در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با فارس:

نگاه اصلاحی به عرصه نمایشی داریم نه حذفی

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: امروز ضرورت اصلاحاتی در عرصه آیین‌نامه نظارت بر ارزشیابی احساس می‌شود البته نه اصلاحات بنیادین چراکه چارچوب‌های قانونی آن مشخص است اما در برخی مسائل نیاز به تغییراتی وجود دارد.

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: امروز ضرورت اصلاحاتی در عرصه آیین‌نامه نظارت بر ارزشیابی احساس می‌شود البته نه اصلاحات بنیادین چراکه چارچوب‌های قانونی آن مشخص است اما در برخی مسائل نیاز به تغییراتی وجود دارد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، چندی است که بحث‌هایی در عرصه هنرهای نمایشی و نظارت بر تئاتر و ارزشیابی مطرح می‌شود، صحبت‌هایی از تغییر مسئول شورای نظارت و ارزشیابی مطرح شده اما هنوز رسانه‌ای نشده است و اول هفته هم سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از ارسال نامه تذکر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصلاح وضعیت تئاتر خبر داد.
شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی درباره برخی اعتراضات بر نحوه ارزیابی نمایش‌های صحنه‌ای از سوی هنرمندان گفت: متأسفانه ما خیلی جاها شاهد هستیم که اصول رعایت نمی‌شود، گروه نمایشی کار را آماده می‌کند و بعد بدون اینکه مرحله خوانش متن طی شود، اصرار دارد کارش آماده اجرا شود و گاهی نمایشنامه ایراد و اشکال دارد و این فرصت به ما داده نمی‌شود! در صورتی که متن باید مصوب شود بعد کارهای یک نمایش ادامه پیدا کند.
متأسفانه گاهی گروه نمایشی کار را آماده می‌کند و بعد بدون اینکه مرحله خوانش متن طی شود، اصرار دارد کارش آماده اجرا شود!
وی در ادامه افزود: معمولاً ما با گروه‌ها تعامل می‌کنیم، حتی اگر تمرین هم کرده باشند وقت برای بازبینی می‌دهیم، بنابراین گروه‌ها باید مراحل قانونی را طی کنند ما وظیفه‌مان این است که حامی اثری باشیم که تصویب می‌کنیم و از آن حمایت کنیم.
کرمی با اشاره به اینکه یک زمانی نمایشنامه‌ای تصویب می‌شود اما در شکل اجرا گروه نمایشی و کارگردان تغییرات اساسی در کار ایجاد می‌کنند و ماهیت اثر دستخوش تغییر می‌شود در اینجا هم باید شورای نظارت ورود کند، یادآور شد: نگاه ما همیشه اصلاحی است نه حذفی و تلاش داریم کمک به گروه‌ها بکنیم اما به ندرت هم کاری پیش می‌آید که ما اقدامی برای توقف آن انجام دهیم، مگر اینکه در شرایط اجرای عمومی کار خیلی دچار تغییر شود.
وی در ادامه گفت: فراموش نکنیم که تئاتر هنر زنده است و در طول اجرا باید تغییر و تحولاتی در کار داشته باشد اما گاهی این تحولات حالت معکوس پیدا می‌کند و گروه به قوانین توجه نمی‌کند و در بداهه محتوا را تغییر می‌دهد ما اینجا وظیفه داریم از مجوزی که صادر کردیم صیانت کنیم.

کرمی افزود: اداره کل هنرهای نمایشی هم مطابق این مصوبه قانونی اقدام به بازبینی و ارزیابی و صدور مجوز می‌کند. تئاتر در طول یک دهه اخیر خیلی دچار تغییر و تحول شد. گسترش پیدا کرد و تعداد گروه‌های نمایشی و سالن‌های خصوصی و تعداد هنرمندان بیشتر شدند و هنرهای جدیدی هم وارد عرصه تئاتر شدند مثلا هنرهای محیطی، شورایی یا اجراهای نمایشنامه خوانی و ...که همه اینها نشان می‌دهد ضرورت اصلاحاتی در عرصه آیین نامه نظارت بر ارزشیابی لازم است البته نه اصلاحات بنیادین چون چارچوب قانونی آنها مشخص است.
مدیر کل هنرهای نمایشی افزود: مثلاً در عرصه تبلیغات نیاز به قانون مشخص داریم، در این زمینه اقدام هم کردیم و شوراهایی برای ارزیابی مصوبات شکل دادیم هر جا که شک و شبهه دارد به زودی اصلاح خواهد شد و مراحل قانونی آن طی می‌شود اما در شرایط حاضر ما مطابق مصوبه قانونی عمل می‌کنیم.
وی درباره ریز مسائل مربوط به تبلیغات گفت: در برخی موارد پیش می‌آید که گروه‌ها به قوانین توجه نمی‌کنند مثلا به آنها گفته می‌شود که تبلیغات ماهواره‌ای ممنوع است به رغم اینکه در پروانه نمایش هم ذکر شده کارگردان و سرپرست متعهد به رعایت آن هم می‌شود اما باز می‌بینیم که تخلف می‌کنند یا مسئولیت آن را نمی‌پذیرند.
کرمی افزود: یا مثلا پوستر و بروشورشان ابتدا باید تصویب شود بعد تبلیغ شود گاهی می‌بینیم بدون اینکه این مرحله تصویب بشود پوستر منتشر شده و بعد دچار مشکل و مسئله می‌شود ما باید پاسخگو باشیم،‌ این از مواردی است که در واقع در نظارت و ارزشیابی زیاد رخ می‌دهد.
این هنرمند و مدیر هنرهای نمایشی گفت: ما وظیفه‌مان صیانت از حقوق هنرمندان است اینکه مدافع آثار آنها باشیم ولی در مواردی پیش می‌آید که یک اثری در ارزشیابی هنری ضعیف است شورای نظارت و ارزشیابی هم که فقط نظارت نیست باید ارزشیابی کیفیت کار را هم بکند. یک اثر که در ارزشیابی به لحاظ کیفی ضعیف تلقی می‌شود اما گروه نمایشی آن را به شکل دیگری بروز می‌دهند و ضعف کارشان را به لحاظ محتوایی می‌خواهند بپوشانند این خود مشکل است به نظر من این بی انصافی است ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که شورای نظارت و ارزشیابی حامی و در خدمت هنرمندان و گروه‌های نمایشی باشد.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به شرایط فرهنگی و دینی جامعه گفت: ما تکلیف ویژه داریم که درست کار کنیم و حافظ فرهنگ و هنر جامعه هم باشیم، طبیعی است که آثار نازل و به دور از ارزش‌های جامعه، مخدوش هستند و نمی‌توان از آنها دفاع کرد. هیچ کس هم به چنین آثاری مجوزی اجرای عموم نمی‌دهد، بنابراین بهتر است هنرمندان خطوط قرمز را بشناسند، هر چند ما به ندرت گروه‌هایی را داریم که ناآشنا با فضا باشند، خوشبختانه عمده هنرمندان تکلیف فرهنگی و هنری خود را می‌دانند.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران