گزارشی از نشست دبیر جشنواره تئاترفجر با پیشکسوتان تئاتر
سرسنگی ضمن اشاره به این نکته که در این دوره سعی شده است از تجارب اساتید وهنرمندان تئاتر و نیز ۲۵ دوره برگزاری این جشنواره استفاده شود، گفت:متاسفانه در این عرصه تجارب افراد به دست فراموشی سپرده میشود، اما ما این دوره از جشنواره را با محوریت نظرات اهالی تئاتر شروع کردیم
نشست صمیمانه دبیر بیست و ششمین جشنواره بینالملی تئاتر فجر، با پیشکسوتان و اساتید هنرهای نمایشی کشور و با حضور عزت آلله انتظامی، علی نصیریان وایرج راد برگزار شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر در این نشست مجید سرسنگی ضمن خوشامدگویی به پیشکسوتان هنر تئاتر ایران به طور مختصر به تشریح برنامههای جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر و تفاوتهای آن با بیست و پنج دوره قبل پرداخت.
سرسنگی ضمن اشاره به این نکته که در این دوره سعی شده است از تجارب اساتید وهنرمندان تئاتر و نیز 25 دوره برگزاری این جشنواره استفاده شود، گفت:متاسفانه در این عرصه تجارب افراد به دست فراموشی سپرده میشود، اما ما این دوره از جشنواره را با محوریت نظرات اهالی تئاتر شروع کردیم واز همان ابتدا جلسات متعددی را با هنرمندان تئاتر، رسانه و مجامع صنفی درباره طرح برگزاری جشنواره داشتیم و هم اکنون بیش از پنجاه استاد، هنرمند و پیشکسوت تئاتر در قالب گروههای انتخاب و کمیتههای کارشناسی با دبیرخانه جشنواره همکاری میکنند.
دبیر بیست و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ادامه گفت: همچنین در این دوره بر خلاف دورههای گذشته دبیرخانه را از اواخر بهمن ماه سال گذشته فعال کردیم تا بدین وسیله فرصت لازم برای برپایی این اتفاق مهم فرهنگی ایجاد شود.
نمایشهای خیابانی در تهران و شهرستانها، جشنواره جشنوارهها، بخش مرور تئاتر ایران در سال 1386، چشم انداز تئاتر در سال 1387، بخش نمایشهای رادیویی و تلویزیونی، تولید متون نمایشی و نمایشنامهخوانی، پژوهش، مسابقه، بینالملل، تئاتر ملل، تجربههای دانشجویی، تئاتر دانشآموزی، اجرای تئاتر در مکانهای مختلف شهر تهران و سمینار و کارگاههای تخصصی از بخشهای مختلف جشنواره بیست و ششم هستند که سرسنگی به طور خلاصه به تشریح برنامههای این بخشها پرداخت.
سرسنگی در مورد نحوه تامین بودجه جشنواره امسال با توجه به گستردگی آن خاطرنشان کرد: امسال تلاش میکنیم با جلب حمایت سازمانها و ارگانهای خصوصی و دولتی بار کمتری را به بودجه تئاتر کشور تحمیل کنیم.
در ادامه این نشست علی نصیریان ضمن استقبال از طرح جامع و فراگیر جشنواره امسال گفت: خوشحالم که در جشنواره تئاتر امسال به طور گسترده به جوانب متنوع تئاتر پرداختید. معتقدم اگر جشنواره در این وسعت برگزار شود، تبدیل به یک کوران در تئاتر کشور میشود که این اتفاق خوب و فرخندهیی در تئاتر کشور است، چرا که همیشه در جشنوارهها شورهای ایجاد شده به سرعت فروکش میکند. در هیچ جای دنیا جشنوارهها با این وسعت و فراگیری برگزار نمیشود. مساله قابل توجه این است که ما بتوانیم تداوم تئاتر را بعد از اتمام جشنواره در کشور ببینیم.
نصیریان وجود حامی مالی غیر دولتی در تئاتر و حمایت دستگاههای خصوصی از هنر و به ویژه تئاتر را قدم مثبتی ارزیابی و به این نکته اشاره کرد:تئاتر علاوه بر نیاز مادی، نیاز به حمایت معنوی هم دارد و مسئولان با حمایت از هنر تئاتر کشور باعث رشد و انعکاس شایسته آن میشوند.
وی درباره فراگیری تئاتر و محقق شدن شعار« تئاتر برای همه» گفت: جشنواره باید به طور فراگیر برگزار و نباید به شهر تهران منحصر شود. باید قسمتی از جشنواره به سوی شهرستانها سوق داده شود تا همه مردم با هنر تئاتر آشنا شوند و این همان تحقق شعار « تئاتر برای همه» است.
نصیریان در ادامه صحبتهای خود بر لزوم وجود جنبههای آموزشی، حمایت از آثار تجربی و تعامل رادیو و تلویزیون با تئاتر صحنهیی در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تاکید کرد.
عزتالله انتظامی نیز ضمن تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر گفت: گستردگی و تنوع جشنواره امسال حرکت بسیار خوب و سنجیدهیی است که ایام جشنواره تمام کشور وجود این رخداد فرهنگی و هنری را احساس کنند. برنامههای تدارک دیده شده در این جشنواره به نوعی نیاز و خوراک دو سال تئاتر کشور را تامین میکند.
در ادامه ایرج راد بر لزوم هدفمندی جشنوارهها در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه جشنوارهها در کشور ما هدفمند نیستند. نکتهیی که در جشنواره تئاتر این دوره مورد توجه قرار گرفته، دنبال کردن اهدافش است تا تئاتر را نهایتا در کشور تبدیل به یک نیاز در جامعه کند.
راد در ارتباط با گستردگی جشنواره با توجه به زمان کوتاه برگزاری آن گفت: تنها نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که در این مدت کوتاه بتوان از کلیه برنامههای جشنواره استفاده کرد. گستردگی این جشنواره به گستردگی تمام جشنوارههایی است که تا کنون در تئاتر کشور برگزار شده است و میتوانند تا یک سال تئاتر کشور را تامین کند.
راد بر لزوم تداوم این حرکت در طول سال تاکید کرد و گفت: اجراهای جشنواره باید در طول سال ادامه پیدا کنند. چرا که جشنوارهها فرصتی برای شناسایی نیروهای پر توان و مستعد تئاتر هستند و باید حداکثر بهرهوری از جشنواره در زمینههای مختلف پژوهشی و علمی صورت گیرد و امکان اجرای بیشتر برای مردم ایجاد شود تا بدین وسیله به نگاه مردم و نیاز آنها دست پیدا کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: جریان هنری با این برنامهریزی گسترده و وسیع در تاریخ تئاتر ایران، نقطه عطفی است که دستاوردهای آن میتواند منجر به یک جریان پویا در تئاتر کشور شود.
راد در پایان درباره حضور و تعامل گروههای بینالمللی با گروههای ایرانی گفت: گروههای نمایشی برجسته بینالمللی در جشنوارهها و رقابت آنها با گروههای نمایشی داخلی باعث شکلگیری نگاه تازهتری به مسائل فرهنگی و تئاتر ملی و بروز خودباوری در هنرمندان کشور میشود چرا که رقابت گروههای ایرانی با این امکانات محدود با گروههای نمایشی خارجی باعث میشود هنرمندان ما به داشتهها، سرمایهها و توان خود پی ببرند.