در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در آیین اختتامیه گفت:

توجه به‌ فرهنگ قومی و زبان کردی مهمترین ویژگی جشنواره تئاتر کردی سقز است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور روز یکشنبه (۱۱ آذر) در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز اظهار کرد: دبیری جشنواره تئاتر کردی سقز توسط یکی از مفاخر تئاتر کشور حائز اهمیت است.

به گزارش ایران تئاتر از کردستان،  شهرام کرمی به اهمیت توسعه هنر تئاتر در جامعه اشاره و عنوان کرد: قطب الدین صادقی تئاتر علمی را در کشور گسترش داد و امروز تئاتر علمی با هویت موثری پیش می‌رود.
 مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، تکراری و کلیشه ای شدن را از مسائل و مشکلات جشنواره های فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: رویکردی که دکتر قطب الدین صادقی در خصوص جشنواره تئاتر سقز به کار گرفت این جشنواره را به سمت معیارهای بین المللی سوق داد.
 کرمی با بیان اینکه جشنواره امسال تئاتر کردی مطابق معیار و الگوهای فستیوال های دنیا برگزار شد، اذعان کرد: پانزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز با رویکرد مخاطب محوری و توجه به دغدغه های روز جامعه برگزار شد.
 وی توجه به هویت، فرهنگ قومی و‌ زبان کردی را از وجه های مثبت این جشنواره برشمرد و افزود: زبان کردی به عنوان یکی از اصلی ترین زبان های دنیا صاحب پیشینه و آیین است و در تاریخ ایران، قوم کرد توانسته است با اتحاد و یکپارچگی شکل گیرد و هویت فرهنگی داشته باشد.
 مدیرکل هنرهای نمایشی کشور همچنین گفت: توجه به زبان کردی و رفتار قومی اتفاق مهمی برای هویت بخشی به جامعه برای حفظ اصالت و فرهنگ اصیل ایرانی و کردی قابل توجه است.
 کرمی، با بیان اینکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آیین های قومی و فرهنگی نیاز داریم ، خاطر نشان کرد: برخی از آیین ها به فراموشی سپرده شدند و می طلبد در تولید آثار هنری  برای احیای آیین‌ها تلاش شود.
 مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری ۸۲ جشنواره تئاتر در سطح کشور خبرداد و گفت: از این تعداد ۱۰ جشنواره در سطح بین المللی برگزار و جزو رویدادهای مهم کشور محسوب می شوند که امسال جشنواره تئاتر کردی هم به این لیست اضافه شد.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است
گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است

حمیدرضا نعیمی، داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، تئاتر کردی را همچون درختی استوار می‌داند که بر خاک این مرز و بوم ریشه تنیده و جزو هویت و شناسنامه این شهر به شمار می‌رود و تداوم این جشنواره برای هنرمندان اهمیت دارد.

|

نظرات کاربران