در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در نشست روسای انجمن های تئاتر استان ها:

طرح «پویش تئاتر شهرهای ایران با رویکرد آموزش » سال آینده کلید می خورد

شهرام کرمی طرح «پویش تئاتر شهرهای ایران با رویکرد آموزش» را از مهمترین برنامه های سال آتی هنرهای نمایشی عنوان کرد و گفت: مهمترین هدف این پویش تاکید بر نمایش های ایرانی و بافت منطقه ای و بومی است و تلاش داریم با بهره گیری از اساتید مجرب یک کار موثر و زیرساختی در استان ها انجام دهیم.

به گزارش ایران تئاتر نشست روسای انجمن های تئاتر استان ها با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در هتل باباطاهر تهران برگزار شد.

پس از طرح مسایل و نقطه نظرات تئاتر استان ها از سوی  روسای استان ها در این نشست،  شهرام کرمی در سخنانی گفت: هرچند علاقه مند بودم این دیدار خیلی زودتر اتفاق بیفتد اما به دلیل برخی مشکلات، با تاخیر روبرو شد. امیدوارم موقعیتی فراهم شود تا حداقل سالی دوبار چنین جلساتی برگزار شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه من در جریان مشکلات تئاتر استان ها هستم، افزود: از جناب آقای نیلی درخواست کردم تا در بخش استان ها حضور جدی داشته باشد و تمام رویدادهای انجمن های استانی را رصد کند و خوشحالم که این شرایط برای ایشان فراهم شد تا در جمع شما حضور داشته باشند و امیدورام در این همایش اتفاق شایسته ای شکل گرفته باشد و چشم اندازه آن تبدیل به یک روش و رویکرد جدید شود.

کرمی در ادامه با اشاره به اینکه به عنوان یک مسئول باید پاسخگوی اقدامات خود باشیم، تصریح کرد: همه شما منتخب هنرمندان تئاترهستید و کسی که منتخب می شود نماینده همه هنرمندان است اما احساس می کنم برخی روسای انجمن های استانی یا خودشان تمایل ندارند، یا به وظایف شان اشراف ندارند و یا به دلایل دیگر، نمی خواهند نماینده تمام گروه های تئاتری کشور باشند

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه چشم امید هنرمندان تئاتر به ماست، خاطرنشان کرد: در برخی استانها تعامل با هنرمندان تئاتر در استانها وجود ندارد و حتی تعامل با مسئولان استان از جمله مدیرکل های وزارت فرهنگ و ارشاد استان کم رنگ می باشد و این موضوعات قابل تامل هستند.

کرمی اضافه کرد: انجمن نمایش بزرگ ترین تشکل تئاتر کشور است که در تمام کشور نماینده دارد و از نظر قانونی در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بازوی اجرایی عمل می کند. گاهی مواقع ما این موضوع را فراموش می کنیم.

وی با تاکید براینکه ما بسیار علاقه داریم که به عنوان یک نهاد مستقل باشیم اما در شرایط فعلی این نگاه به ما آسیب می زند،افزود: در استان هایی که رابطه خوبی میان رئیس انجمن و اداره کل های فرهنگ و ارشاد برقرار است بهترین اتفاقات را دیده ایم.

کرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بر حفظ حریم پیشکسوتان اشاره کرد و گفت: همه ما به روح هنر واقفیم و می دانیم که اولین موضوع توجه به پیشکسوتان است لذا تاکید دارم که حرمت پیشکسوتان در هر شرایطی باید حفظ شود.

وی اضافه کرد: پیشکسوتان انتظار زیادی از شما ندارند و به یک مهربانی قانع هستند و دلایلی مثل به روز نبودن آنها موضوعی کاملا جدا از حرمت گذاری است.

مدیرکل هنرهای نمایشی بر تکثر گرایی و جذب تمامی گروههای تئاتر استانی تاکید کرد و گفت: با گروههای مختلف تئاتری حتی گروههای مخالف تعامل برقرار کنید. از شما خواهش می کنم حتی اگر شرایط شما را درک نمی کنند این گذشت، مسئولیت و تعامل را داشته باشید. خاصیت یک انجمن پرکار این است که از این تکثر و تنوع گروهها بهره ببرد.

کرمی ادامه داد: تعامل با مدیرکل های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز از دیگر موضوعاتی است که همواره باید مدنظر قرار دهید. آنها نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هستند و از منظر قانون مسئولیت فرهنگی و هنری بر دوش آنهاست لذا شما مجبورید با حفظ و صیانت از هنرمندان با آنها تعامل کنید.

 وی اضافه کرد: من به داشتن روحیه تعاملی در پیشبرد کارها اعتقاد دارم و مطمئنم که فعالیت تعاملی و استفاده حداکثری از حضور مدیران کل می تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به تعامل خوب انجمن های استانی با مرکز نیز گفت: متعادل ترین رابطه ای که در حال حاضر وجود دارد رابطه با ماست که فکر نمی کنم در این ارتباط و دوستی خلائی وجود داشته باشد. خواهش می کنم از نقش مشارکتی و انتقل موضوعات غافل نشوید. این ارتباط را حفظ کنید تا اتفاقات مثبتی در استان ها شکل بگیرد.

شهرام کرمی در ادامه به تشریح چشم انداز فعالیت انجمن هنرهای نمایشی پرداخت و گفت: ما باید با چشم اندازی روشن به آینده فکر کنیم تا فعالیت مان بهبود یابد.

وی افزود: اولین موضوعی که در چشم انداز آینده مدنظر است استقلال کاری و توجه به سرمایه انسانی بسیار خوبی است که شما در اختیار دارید. سعی کنید این استقلال حفظ شود و از این تشکل در بهبود تئاتر در استان استفاده کنید.

مدیرکل هنرهای نمایشی توجه به شهرهای مختلف استان را از دیگر محورهای مدنظر عنوان کرد و یادآور شد: شما وظیفه حمایت از همه شهرهای استان را برعهده دارید و فقط نباید به مرکز استان توجه کنید.

وی خاطرنشان کرد: تعامل در اجرای برنامه های خارج از حوزه تئاتر که در برخی استانها اتفاق افتاده بسیار خوب است. مشارکت انجمن در برنامه ای هنری خیلی اهمیت دارد و امیدوارم همچنان  شاهد این اتفاقات باشیم.

شهرام کرمی بخش دیگری از سخنان خود را به توجه به سایر نهادهای اقتصادی و فرهنگی اختصاص داد و گفت: روز یکشنبه در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتم و در آنجا متوجه شدم که فقط یک سوم بودجه تئاتر به ما اختصاص داده می شود و بقیه بودجه به دیگر نهادهای فرهنگی و هنری اختصاص دارد و این درحالی است که تمام مطالبات ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نقش سایر نهادها مثل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، حوزه هنری و ... را فراموش کرده ایم.

وی افزود: برخی از نهادهای اقتصادی نیز اعتبارات فرهنگی را تحت عنوان مالیات صرف می کنند و در خیلی از استان ها می توان با برقراری تعامل مثبت از این بضاعت استفاده کرد.

شهرام کرمی با تاکید براینکه هنوز بحث بودجه سال 98 هنرهای نمایشی مشخص نیست، تصریح کرد: اعتبار سال آینده امکان دارد به همین میزان باقی بماند هرچند ما قرار نیست وابسته به دولت باشیم و نیاز است تا از ظرفیت بخش خصوصی به عنوان یک روش موثر استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه مردم به عنوان یک سرمایه تئاتری نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر تئاتر در استانها رونق گرفته و سرمایه خوبی به نام مردم وجود دارد که باید از آن به انحای مختلف استفاده کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی سخنان پایانی خود را به مهم ترین برنامه سال 98 اختصاص داد و گفت: طرحی را در شورای عالی مشورتی تئاتر کشور تحت عنوان پویش تئاتر شهرهای ایران با رویکرد آموزش مدنظر داریم و اعتبار خوبی نیز برای آن اختصاص یافته است. امیدواریم در سال آتی با مشارکت انجمن های تئاتر استان ها این دوره های آموزشی برگزار شود.

وی تصریح کرد: مهمترین هدف این پویش تاکید بر نمایش های ایرانی و بافت منطقه ای و بومی است و تلاش داریم با بهره گیری از اساتید مجرب یک کار موثر و زیرساختی در استان ها انجام گیرد.

 

سامان خلیلیان: تئاتر خیابانی یک ظرفیت بسیار خوب و نقطه مغفول در استان هاست

در ادامه این نشست سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی نیز در سخنانی گفت: تئاتر خیابانی یک ظرفیت بسیار خوب و نقطه مغفول در استان هاست.

وی افزود: اگر اعتقاد داریم تئاتر برای همه مردم است مسلما نیازی به پلاتوی اجرا و سالن نیست و همه استان ها ظرفیت های خوبی برای اجرای تئاتر خیابانی دارند.

خلیلیان با انتقاد از استان هایی که به تئاتر خیابانی توجه نمی کنند، گفت: استان هایی که مدیر دفتر تئاتر خیابانی دارند در همین دو سال اخیر سبب اقدامات بسیار خوبی شده اند.

وی با اشاره به اقدام بسیار خوب هنرمندان تئاتر خیابانی رشت، گفت: در شهر رشت چهارمین ماهی است که تئاتر خیابانی در پیاده راه ها اجرای عمومی شبانه دارند و شهردار رشت اعلام کرده است حتی اگر پروژه های زیرساختی متوقف شود اجرای عمومی تئاتر خیابانی قطع نخواهد شد.

مدیر کانون تئاتر خیابانی با تاکید بر اینکه استقبال از این موضوع نیازمند همکاری انجمن های اتسانی است، گفت: هر استان می تواند مردم آن را از این نعمت بهره مند سازد.

 

محسن امیری: شورای ارزشیابی و نظارت فقط باید در بحث تکنیک و محتوا ورود کنند

محسن امیری رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی از دیگر سخنرانان این نشست بود که به شرح نحوه معرفی وانتخاب اعضای شورای ارزشیابی و نظارت در استان ها پرداخت و گفت: اعضای این شورا از طریق مدیرکل های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معرفی می شوند لذا اگر در این خصوص اعتراضی دارید باید در استان رایزنی کنید و با تعامل این مشکل برطرف شود.

وی افزود: شوراهای ارزیابی و نظارت در بازخوانی، بازبینی و انتخاب تئاتر باید بر مبنای ادله مبتنی بر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی تئاتری را تایید یا رد کنند و فقط می توانند بر تکنیک و محتوای اثر نظر بدهند.

امیر تاکید کرد: هیچ یک از ناظران شورای ارزشیابی و نظارت حق ندارند در خصوص این موضوعات که یک تئاتر چند روز اجرا برود، در کدام سالن اجرا شود، مخاطب آنها چه کسانی باشند و ... ورود کنند و این موضوعات در حوزه صنفی مطرح می شوند.

 

محسن حسن زاده: ضلع سوم تئاتر را فراموش نکنیم

در ادامه محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد تئاتر، جذب سرمایه مردمی همواره مغفول می ماند، گفت: در بحث اقتصاد تئاتر، نقطه اتکای نقدتر، درست تر و کاربردی تر جذب تماشاگر است که متاسفانه با وجودی که حاضرند برای تئاتر هزینه کنند و برای این هزینه شان احترام قائل می شوند اما در تئاتر ما دیده نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان ها تئاتر به عنوان کالای فرهنگی تلقی شده و رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، افزود: برخلاف این نگاه، در خیلی از استان ها تماشاگران برخلاف انتظار، ما را غافلگیر کرده و برای تئاتر هزینه نموده اند. لذا نیاز است به این مسئله با دقت بیشتری نگریست.

حسن زاده با اشاره به اینکه تاکنون فقط دو ضلع امور استان ها و انجمن نمایش در مسیر تعامل مدنظر بود، تصریح کرد: اعتقاد دارم باید ضلع سومی به نام روابط عمومی بسازیم و در ارتباط با روابط عمومی به یک وحدت برسیم تا از ظرفیت موجود در جهت تبلیغ و بهره وری درست از فضای رسانه ای استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم به این نقطه مشترک برسیم که تماشاگر در تئاتر نیاز به خوراک جامع دارد می توانیم در بخش تبلیغات به یک وحدت شکلی برسیم.

میلاد نیک‌آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی آخرین سخنران این نشست بود که به تشریح اقداماتی که انجمن های تئاتری می توانند در ارتباط با دانشگاه ها و بهره مندی از ظرفیت های زیرساختی دانشگاهها انجام دهند پرداخت.

این نشست با حضور حمید نیلی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، جواد مستخدمی خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن ومدیران اداره کل و روسای انجمن های سراسر کشور برگزار شد .




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای انتخاب آثار تالار هنر معرفی شدند

شورای هفت‌نفره متشکل از آناهیتا غنی‌زاده، ناصر آویژه، سیدحسین فدایی حسین، آرش شریف‌زاده، فریبا دلیری، هنگامه مفید و نیما بیگلریان انتخاب آثار برای اجرای عمومی در تالار هنر را بر عهده گرفتند.

|

نظرات کاربران