در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر در همایش برگزیدگان استانی

نسبت به ظرفیت‌های تئاتر استان‌ها اعتماد کامل دارم

نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در آیین افتتاح کارگاه‌های همایش برگزیدگان استانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت:  به دلیل کثرت داوری ها وقوف بیشتری نسبت به دیگر همکاران به ظرفیت های تئاتر استان ها دارم و به همین دلیل به این پتانسیل اعتماد کامل دارم.

به گزارش ایران تئاتر، آیین افتتاح کارگاه‌های همایش برگزیدگان استانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه 20 آذر ماه در سالن اجتماعات هتل باباطاهر تهران با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، همچنین حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی، میلاد نیک‌آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در آغاز سخنانش در این مراسم گفت: خیلی خوشحال هستم از اینکه قطار جشنواره سی و هفتم به این ایستگاه دوست داشتنی و مهم رسیده است. در ستاد جشنواره سی و هفتم دیگر این تفکر جا افتاده که این بخش از مهم ترین بخش های جشنواره است. پیش از اینکه در این جلسه حضور داشته باشم مشغول بررسی آثار ارسال شده به جشنواره بودم و متوجه شدم که نسبت نمایش هایی که از استان های کشور به این رویداد ارسال شده خوشبختانه حدود 65 درصد آثاری است که تاکنون ثبت شده است. من انتظار چنین استقبالی را داشتم چرا که خود واقفید یکی از ویژگی های مهم فراخوان امسال این بود که انتخاب بخش ها را به اختیار هنرمندان گذاشتیم. در این شکل از طراحی فراخوان بحث های کارشناسی فراوانی صورت گرفت و حالا هم این نتیجه حاصل شده که خیلی از حواشی نالازم جشنواره با این رویکرد خود به خود رفع شد.

او در همین زمینه افزود: هرچند هنوز انتخاب های آثار جشنواره صورت نگرفته ولی این آمار با ما سخن می گوید و زهی سعادت که این نوید به گوش می رسد که جشنواره امسال استان محور خواهد بود. هنرمندان استان ها می دانند که من شاید جزو معدود افرادی باشم که به دلیل کثرت داوری ها وقوف بیشتری نسبت به دیگر همکاران به ظرفیت های تئاتر استان ها دارم و به همین دلیل به این پتانسیل اعتماد کامل دارم. واقعیت این است که این پتانسیل ها گاهی موفق می شود چهره واقعی خود را در جشنواره ها بروز دهد و بعضی وقت ها امکان بروز این پتانسیل ها فراهم نمی شود. البته این سخن به معنای آن نیست که هنرمندان پایتخت نشین از نظر من ارجمند نیستند بلکه در واقع نگاهم به موضوع تئاتر سراسری است و باید هم این گونه باشد. فکر نمی کنم اشتباه باشد اگر بگوییم که در طی سال های گذشته نسبت به هنرمندان استان ها جفا شده و تلاش کرده ایم به لحاظ عملکرد دبیرخانه در حد وسع خودمان امسال این نقیصه را برطرف کنیم.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: الزام همایش برگزیدگان تئاتر استانی شاید در سال های پیش تا این اندازه احساس نمی شد، و یا این همایش در سال های گذشته بیشتر بر داوری آثار متمرکز بود. امسال و با تاکید دبیرخانه، در شرایطی که شرایط بازبینی زنده آثار فراهم شده بود، ضرورت برگزاری کارگاه های تخصصی مجدداً احساس شد و خوشبختانه به منصۀ ظهور رسید. امسال سعی بسیار شده که ارجمندی هنرمندان تئاتر استان ها حفظ شود. مطمئن باشید تا ما خودمان را جدی نگیریم آن اتفاق اصلی و نهایی نخواهد افتاد. در برنامه ریزی جدول نمایش ها هم این ارجمندی تئاتر استان را لحاظ خواهیم کرد و همینجا به شما قول می دهم که نسبت به سال های گذشته در جدول و زمان بندی و تخصیص سالن ها تفکیک تهران و استان ها را تا جایی که ممکن باشد کنار خواهیم گذاشت و الگو و معیار ما نمایش ها باشد به دور از معیار جغرافیایی؛ که البته همه این ها منوط به کیفیت مطلوب آثار هنرمندان استان ها منوط خواهد بود.

برهانی مرند در بخش پایانی سخنانش در این مراسم بیان کرد: خوشحالم و احساس وظیفه می کنم که باز هم تشکر کنم از شما دوستان ارجمند و از آقای شهرام کرمی به خاطر حمایت هایش از دبیرخانه جشنواره. همچنین از تمام دوستان در امور استان ها و همکاران دبیرخانه که شبانه روز در تلاش هستند. از همه هنرمندانی هم که با حضورشان گرمی بخش این رویداد هستند. نمی خواهم منتی بگذارم ولی معتقدم که جشنواره های استانی بخش مهمی از جشنواره تئاتر فجر است. برای من دبیرخانه های استانی جشنواره تئاتر فجر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. بر همه ما این وظیفه است که تا جای ممکن احترام و عزت را به جشنواره های تئاتر استانی بازگردانیم؛ چرا که این جشنواره ها به دلایل متعدد  منزلت خود را حفظ نکرده اند که البته این موضوع باید آسیب شناسی شود و امیدوارم در سال های آینده جشنواره های استانی پرفروغ تر برگزار شود.

 




نظرات کاربران