در حال بارگذاری ...
حمید نیلی در برنامه «شب تئاتر» عنوان کرد:

نیروی محرکه تئاتر کشور در تئاتر استان‌ها است

در مجله تصویری شب تئاتر حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و محمود رضا رحیمی مدیر کارگاه‌های همایش برگزیدگان تئاتر استان‌ها و پیام دهکردی کارگردان تئاتر و مجری برنامه تلویزیونی شب تئاتر به بررسی تئاتر استان‌ها پرداختند.

به گزارش ایران تئاتر مجله تصویری شب تئاتر در یازدهمین نشست خود، شامگاه شنبه 24 آذر، به موضوع همایش برگزیدگان تئاتر استان‌ها پرداخت. در این برنامه حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و محمود رضا رحیمی، مدیر کارگاه‌های همایش برگزیدگان تئاتر استانی کارگردان و مدرس تئاتر؛ مهمان پیام دهکردی کارگردان تئاتر و مجری برنامه شب تئاتر بودند.

در این برنامه محمود رضا رحیمی مدیر کارگاه‌های همایش برگزیدگان به نقل از دبیر جشنواره بین‌المللی فجر نادر برهانی مرند خبر پذیرفته شدن 4 نمایش از برگزیدگان استانی را در بخش بین‌الملل تئاتر فجر اعلام کرد.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی که مهمان پیام دهکردی و شبکه 4 صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود، بابیان این نکته که نیروی محرکه تئاتر کشور در تئاتر استان‌ها است و هرچه به تئاتر استان‌ها بپردازیم بدون شک آورده‌ای که داریم به‌مراتب بهتر خواهد بود به نقش انجمن‌های نمایش اشاره کرد و گفت: به نظر من انجمن‌های نمایش استان‌ها و مناطق در به ثمر رسیدن این هدف خیلی کمک می‌توانند بکنند. بسیاری از آن‌ها این کارها به‌خوبی انجام می‌دهند و آنچه در مناطق اتفاق می‌افتد بیشتر عشق به تئاتراست. شما وقتی وارد عرصه شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شوید می‌بینید که همه دارند با عشق کار تئاتر انجام می‌دهند برای همین شما می‌بینید در شهر فسا که شهری از استان فارس است 50000 تماشاگر تئاتر دارد. همچنین بر اساس آماری که رئیس استان انجمن هرمزگان می‌گوید در 4 شب تماشاگر 110 میلیون تومان هزینه کرده است.

حمید نیلی تئاتر استان‌ها را به سه ضلع یک مثلث شبیه می‌دانست به عقیده او ضلع نخست انجمن نمایش است که وظیفه پشتیبانی را دارد. مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی بابیان این نکته که ما مشکلات اقتصادی انجمن نمایش را می‌دانیم و نسبت به آن آگاه هستیم به بیان ویژگی‌های ضلع دوم پرداخت. به باور حمید نیلی ضلع دوم هنرمندان هستند که به نظر مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی یک سری اتفاقات باید بیافتد که هنرمندان دغدغه جامعه را آن‌گونه که هست بیان کنند حمیدنیلی به این اتفاق‌ها اشاره کرد و گفت: این نیازمند به اعتمادسازی است مثلاً شما دغدغه قانون‌مداری رادارید. برای قشر کودک و نوجوان آیا اداره کل آموزش‌وپرورش زبانی فصیح‌تر از تئاتر نیازمند است تا بتواند دغدغه‌های خود را بیان کند؟ حمید نیلی به تقسیم‌بندی هنرمندان تئاتر پرداخت و گفت: هنرمندان دغدغه‌های جدی دارند گروهی از این هنرمندان برای بیان دغدغه‌های خود به‌سوی کارهای کلاسیک و غربی می‌روند؛ اما گروهی دیگر از هنرمندان دغدغه‌های اجتماعی هم دارند. گروه سوم گروه هدف مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی است.حمید نیلی درباره ضلع سوم به مدیران اشاره کرد که باید به انجمن‌ها و زبان تئاتر اعتماد کند اعتمادسازی کنند و به مدیران پیشنهاد داد مدیران بیایند درباره تولید داخلی که دغدغه همه ما است با هنرمندان تئاتر همکاری کنند و مدیران هستند که درزمینهٔ فرهنگ‌سازی می‌توانند به ما کمک کند.

 

 وضعیت مالی تئاتر

حمید نیلی بابیان این نکته‌ای که وضعیت مالی تئاتر وضعیت خوبی نیست اشاره کرد و گفت: هنرمندان باید کوشش کنند و ما باید به این باور برسیم که از خودمان شروع کنیم مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در‌باره اندیشه کمک به خود به هنرمندان کاشمری اشاره کرد و گفت: در کاشمر جشنواره منطقه‌ای بود و شاید 10 تا اسپانسر داشت و این نکته برای من جذاب بود. ما باید به‌سوی اقتصاد تئاتر برویم منظورم استفاده از سلبریتی ها نیست.

 مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی بابیان این نکته که باید ببینیم چگونه می‌شود به اقتصاد تئاتر کمک کرد به استارتاپ اشاره کرد و گفت: الآن یک سری مطلب بیان‌شده درباره شتاب دهند هایی که به‌صورت استارتاپ فعالیت دارد. آیا می‌شود از این نوع نگاه برای رونق تئاتر استفاده کرد ما اکنون دراین‌باره فکرمی کنیم و یک سری صحبت‌هایی هم شده است این هم به همان مقوله رصد انجمن‌های نمایش بازمی‌گردد. آیا ما می‌توانیم با کانون پرورش فکری تأمل داشته باشیم. این کانون سالن‌های بی‌شماری را در سراسر کشور در اختیار دارد. یا دانشگاه آزاد این‌همه سخت‌افزار دارد. دغدغه من این است که بچه‌های استان‌ها متوجه بشوند تئاتر تنها تئاتر پایتخت نیست. اگر بچه‌ها این نکته را لمس کنند سعی می‌کنند در شهر خود جریان ساز باشند. دانشگاه آزاد در سراسر کشور دانشگاه دارد حتا نقطه‌های بسیار دور جنوب کشور.

یک دغدغه بسیار مهم من این است که مادر استان‌ها به کمپانی‌های تولیدکننده تئاتر فکر نکردیم. امسال به فراخور اتفاقاتی که می‌افتد مادر مرکز نگاه می‌کنیم به مناطقی که نیاز به فرهنگ‌سازی تئاتر دارد و آن را به فضای تئاتر استان‌ها تزریق کنیم.

حمید نیلی با اشاره به سالن انتظارهای تماشاخانه‌ها افزود ما این‌همه سالن انتظار دارد می‌تواند از حامی مالی دارد چرا از این پتانسیل استفاده نمی‌کنیم؟

 

انجمن نمایش و رصد توانمندی شهرستان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی بابیان این نکته که یکی از وظایف انجمن این است که توانمندی‌های شهرستان را رصد کند و آن را گزارش دهد. برای تأکید گفتارش به رایزنی‌های انجمن هنرهای نمایش و کتابخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: این نهاد دغدغه دارد که کتاب‌های تولیدشده را به متن نمایشی تبدیل کند و همچنین نویسنده‌های این نهاد علاقه دارند که درزمینهٔ نمایشنامه‌نویسی فعالیت کنند. ما این مسئولیت را پذیرفتیم و کوشیدیم تا تمام استان‌ها با این پروژه درگیرشوند.

 

دغدغه مند بودن با تولیدات سفارشی در تضاد نیست.

حمید نیلی بابیان سوابق تئاتری و تهیه‌کنندگی‌اش در تئاتر افزود: بنده به‌عنوان فردی که حداقل از سال 74 در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم؛ و تهیه‌کننده تئاتر بودم و فضا را دراین حوزه به‌خوبی می‌شناسم. آگاه هستم یک سری دغدغه وجود دارد برخی از هنرمندان بر اساس این دغدغه‌ها نمایش تولید نمی‌کنند اما بسیاری از هنرمندان حاضر به همکاری هستند مدیرعامل انجمن نمایشی دراین‌باره به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: هنرمندی آمد و گفت من سه سال است این نمایشنامه را نوشتم اما شرایط تولید آن به وجود نیامده من آن متن خواندم و آن را به دیگر دوستانم هم ارائه دادم این نمایش تولید شد. به نظر من اصلاح الگوی مصرف یک دغدغه است. هنرمندی در اهواز به من گفت من دو سال است در حوزه کودک و نوجوان درباره مصرف آب نمایش تولید می‌کنم. هیچ‌کس از من حمایت نکرده است. به نظر شما این دغدغه سفارشی است یا غیرسفارشی؟ به نظر من همان‌گونه که در تولید نمایش‌های اجتماعی دغدغه هنرمند حائز اهمیت است در دیگر موارد هم باید به این دغدغه‌ها توجه کرد و ما باید با هنرمندان ایجاد تأمل بکنیم.

حمید نیلی بابیان این‌که بعضی از دوستان تئاتری تصور می‌کنند زمانی که هنرمند دغدغه‌اش را بیان کرد به‌عنوان هنرمندسفارشی متهم می‌کنیم را رفتاری اشتباه دانست و این هنرمندان را به چالش کشید و گفت: من بسیاری از تئاترهای غیرسفارشی را نمی‌فهمم. می‌پرسم آیا تئاترهای غیرسفارشی هنرمندانه است؟

 

بازآموزی هنرمندان و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

 محمود رضا رحیمی با اشاره به این نکته که برنامه شب تئاتر تنها سرمایه هنرمندان تئاتر از تلویزیون است. درباره مبحث آموزش تئاتر گفت: باید بدانیم که مقوله آموزش در‌کجای پیکره اداره کل مرکز هنرهای نمایشی قرارمی گیرد بارها من دیدم این مسئله آموزش در اداره کل هنرهای نمایشی که مؤکدا در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره‌شده است. مبحثی است در ادامه جریان حرفه‌ای سازی و بازآموزی هنرمندان و به‌هیچ‌عنوان این مقوله آموزش موازی‌سازی با دانشگاه‌ها نیست؛ و مسئولیت آن بر عهده اداره کل هنرهای نمایشی است رحیمی با اشاره به فرازوفرود این بازآموزی افزود این بحث نیازمند ریشه‌شناسی و آسیب‌شناسی است. رحیمی با اشاره به عملکرد کارگروه‌هایی آموزشی افزود این کارگروه‌ها زمان گذاشتند تا مقصودمان از آموزش روشن شود. رحیمی اشاره کرد مادر یک مجال جشنواره‌ای کارگاه‌ها را برگزارمی کنیم نه در اداره کل هنرهای نمایشی. رحیمی در ادامه گفتارش به محدودیت‌های هنرمندان شهرستانی اشاره کر د و افزود: بسیاری از شهرستان‌ها سالن‌ها به بخش خصوصی واگذارشده است.

 

راه‌یابی 4 گروه از تئاتر استان‌ها به بخش بین‌الملل جشنواره

محمودرضا رحیمی درباره رویکرد کارگاه‌های آموزشی افزود مبنای ما بر پایه دانش‌افزایی بود نه توان‌افزایی برای قدرشناسی از هنرمندان شهرستان که از میان 64 گروه نمایشی تنها 15 نمایش به جشنواره فجر راه می‌یابد. این کارگاه‌ها را طراحی کردیم. سپس افزود: اما یک خبر خوش دارم کارهای استانی توسط شورای انتخاب دیده شد دبیر محترم جشنواره فجر کارگروهی ایجاد کرد که نمایش‌ها را ببیند و 4 نمایش برای بخش بین‌الملل انتخاب شدند.

پیام دهکردی کارگردان تئاتر و مجری برنامه شب تئاتر بابیان این نکته که حمید نیلی می‌بایست به آینده دور بی اندیشید به مدیر انجمن هنرهای نمایشی گفت: به راهکاری بیندیشید که پس از این که در این سمت حضور ندارید اما این روند ادامه پیدا بکند. دهکردی همچین به موضوع هویت بخشی انجمن‌های نمایشی اشاره کرد و گفت: بدون شک فردی که در اهواز زندگی می‌کند به‌خوبی با معضلات شهر خود آشنا است اما شما به‌عنوان مدیر باید یک کار عملیاتی و برنامه‌ریزی‌شده باشد که این انجمن‌ها هویت پیدا کنند به شکل این‌که بتوانند با مدیران کارخانه‌ها و جریان‌های مؤثر وارد گفتگو شوند و آن‌ها را مجاب کنند که تئاتر را حمایت کنند چون رشد و نهادینه شدن فرهنگ درنهایت به سود همان مدیران و کارکنان کارخانه‌ها است و حمید نیلی درباره هویت‌سازی انجمن‌های نمایش به پیام دهکردی قول مساعد داد.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

نظرات کاربران