در حال بارگذاری ...
...

یادداشتی به بهانه ی اجرای نمایش «همین حوالی»

فردی از جنس خودمان و دردهایی از جنس دردهایمان

یادداشتی به بهانه ی اجرای نمایش «همین حوالی»

فردی از جنس خودمان و دردهایی از جنس دردهایمان

ایران تئاتر- مسعود موسوی:«همین حوالی» نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

همین حوالی اتفاقی  زیبا و دراماتیک افتاده است که  علیرغم نزدیکی از جنس هم‌نفسی، شاید از چشمان ما دور مانده باشد.

همین حوالی ندایی آشنا با فرهنگ و هنر بومی و سنتی ما  طنین‌انداز شده است که گوشی برای شنیدن می‌خواهد.

همین حوالی، بله در همین حوالی واقعیت‌هایی در حال بازگویی است  تا به دور از هر گونه توهمی ، انسانیت نهفته را در ما بیدار کند. 

همین حوالی هر روز درامی کاملاً واقعی در حال اجراست و عجیب  اینکه  ما به دنبال توهماتی هستیم که در قالب نمایش‌هایی آن‌چنانی ما را عوام‌فریبانه به خود می‌خوانند.

همین حوالی نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

همین حوالی کارگردانی صادق و بی ریا، متنی ساده‌تر از خودش را دست مایه قرار داده و به اجرا رسانده است در حالی که ما در به در، در خیل عظیم اجراهای تاتری شهرمان به دنبال کمی اصالت و صمیمیت می‌گردیم.

همین حوالی بازیگرانی نام آشنا  اما نه  لاکچری و بی دغدغه از میزان مبلغ رهن و کرایه شدن هنرشان، دور هم جمع شده ا ند  تا شاید بتوانند گره‌ای از معضلات کور بی شمار اجتماع خودمان را باز کنند و ما با بی اعتنایی در گره کور اجراهایی با بوی   امضا گرفتن و عکس‌هایی سلفی گرفتار آمده ایم.

همین حوالی اجرایی به نمایش درآمده است که بوی زندگی را می‌توان حتی  از طراحی صحنه آن هم فهمید و حس کرد، طراحی صحنه‌ای صادق و باورپذیر و ما در ناکجا آبادها فریب طراحی صحنه‌های میلیاردی را می‌خوریم که کوچک‌ترین شباهتی با اسباب و اثاثیه زندگی واقعی هیچ کدام از مردمان صادق سرزمینمان را ندارد.

همین حوالی  فردی از جنس خودمان، دردهای نا داورهایی از جنس خودمان را به چالش کشیده است  و ما به  دنبال  آگاهی و حل دردهای ظاهراً  مسکینانی از کشورهای بیگانه با خودمان، هستیم.  

و بالاخره اینکه ... همین حوالی، نمایش «همین حوالی» اجرا می‌شود. اجرایی  نه برگرفته از جملات و دیالوگ‌هایی فاخر و پرطمطراق، بلکه برگرفته از دردهای اجتماعی و تاریخی خودمان.