در حال بارگذاری ...
مهدی آشوغ کارگردان نمایش «اوسنه» از خوزستان:

در بازبینی حضوری روح نمایش جریان دارد

مهدی آشوغ کارگردان نمایش برگزیده استان خوزستانی گفت: اساسی ترین تفاوت در قرار گرفتن بازبین های محترم در جریان و روح نمایش در جریان اجرای نمایش است. در فیلم تئاتر به هیچ وجه برخورد مستقیم که اصلی ترین خصیصه تئاتر است اتفاق نمی افتد و روح اجرا جریان ندارد.

به گزارش ایران تئاتر از خوزستان، مهدی آشوغ نویسنده و کارگردان تئاتر با نمایش «اوسنه» از شهرستان اندیمشک در سی امین جشنواره تئاتر استان خوزستان شرکت نمود و موفق به کسب عناوین برتر جشنواره شد و توسط هیئت داوران به عنوان یکی از دو نمایش برگزیده استان خوزستان به دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.

به بهانه برگزاری «سومین همایش برگزیدگان جشنواره های استانی» در تهران گفت و گویی را با این نویسنده و کارگردان جوان اندیمشکی انجام دادیم

 

با توجه به حذف جشنواره منطقه ای و بازبینی فیلم آثار منتخب استانها طی دو سال گذشته و تغییر رویه دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال جاری، اهمیت بازبینی حضوری توسط هیئت انتخاب ثابت در کل کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئنن بازبینی حضوری کاملاً با بازبینی فیلم تئاتر متفاوت است . در بازبینی حضوری گروه به بهترین شکل ممکن تمام تلاش اش را برای اجرایی نزدیک به آن چیزی که مد نظر دارد انجام می دهد. اساسی ترین تفاوت در قرار گرفتن بازبین های محترم در جریان و روح نمایش در جریان اجرای نمایش است. در فیلم تئاتر به هیچ وجه برخورد مستقیم که اصلی ترین خصیصه تئاتر است اتفاق نمی افتد و روح اجرا جریان ندارد. دنیای اثر به خوبی و مستقیم ارائه نمی شود و به علاوه بر همه اینها من معتقدم تئاتر یک مدیوم کاملا متفاوت از لحاظ اتمسفریک با مدیوم فیلم است. حالا شما تصور کنید در بازبینی فیلم چه اتفاقی برای گروههای شهرستانی آن هم با این سطح از امکانات اجرایی ممکن است اتفاق بیفتد.  به نظر من بازبینی حضوری کاملا تصمیم درست و به جایی در این دوره از جشنواره بوده است.

 

نظر شما در خصوص اهمیت برگزاری سومین همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی چیست؟

این جزو خوبی های جشنواره است. هدف هر جشنواره و همایشی در ابتدا تبادل نظر و دانش بین شرکت کنندگان است. دوم ارتباط بهتر بین گروه های نمایشی است و مطمئناً نقطه شروع خیلی از همکاری های و آشنایی هنرمندان تئاتر از همین همایش ها آغاز می شود. در روزگار الان که زمانه تبادل اطلاعات است برگزاری این نوع همایش ها می تواند کمک بسیار خوبی به پیشبرد اهداف دست اندرکاران و مسئولین جشنواره نماید. هنرمند تئاتر نیاز مبرم و همیشگی به کسب دانش، ایده، شیوه های اجرایی جدید دارد. ولی ای کاش تعداد بیشتری از اعضای گروه های نمایشی یا حداقل بازیگران برگزیده به این همایش دعوت می شدند که بدون شک مسئله مالی یکی از موانع کار است.

 

با توجه به هم افزایی توان علمی و تجربی هنرمندان تئاتر استانها، برگزاری کارگاه های آموزشی متمرکز برای برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

متمرکز بودن این همایش هم خوبی دارد هم بدی. مثل هر پدیده دیگری. خوبی ها رو گفتم. بدی ها هم همان به نظر من محدود کردن همایش به نویسنده و کارگردان اثر است. همه می دانیم که اصل اساسی هر تئاتری بازیگر است. بازیگر همه چیز یک تئاتر است. شما همه چیز داشته باش اما بازیگر نداشته باش. تئاتری وجود ندارد. اما هیچ چیز نداشته باش و فقط بازیگر داشته باش. تئاتر وجود دارد. انتقال داده ها به گروه هم ناگزیر تام و تمام نخواهد بود. کسب مستقیم اطلاعات کاملا متفاوت با انتقال دادها از فهم دوم به گروه خواهد بود. یک مورد دیگر که به نظرم باز می تواند کمک خوبی به جریان اصلی تئاتر بکند، تکرار این نوع از همایش هاست. شرایط مالی را می دانیم. من، شما و همه می دانیم. اما تا بذر نکاریم و کشت خوبی در زمین مناسبی نداشته باشیم هرگز محصول با کیفیتی بدست نمی آوریم.

 

سخن آخر؟

با سپاس از مدیر درگاه تئاتر خوزستان و همه دوستان شما و با تشکر از برگزار کنندگان این همایش  و به امید روزهای بهتر برای تئاتر و آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان عرصه تئاتر کشور.

 

 

سومین همایش برگزیدگان جشنواره های استانی از 21 الی 24 آذرماه 1397 با حضور نویسندگان و کارگردانان برگزیده جشنوار های تئاتر استانی در تهران برگزار می شود.




مطالب مرتبط

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

|

نظرات کاربران