در حال بارگذاری ...
بازیگر نمایش اوبو بیان کرد؛

در پیِ به چالش کشیدن ذهن مخاطبیم

ایران تئاتر:به دنبال آن بودیم که بتوانیم تمام پیش فرض های ذهنی مخاطب را به چالش بکشیم و بنا به همین دلیل از عناصر متضاد در اثر استفاده شده است ، چیزی که در این نمایش قابل تأمل و توجه است ، این است که هر مخاطب می تواند با توجه به تجربه ی زیستی ی شخصی خودش خوانش متفاوتی از دیگران داشته باشد .

برای بسیاری از مخاطبان امروز تئاتر، دیدن نمایش هایی که بر اساس متون شناخته شده تاریخ نمایش جهان ساخته شده اند لذت دیگری را دارد. با وجود اینکه بسیاری از نمایش های در تئاتر امروز ما نوشته نویسنده های ایرانی و جوان است و تاکید در این سال ها بر تولید متون ایرانی یا توسط نویسندگان ایرانی بوده است اما نباید از یاد برد که متونی که در تاریخ تئاتر جهان به عنوان میراث از آنها یاد می شوند و تاریخ ساز هستند نمی توانند از یاد بروند. این نمایشنامه های چنان فرامکان و زمان اند گویی حرفشان و ساختارشان چنان تاثیرگذار است که نمی توان به آنها بی توجه بود. شاه ابو اثر آلفرد ژاری را باید یکی از تاثیرگذاران تاریخ نمایش به ویژه تئاتر مدرن دانست.

حالا شاه اوبو ژاری باردیگر در تهران روی صحنه رفته است و به نظر می رسد گروه اجرایی آن که جمعی دانشگاهی است سعی دارد تا برخوردی نو با آن داشته باشد. این نکته را می توان از طراحی هایی فهمید که برای کار شده است. شیما بختیاری یکی از بازیگران جوان نمایش است که در این اثر نقش پسر شاه، بوگرلاس را بازی می کند. او با بازی نقش مرد با چالشی جدی روبرو بوده است. بختیاری پیش از این در نمایش "خاطرات و کابوس ها..." به کارگردانی دکتر علی رفیعی بازی کرده بود و برای بازی در نمایش "چشم در برابر چشم" تقدیر بازیگری زن جشنواره تئاتر شهر را برده است. آنچه می خوانید ماحصل گفت و گو با اوست؛

 

- در این نمایش ما با اثری روبرو هستیم که دنیا خودش را خلق می کند و ما به ازای خارجی ندارد، برای بازی کردن نقشتان چه مسیری را طی کردید و چطور ایده گرفتید؟

در طی تمرین ها و گفت و گو با کارگردان سعی کردیم ابتدا بفهمیم متنی که با آن روبرو هستیم وجوه فانتزی اش چگونه می تواند برجسته شود به همین دلیل ابتدا موفق شدیم به جنبه های کاریکاتوری نقشها برسیم. من در این روند تلاش کردم با تمرین های جسمانی همگام با نقشم و فرم های بدنی برای نقش من ، توانستیم جنبه های فانتزی نقش را به منصه ی ظهور قرار دهیم که در این بین نقش کارگردان نمایش بسیار چشمگیر بوده است. باید اضافه کنم شناخت درست از متن  آلفرد ژاری و جهان آن توشه ی مسیر من بود.

 

- نقش پسر شاه را بازی کردید. تضاد میان جنسیت شما و نقش چه تحلیل را با خود به همراه داشت؟

 از آنجایی که ژانر این اثر فارس گروتسک است و در جهان گروتسک عنصر تضاد به شدت بر جسته است به گونه ای که در این جهان مخاطب در عین ناباوری و وحشت ، می خندد . در طول مدت تمرین ما همیشه درگیر این بودیم این تضاد را در ساختار اجرایی نمایش نیز وارد کنیم و پس از گفتگو با کارگردان به این نتیجه رسیدیم که نقش بوگرلاس در جهان نمایش ، نقش سازنده است و جهانی نو و عاری از پلیدی های شاه اوبو بوجود می آورد و همچنین امروزه زنان در جامعه نقش سازنده ای دارند به این نتیجه رسیدیم که این نقش را من ( یک زن ) بازی کنم در واقع در سطح ظاهری شاید تضاد جنسیتی به چشم آید ولی ماهیت نقش که پسر بچه ای ۱۴ ساله است جهان نو پدید می آورد با جنسیت زنانه ی من بسیار همسو و هم راستا بود .

 

- شکل طراحی لباس که یک هاکی باز است از کجا شکل گرفت؟

از ابتدا قرار نبود که بوگرلاس هاکی بازی کند اما در طول مسیر تصمیم و طراحی کارگردان بود ...

 

-دنیای اثر خیلی تلفیقی است و فرهنگهای مختلف را در خود جای داده، فکر می کنید تماشاگر چطور باید این دنیا رو درک کند و با آن ارتباط برقرارکند؟

در واقع گروتسک تجمعی است از مفاهیمی چون نا هماهنگی ، کمک ، وحشت ، اغراق و تضاد . به همین دلیل است که در نمایش با جهانی متضاد و ناهمگون مواجه می شویم .

همچنین به دنبال آن بودیم که بتوانیم تمام پیش فرض های ذهنی مخاطب را به چالش بکشیم و بنا به همین دلیل از عناصر متضاد در اثر استفاده شده است ، چیزی که در این نمایش قابل تأمل و توجه است ، این است که هر مخاطب می تواند با توجه به تجربه ی زیستی ی شخصی خودش خوانش متفاوتی از دیگران داشته باشد .

 

 

- آنچه در این نمایش گفته می شود چقدر به دوران ما مربوط می شود؟ اجرای این اثر امروز چه لزوم و توجیهی دارد؟

 جواب این سوال بیشتر از آن که پیش من باشد در نزد مخاطب است، تنها می توانم  بگویم دیدن این نمایش برای تمام افراد جامعه به خصوص جامعه تئاتری و دانشگاهی خارج از زمان و مکان لازم و بایسته است .

 

- تولید اثر از لحاظ گروه بازیگران دانشجویی است، کارگردان هم  بیشتر به عنوان استاد دانشگاه می شناسیم اما تیم تولید و سالن جزو بدنه تئاتر حرفه ای هستند. تجربه این فضا چه تاثیری بر کار گروه داشت؟

بعد از تجربه کاری ام با دکتر رفیعی عزیز کار کردن با گروه های کوچک و بزرگ کمی سخت شده زیرا انتظار بیشتری از کارگردان ها و گروه ها دارم اما فضای دانشجویی همیشه برام جذاب و لذت بخش بوده و هست  زیرا تمام مدت در حال کشف و شهودم و این خیلی چیز مهمیه برام

گروه نمایش اوبو گروه دانشجویی است و کارگردان اولین تجربه ی کارگردانیش را پشت سر می گذارد ولی به خوبی از دغدغه ی ما و نسل ما آگاه است و این بهترین اتفاق این کار است که کارگردان همسو و همصدای نسل ما باشد. این دو مسئله باعث شد ما در نهایت در طول کار مدام با هم باشیم، همه با هم تجربه های جدیدی رو داشته باشیم همه با هم اشتباه کنیم و یا همه با هم لذت ببریم. گروه اجرایی و تولید گروه حرفه ای است اما شرایط سختی رو با ما می گذراند چون  امروزه تئاتر به سمت تولید و محصولی لاکچری رفته و تماشاگر ترجیح می دهد سلبریتی ببیند تا نمایشی که بازیگرانش ماه ها برای آن اجرا زحمت کشیده اند نمایش اثری باشد پژوهش محور و دانشگاهی. نمی خواهم با گلایه صحبت کنم اما فکر می کنم وضعیت تماشاگر وضعیت مساعدی نیست و کار کردن در این شرایط برای گروه های دانشجویی تلخ تر و تلخ تر می شود .

 

 




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران