اجازه نمیدهیم مجموعه تئاترشهر وارد مخاطره شود
مهندس محسن هاشمی رفسنجانی صبح امروز برای ارائه توضیحاتی در خصوص احداث ایستگاه مترو در محوطه مجموعه تئاترشهر در جمع هنرمندان، مسئولان و خبرنگاران تئاتر در خانه هنرمندان حاضر شد.
مهندس محسن هاشمی رفسنجانی صبح امروز برای ارائه توضیحاتی در خصوص احداث ایستگاه مترو در محوطه مجموعه تئاترشهر در جمع هنرمندان، مسئولان و خبرنگاران تئاتر در خانه هنرمندان حاضر شد.
به گزارش خبرنگار سایت ایرانتئاتر، مهندس محسن هاشمیرفسنجانی مدیر سازمان قطار شهری مترو با ابراز خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان گفت: طراحی خطوط مترو مربوط به سال 1353 میشود چرا که رژیم گذشته در سال 1350 متوجه بحران ترافیک شهری شد و تصمیم به اجرای پروژههایی گرفت که یکی از آنها احداث مترو بود و به همین منظور با دو شرکت فرانسوی وارد مذاکره شد و قرارداد بست. در پی انعقاد این قرارداد هفت خط مترو پیشنهاد شد و سال 1354 پس از تأسیس شرکت مترو طراحی خطوط یک، سه و چهار صورت گرفت و مشاور فرانسوی نیز تا فاز یک پیشرفته آن را پیش برد. در سال 1353 اولین مناقصات مترو انجام شد و از زمینهای عباسآباد آغاز به کار کرد و تا سال 1359 ادامه داشت ولی در سال 1360 این پروژه متوقف شد و سال 1365 مجدداً آغاز به کار کرد.
وی با اشاره به اینکه طراحی کنونی خطوط مترو همان طراحی شرکت فرانسوی است گفت: خط سه و چهار مترو سال 1382 تصویب شد که از مهمترین خطوط شهری ما محسوب میشود. این خط از منطقه افسریه آغاز شده و پس از گذر از پیروزی و میدان شهدا به سمت میدان انقلاب، خیابان آزادی، شهرک غرب به شمال تهران که خط پنج محسوب میشود میرسد.
مهندس هاشمیرفسنجانی در خصوص ایستگاه مترو محوطه مجموعه تئاترشهر اظهار کرد: فاصله این ایستگاه تا ساختمان تئاترشهر بیش از 60 الی 70 متر است و هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد، چرا که فرشهای پیلو و لاستیک برای آن در نظر گرفته شده تا لرزه حرکت مترو به هیچ نقطهای انتقال پیدا نکند. نکته دیگر بحث خروجی ایستگاه است که در فضایی همچون مجموعه تئاترشهر باید در چهارسوی چهارراه تعبیه شود چون در غیر اینصورت ترافیک شدیدی بوجود خواهد آمد.
اما در مورد خروجی محوطه مجموعه تئاترشهر باید اشاره کنم که میتوانیم بهگونهای طراحی را صورت دهیم که هیچ برآمدگی در سطح زمین وجود نداشته باشد و با پلهبرقی یا آسانسور مردم به داخل مترو بروند. وی خاطرنشان کرد: طرح مترو بیش از 300 سال به طول انجامیده و برای مجموعه تئاترشهر یک حسن محسوب میشود چون تماشاگران از تمام نقاط تهران به سادگی میتوانند به تئاترشهر مراجعه کنند.
در ادامه این نشست ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر گفت: یکسال و نیم قبل نیز جلسهای برگزار کردیم و بعد از بحثها و گفتوگوهای فراوان این نتیجه حاصل شد که از فضای جلوی مجموعه تئاترشهر استفاده نشود چرا که دو محل دیگر در نزدیکی تئاترشهر هست که برای این کار مناسب است، همچنین صحبت از ایجاد خروجی در ضلع شرقی تئاترشهر شد؛ چرا که در فضای باز جلوی تئاترشهر در ایام عاشورا و جشنواره تئاتر فجر خیمهگاه ایجاد میشود و برای اجرای تئاتر خیابانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز در ادامه گفت: بخشی از صحبتهای ایرج راد به اتفاقات اخیر مجموعه تئاترشهر برمیگردد که بخشی را تبدیل به نمازخانه و نوار فروشی کردهاند و با گودبرداری خیابان پشتی مجموعه تئاترشهر، محوطه جلوی تئاترشهر تنها راه برای اتفاء حریق محسوب میشود که در حال حاضر نیز به ایستگاه مترو اختصاص پیدا کرده است.
وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که مجموعه تئاترشهر تنها نهاد تئاتری کشور محسوب میشود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نه تنها هیچ تالاری برای تئاتر ساخته نشده بلکه ما به لحاظ امنیتی مجبور به تعدیل دو تالار نمایشی نیز شدهایم. بنابراین در اینجا اعلام میکنم که ما تئاتریها اجازه نخواهیم داد که مجموعه تئاترشهر از چهار طرف وارد مخاطره شود.
ما به این موضوع واقف هستیم که ایجاد ایستگاه مترو امری بسیار پسندیده است ولی با کمی جابجایی جغرافیایی میتوان آنرا کنترل کرد.
پس از صحبتهای پارسایی، معاون اجرایی شورای عالی هنرمندان گفت: این خروجی صرفاً یک دهنده چهار یا پنج متری است و هیچ آسیبی به مجموعه وارد نمیکند و با سایر کاربریهایی که در کنار تئاترشهر اتفاق افتاده متفاوت است ولی باید در این رابطه دقت بیشتری کرد.
مهندس هاشمی نیز گفت: ما به معمار پروژه گفتیم که در فضای مترو جایی در نظر بگیرد که امکان اجرای تئاتر وجود داشته باشد، ولی در مورد ورودی مترو باید بگویم میتوانیم پس از اتمام کار روی آنرا بپوشانیم. ولی بنظر من اگر این کار را انجام دهیم تماشاگران تئاترشهر معترض میشوند که چرا برای تئاترشهر ورودی در نظر گرفته نشده است.
ما برای ساخت مجموعه مترو باید از محوطه تئاترشهر پایین برویم و پس از پایان کار دوباره آنرا پر کنیم.
برنامه زمانبندی ما هم این است که تا آخر سال آینده ایستگاه ولیعصر و انقلاب آماده بهرهبرداری شود. بنابراین باید هشت ماه در محوطه مجموعه تئاترشهر کار کنیم و پس از آن روی آن را بپوشانیم.