مدیر مرکز هنرهای نمایشی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ساخت و ساز مجموعه تئاترشهر، مسئله مترو، اجراها و... را تشریح کرد
حدود ۱۰گروه نمایشی در نیمسال دوم در فهرست اجرا قرار داشتند که چهار نمایش اجرا میشوند و مابقی به علاوه نمایش های بخش چشم انداز که احتمالا ۷یا۸ اثر خواهند بود از فصل بهار به بعد اجرا می شوند. اجرای آثار برگزیده جشنواره های دیگر در تعهد مرکز است و در مجموعه تئاتر شهر انجام نمی شود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در نشست مطبوعاتی صبح امروز به سوالات پیش آمده درباره مسئله مترو، بازسازی مجموعه تئاترشهر و اجراها پاسخ داد.
به گزارش سایت ایرانتئاتر دراین نشست مطبوعاتی که متعاقب مسئله اشغال محوطه تئاترشهر و حفاری ورودی مترو، در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه احداث مترو یک اراده ملی است گفت: مسئله اصلی محل قرارگرفتن خروجی مترو است. دو سال پیش هم که به ما اطلاع دادند واین خروجی قرار است در محوطه تئاترشهر احداث شود همراه ایرج راد با مهندس هاشمی دیدار کردیم و توضیح دادیم که مسئله ما ساختمان قدیمی، ازدحام و سوءاستفادههایی است که از رفت و آمد خواهد شد.
آقای هاشمی توضیح داد که این طرح، 30 سال پیش ریخته شده و مربوط به فضای شما نمیشود. ایشان قول دادند که خروجی مترو جایی قرار میگیرد که مزاحم فعالیتهای تئاترشهر نشود. پیشنهاد ما زمین سر صبا بود و ایشان گفتند ورودی ایستگاه را جایی قرار میدهیم که رضایت شما جلب شود.
پارسایی تاکید کرد: این مسئله چیزی نبوده که در سکوت خبری انجام شود. به شخصه با احداث این خط بسیار موافق هستم.
وی با اشاره به صدمات وارد شده به دیوارها و چارچوبهای تئاتر شهر در سالهای اخیر گفت: طبیعی است که لرزشها به طور طبیعی به ساختمان منتقل شود اما مهندس هاشمی گفتهاند لرزشها به بنا صدمهای نخواهد زد چون نکات ایمنی و فنی در این باره دیده شده است.
وی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده همچون نزدیکی ورودی مترو پاریس با موزه لوور گفت: اول باید دید این بنا چه فضایی را در اختیار دارد. ورودی مترو در یک فاصله معقول و کارشناسی نسبت به ساختمان قرار دارد که باید به آن توجه کرد. در عین حال پاریس بیش از 40 تئاتر دارد که اگر به یکی از آنها هم صدمه بخورد 39 تئاتر دیگر به کار خود ادامه میدهد و این مقایسه غیرمنطقی است.
وی با ارائه تصویری از آینده محوطه تئاترشهر در صورت احداث ورودی مترو در این محل گفت: اینجا محلی برای دستفروشها و قرار ملاقاتهای غیرفرهنگی خواهد شد و نخواهیم توانست وضعیت را برای مردمی که به سرعت عبور میکنند توضیح دهیم.
در سالهای اخیر تلاش زیادی از سوی مجموعه تئاتر شهر برای حفظ فضای فرهنگی محل شده که نباید آن را از دست داد.
حسین پارسایی ادامه داد:شکل دهانه و وسعت خروجی نیز به وسیله تعداد پله،عمق وحجم مسافران تعیین میشود و نمیتوان گفت که خروجی را کوچک میسازیم. اگر فردا به دلیل کوچک بودن خروجی اتفاقی برای مسافران بیفتد خواهند گفت هنرمندان خواستند.
وی با اشاره به طرح موضوع بازسازی مجموعه تئاتر شهر،قطع درختان و ... از سوی رسانهها گفت:ما گفتیم از نظر فنی این ورودی جایی قرار گیرد که به این فضای فرهنگی صدمه وارد نشود،هیچ کدام از شهروندان موافق قطع درخت نیستند. در خصوص بازسازی هم من پاسخگوی همه مسایل هستم.
این کارگردان تئاتر با اشاره به حضور هنرمندان در روز 12 آذر گفت: به عنوان یک تئاتری در جمع هنرمندان شرکت کردم تا نشان دهم که این خواست هنرمندان تئاتر است.اکنون نیز انتظار هنرمندان این است که همه حصارهای موجود در مجموعه جمعآوری شود و اجازه دهند این درخواست با آرامش و صمیمیتی که هنرمندان در روز 12 آذر نشان دادند حل شود.
وی با اشاره به تماسهای مکرر هنرمندان با مدیریت و پرسش اینکه چه کاری باید انجام دهند،گفت:ما اینجا طراح توطئه نیستیم. با شهرداری همکاری خوبی داریم و شاهد نظر مثبت مهندس هاشمی نیز بودهایم. با این حال به عنوان یک عضو جامعه تئاتری و با احترام به همه دوستان،هنرمندان تئاتر خواهان انتقال ورودی مترو به منطقهای هستندکه با حفظ هنرمندان تئاتر ویژگیهای فنی مزاحم مجموعه تئاترشهر و فعالیتهای آن نشود. خواهش میکنیم دکتر قالیباف و مهندس هاشمی به درخواست هنرمندان توجه کنند.
وی تاکید: کرد اگر قرار باشد ما در محاصره رفت و آمد و ساخت و ساز باشیم موجودیت مجموعه از بین میرود. من یک مدیرم که میآیم و میروم اما میراث فرهنگی قوانین ثابتی دارد و بارها به ما برای حفظ بنا هشدار داده است. عکسالعمل ما یک نگرانی فرهنگی است ولاغیر. امروز اگر هنرمندان و اصحاب رسانه درخواستی از مدیریت مترو میکنند به دلیل فضای منحصر به فرد مجموعه است.
وی حضورهنرمندان در روز 12 آذر را یک جلوه زیبا توصیف کرده و افزود: شعور و دقت هنرمندان دراین روز باعث شد به خودم ببالم. با اینکه مراجعات زیادی در روزهای عادی به من میشود اما در این روز همه هنرمندان ترجیح دادند از صحبتهای دیگر بپرهیزند. ما در درون خودمان به یک وحدت رویه میرسیم و کمتر خودخواهی و زیادهخواهی در میان هنرمندان میبینیم.
مقاوم سازی مجموعه تئاترشهر
مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره بحث مقاومسازی مجموعه تئاترشهر در برابر لرزشهای ناشی از حرکت قطارگفت: سازمان مترو تمهیداتی برای انتقال نیافتن لرزش به ساختمانها دارد، مجموعههای زیادی را نیز داریم که مترو از کنار یا زیر آن رد میشود و آسیب ندیدهاند.
وی درباره اقدامات مرکز هنرهای نمایشی برای مقاومسازی گفت: طرح مسئله مقاومسازی ابتدا مربوط به نیروی مازاد روی بام بود که بار منفی به طور عمودی روی سازهها ایجاد میکرد که برداشته شد و موضوع دیگر مقاومسازی در برابر زلزله بود که هم اکنون مطالعات آن در دست انجام است و بعد از بازسازی روی آن کار میشود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ تمهیدی برای لرزههای احتمالی وجود ندارد مگر پیشبینیهای زلزله.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمنی ساختمان و افرادی که در آن تردد میکنند گفت: جایگاه تماشاگر، خروجیهای اضطراری و نصب علائم خروجی و امثال آن انجام شده اما اقدامات در حد کلان منوط به مقاومسازی در برابر زلزله است.
ساخت و ساز ضلع جنوبی مجموعه تئاترشهر
حسین پارسایی صدمات ناشی از ساخت و سازهای ضلع جنوبی مجموعه تئاترشهر را یک فرضیه ثابت شده نامید و تصریح کرد: این حفاری به نقطه صفر تئاترشهر نزدیک شده و خود شما شاهد ترکهای دیوار بودهاید. در مرحلهای بتون تزریق کردند اما بتون از روی خاک جدا شد. ما الان دیوار مشترک با این پروژه داریم و مادامی که خیابان ضلع جنوبی به شکل اول باز نگردد به مجموعه آسیب رساندهاند.
وی توضیح داد: این خیابان تنها دسترس آتشنشانی به بناست. در جلساتی که داشتیم نیز عنوان شد که اولین خواهش ما بازگشت خیابان به وضع سابق، عدم مزاحمت و فعالیتهای پروژه برای مجموعه و کاربری فرهنگی آن بوده است. دکتر قالیباف نیز نظر ما را پذیرفتند. اما آن زمان این فضا قوت گرفت که مقاومت هنرمندان مقاومت در برابر ساخت یک مکان مذهبی است.
وی یادآور شد: با صحبتهایی که آن زمان داشتیم و پیگیری شورای شهر، مسئله تغییر کاربری اعلام و پروژه مدتی متوقف شد. امیدوارم این پروژه آسیب جدی به تئاترشهر نرساند.
تاخیر در بازسازی مجموعه تئاتر شهر
حسین پارسایی ضمن توضیح مراحل مختلف بازسازی و جدول زمانبندی آن گفت:کار 15شهریور 86به پیمانکار تحویل داده شده و اکنون سه ماه از شروع آن می گذرد. تا15بهمن ماه نیز می شود پنج ماه. این مدت برای بازسازی ساختمانی که تالار نمایش استاندارد و غیر استاندارد داشته، 40سال قدمت دارد و همه ما به دلیل اهمیت آن میخواستیم که با سرعت انجام شود، زمان زیادی نیست.
وی دلیل تأخیر آغاز کار سالن های اصلی و چهارسو را وجود منافذ متعدد در راهروها و سقفهای کاذب و گسترش غبار ناشی از پودر سنگ و دستگاه جوشکاری عنوان کرده و افزود: پیمانکار قول داده دو تالار دیگر و کارگاه نمایش قبل از فجر تحویل داده شود.
وی تاکید کرد: امکان دارد زمان افتتاح هم معایبی وجود داشته باشد. مجموعه قبل از فجر قابل بهرهبرداری است اما هنوز هم کار دارد. دوربین های مدار بسته، سیستم ضد حریق و موارد دیگر پس از تکمیل همه کارها انجام خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر مشکل بودجه نداریم . هفتصد میلیون ریال بودجه بازسازی تامین شده و مابقی از طریق وزارت در اختیار رودکی قرار خواهد گرفت.
وی درباره انطباق معماری داخلی با کلیت مجموعه گفت : سعی شده سنگها و کاشیها با معماری مجموعه منطبق باشد. اگر دقیقا مشابه نیست آن چیزی است که موجود است. وی نظارت بر روند بازسازی را یک امر مستمر از سوی میراث فرهنگی و بر مبنای تفاهم نامه بازسازی عنوان کرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن توضیح طراحی پروژه بازسازی و روند انتخاب پیمانکار از خبرنگاران خواست درباره صلاحیت ،کوتاهی ها، سابقه و آنچه مربوط به پیمانکار میشود بدون حضور وی سؤال نکنند و افزود : اجازه دهید درباره اینکه چقدر از پروژه رضایت داریم در پایان آن قضاوت کنیم . در یکی از بندهای تفاهم نامه آمده که روابط عمومی و پاسخگویی درباره پروژه بر عهده مرکز هنرهای نمایشی است. اجازه دهید پیمانکار در جلسهای مشترک به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد.
وی ادامه داد: در هر حال پروژه زیر نظر دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود و همین دفتراست که باید به آن پایان کار بدهد. اگر مهندس اخلاقی از بازسازی ایرادی بگیرند ما آن را برطرف خواهیم کرد. تا رضایت آنها حاصل نشود روی پروژه پابرجاییم.
وی تأکید کرد: سالنهای اصلی و چهارسو با سیستم حرارتی و اینترنتی اول دی و کار سنگ و جوشکاری تا آخر آذر به پایان میرسد . اما کار ورودی در پشتی همچنان ادامه دارد زیرا انبار بازسازی است و تا خروج پیمانکار از محل اشغال خواهد بود. وی در این بخش از صحبتهایش به موارد مطرح شده درباره کفپوش ها ، سقفهای کاذب،دیوارها، سنگ کاریها و ... اشاره کرد.
خبرنگاران محدود نخواهند شد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در بخشی از این جلسه شایعه مربوط به محدودیت حضور خبرنگاران در مجموعه تئاتر شهر را رد کرد و گفت: شما بازوان تئاتر کشور هستید. یک بار تجربه ای تلخ درباره محدودسازی خبرنگاران داشتیم که دیگر تکرار نخواهد شد.
تحلیل مسیر برون رفت از مشکلات تئاتر
در بخشی از این جلسه مسئله اجرای نمایشها، کمبود سالن، معرفی اجراها به تالارهای دیگر مطرح شد که مدیر مرکز هنرهای نمایشی ضمن پاسخ به آنها به ارائه تحلیلی از موقعیت تئاتر در ایران پرداخت.
حسین پارسایی در بخشی از این توضیحات گفت :در شرایط کنونی، تئاتر سهم قابل توجهی در فرهنگ پیدا نکرده است. ابتدا باید جایگاه تئاتر درک شود بعد نیازهای آن شناسایی و برایش برنامهریزی شود. متأسفانه ما در حال برنامه ریزی برای پدیدهای هستیم که نه تنها نیازهایش شناسایی نشده که در جایگاه خودش نیز ننشسته است. قبل از آنکه بخواهیم سالن داشته باشیم باید تئاتر را تعریف و ارزشگذاری کنیم تا بتوانیم برای آن امکانات بگیریم، مخاطب شناسی کنیم و ... فرض کنیم که بودجه تئاتر چهار برابر شود اما با کدام برنامه، کدام تالار و با چه مناسباتی؟
وی هنرمندان فعال تئاتر کشور را 200هزارتن عنوان کرده و با فرض بودجه 10میلیاردی تئاتر سهم هر فرد از این اعتبار را 500هزار ریال محاسبه کرد و افزود: اعتقاد دارم خشت تئاتر را از ابتدا کوچک برداشتهاند. تئاتر خوب دیده نمی شود هم از نظر مدیریتی و هم مردم. ما در دسترس مردم نیستیم. باید فکر کنیم که چگونه می توان تکثیر شد و در دسترس قرار گرفت.
مدت دو سال است که با حدود 20یا30تن از مدیران ارشد درباره استفاده از تالار اجتماعاتشان دیدار میکنم و توافق میکنیم اما در مرحله عمل میگویند بعدازظهرها نمیتوانیم از فضا استفاده کنیم .
وی از خبرنگاران خواست به سمت استمرار و شکوه و عزت پایدار تئاتر بیاندیشند و موانع را در افق تئاتر ببینند. روی نیازها و تشخص واقعی تئاتر که ابتدا حرمت گذاشتن به آن و دیگر بودجه است دقت داشته باشند.
وی درخصوص معرفی متن های پذیرفته شده به وسیله مجموعه تئاتر شهر به دیگر سالن ها توضیح داد: از هنرمندان خواستیم پیگیری کنند تا با معرفی نامه و قرارداد ما در سالن های دیگر که خودشان مناسب می دانند اجرا بروند اما هیچ سالنی از نظر فنی پاسخگوی گروهها نبود . حدود 10گروه نمایشی در نیمسال دوم در فهرست اجرا قرار داشتند که چهار نمایش اجرا میشوند و مابقی به علاوه نمایش های بخش چشم انداز که احتمالا 7یا8 اثر خواهند بود از فصل بهار به بعد اجرا می شوند. اجرای آثار برگزیده جشنواره های دیگر در تعهد مرکز است و در مجموعه تئاتر شهر انجام نمی شود. در عین حال مدیر مجموعه استقلال عمل دارد همان طور که هیچ کاری را به توصیه من نمیپذیرند به هیچ کارگردانی هم محل اجرا تحمیل نکردهام.