماند بسیار خوب بود و من امیدوارم دوباره بین‌المللی شود تا مخاطبان خارجی نیز از آثار ارزشی و مذهبی کشور ما استفاده کنند.
شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران