در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره اکبر رادی در نشست خبری این رویداد اعلام کرد:

نمایشنامه‌نویسی هیجان‌انگیزترین بخش جشنواره است

ایران تئاتر:نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی رأس ساعت ۱۰:۳۰ روز دوشنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۷ با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره به همراه دکتر روح‌الله جعفری، یوسف با پیری، امیر اسمی و ابراهیم حسینی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاترنخستین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی در شش بخش مونولوگ، نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌نامه خوانی، مقالات رادی شناسی، نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی، پلاس: نمایشگاه کاریکاتور با عنوان لبخند باشکوه آقای رادی به دبیری بهزاد صدیقی از 18 تا 22 دی‌ماه 1397 در تهران برگزار می‌شود. در این نشست خبری بهزاد صدیقی دبیر جشنواره به خبرنگاران اعلام کرد در این جشنواره نشان اکبر رادی به نمایشنامه‌نویس برگزیده داده می‌شود. نخستین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی  با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزار می‌شود.

بهزاد صدیقی بابیان این نکته که این جشنواره کاملاً خصوصی است و با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی و بنیاد اکبر رادی برگزارمی شود گفت جشنواره پاسدار آثار و نام اکبر رادی است این جشنواره محدود است اما می‌خواستیم نسل جدید بیشتر با آثار اکبر رادی آشنا شوند این جشنواره می‌خواهد تا نمایشنامه‌نویسانی که آثارشان در این جشنواره راه پیدا می‌کنند دیده شوند و آثارشان به‌صورت حرفه‌ای تولید شود و حمایت از نمایشنامه نویسان معاصر یکی از اهداف این جشنواره است. بهزاد صدیقی با اشاره به این‌که بخش از داستان‌ها و نمایشنامه‌های اکبر رادی که توسط انتشارات خاموش منتشرشده است در روز 16 دی‌ماه در این مکان رونمایی می‌شود به طراحی و راه‌اندازی تارنما و وبگاه اکبر رادی اشاره کرد صدیقی هم‌چنین به کارگاه‌های هادی مرزبان و محمد چرم شیر با رویکرد به آثار اکبر رادی در این جشنواره برگزار می‌شود اشاره کرد بهزاد صدیقی با اشاره به این نکته که امیدواریم در این جشنواره بتوانیم استعدادهای جدید نمایشنامه‌نویسی را معرفی کنیم.

بهزاد صدیقی در گزارش خود درباره بخش نمایشنامه خوانی جشنواره اکبر رادی که به خوانش نمایشنامه‌های اکبر رادی متمرکزشده است اشاره کرد و گفت از 61 اثر 52 اثر به‌صورت فیلم نمایشنامه خوانی به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 8 اثر به جشنواره راه یافتند این آثار توسط هاله مشتاقی نیا، امین بهروزی و ابراهیم پشت کوهی انتخاب شدند.

بهزاد صدیقی با اشاره به بخش نمایشنامه‌نویسی که به باور وی هیجان‌انگیزترین بخش این جشنواره است 288 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 10 اثر به علت نبودن مدارک لازم از بخش داوری کنار گذاشته شد‌ند اسامی داوران بخش نمایشنامه‌نویسی در اوایل هفته آینده از طریق جشنواره به رسانه‌ها اعلام می‌شود

آرش رادی عضو شورای سیاست‌گذاران بنیاد رادی که به همراه دکتر محمود عزیزی، دکتر مصطفی مختاباد داوری مقالات را نیز بر عهده دارد. بابیان این نکته که ترجیح می‌دهد به‌جای او دکتر روح‌الله جعفری درباره کیفیت مقالات صحبت کند درباره اهمیت این جشنواره افزود برخلاف همایش‌ها که بیشتر به حواشی تئاتر پرداخته می‌شود که اشکالی هم ندارد اما در برخی مواقع موضوعات اصلی و بدلی جابه‌جا می‌شود موضوع اصلی برای ما هویت تئاتر و تئاتر هویت است و آنچه در آینده باقی می‌ماند همان تئاتر هویت است. همیشه دولتمردان مسئولان از سازمان‌های مردم‌نهاد صحبت می‌کنند این گوی و این میدان و این جشنواره بستر مناسبی برای تحقق این وعده‌هاست. جوانان همواره می‌خواهند در جامعه رتبه درخور و ارزنده‌ای به دست آورند و ما برای یکی از قله‌های نمایشنامه‌نویسی در ایران جشنواره‌ای برگزار کردیم که اگر حمایت دولتمردان و مسئولان تئاتر همراه ما باشد برای این جوانان انگیزه ایجادمی شود.

دکتر روح‌الله جعفری دبیر بخش مسابقه مقالات  وسمینار رادی شناسی بابیان این‌که در پنجمین دوره مقالات رادی شناسی به‌عنوان داور بودم این جشنواره را به لحاظ کیفی مطلوب دانست وبیان کرد در این جشنواره مقالات رشد کیفی چشمگیری داشتند وبها دادان به آثار یکی از قلل نمایشنامه‌نویسی در ایران دغدغه پژوهشگران است در گزارش خود گفت: گروه انتخاب و داوری این بخش متشکل از آقایان: دکتر محمود عزیزی، دکتر مصطفی مختاباد و آرش رادی پس از بررسی ۱۳ مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه‌ی این جشنواره که پیش‌ازاین، چکیده مقالات آن‌ها همراه با ۸ چکیده مقاله دیگر بررسی‌شده بود دو پژوهش را برای ارائه در سمینار انتخاب و معرفی کردند.

 به گفته روح‌الله جعفری، گروه داوری این بخش از ۱۱ پژوهشگر دیگری که آثارشان برای ارائه در این سمینار انتخاب نشد تا ضمن حضور در سمینار، هر یک در پنل اختصاصی و محدودی با ارائه طرح سؤال و موضوع مقاله خود، مقاله‌ی خود را معرفی کنند. ازاین‌رو 11 پژوهشگر شرکت‌کننده به‌صورت اختصاصی و در مدت‌زمان محدود و تعیین‌شده، مقاله خود را به حضار معرفی می‌کند. 

دبیر بخش مسابقه مقالات رادی شناسی در خاتمه اضافه کرد: بخش مسابقه  مقالات و سمینار رادی شناسی نخستین جشنواره  تئاتر اکبر رادی، روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷ از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود.

دکتر جعفری بابیان این‌که امیدوارم برگزاری این جشنواره بتواند دریچه‌ی کوچکی باشد که بیشتر به فکر مفاخر و سرمایه‌های فرهنگی کشورمان باشیم افزود در بخش مقالات رادی شناسی که در جشنواره برگزار شد به لحاظ کیفی از روز اول مدنظرمان این بود که آثار ارائه‌شده در این سمینار بتوانند راهگشا باشد نقد و بررسی‌ها، تحلیل‌ها و استنتاج‌های این مقالات بتواند در تولید آثار صحنه‌ای در آینده نزدیک در این جشنواره تولید می‌شود مؤثر واقع شود. سپس افزود این مقالات در کتاب رادی شناسی 6 در سال آینده منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرارمی گیرد.

یوسف با پیری دبیر بخش مسابقه مونولوگ  بیان این‌که بخش مونولوگ اجرایی‌ترین بخش جشنواره است گفت پس از انتشار فراخوان این جشنواره 82 اثر به جشنواره ارسال شد 77 فیلم اجرای نمایش مونولوگ به جشنواره ارسال شد اما 5 نمایش مونولوگ بدون فیلم اجرا بود از این میان 77 فیلم اجرای نمایش 6 اثر توسط هیئت داوری؛ اشکان خیل نژاد، ستاره پسیانی و فارس باقری انتخاب شدند که نام نمایش‌های منتخب به‌زودی رسانه‌ای می‌شود. این اجراها از 15 دی‌ماه تا 20 دی‌ماه در تماشاخانه ایرانشهرسالن استاد سمندریان؛ استاد ناظر زاده کرمانی ودرخانه هنرمندان سالن استاد انتظامی به نمایش گذاشته می‌شود. یوسف با پیری بابیان اینکه اسامی نمایش‌های برگزیده به‌زودی رسانه‌ای می‌شود گفت اجرای نمایش‌های مونولوگ از ساعت 3 در تماشاخانه نام‌برده برگزار می‌شود.

یوسف با پیری بابیان این نکته که یک ریال برای این جشنواره وجود خارجی ندارد درباره اعتبار مالی جشنواره صحبت کرد گفت:در این جشنواره دوستان از اعتبار شخصی‌شان هزینه کردند البته بخشی از اعتبارات توسط بنیاد اکبر رادی پرداخت شد. پیش‌تر نهادهای دولتی قول‌های مساعدی درزمینه همکاری با جشنواره داده بودند اما تا این لحظه اعتبار ریالی به جشنواره تزریق نشده است.

بهزاد صدیقی دبیرجشنواره برای روشن شدن اعتبارات مالی جشنواره به خبرنگاران گفت: ما برآوردهایی برای جشنواره در نظر داشتیم که آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم شورای شهر با بخش از برآوردهای ما موافقت کرد‌ند و وعده دادند که بخشی از این برآورد را که 60 میلیون تومان می‌شود به جشنواره اختصاص خواهد داد شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی هم با بخشی از برآوردهای ما موافقت کرد و قول مساعد داد که مبلغ 40 میلیون به جشنواره کمک خواهد کرد پشتیبان‌ها و حامیان مالی این جشنواره هم وعده دادند که 15 میلیون تومان هزینه مدال ونشان اکبر رادی که طراحی این نشان توسط امیر اسمی انجام شدند را خواهند پرداخت. بهزاد صدیقی بابیان این‌که در حاضر در بخش بودجه با کاستی‌هایی مواجه هستیم دوستان با ماهم یاری کردند توضیح داد که در پایان جشنواره مطالبات ریالی دوستان پرداخت خواهد شد

امیر اسمی دبیر بخش دیگر جشنواره بابیان این‌که نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی نمایشگاهی گروهی است که به یاد استاد اکبر رادی در نگارخانه آریا برگزار می‌شود. آثاری در قالب طراحی، تصویر، عکاسی، حجم، کاریکاتور آثار فخرالدین فخرالدینی، حسین زنده رودی، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، امیر اسمی، ابراهیم حسینی، جواد آتشباری علی را دمند و... به‌استثناء عکس‌ها دیگر بسیاری از آثار هنری به‌تازگی تولیدشده است. این تولیدات هنری به‌صورت بینا رشته‌ای است که سند می‌شود حداقل کاری است که می‌شود هم برای نسل جدید هم برای هنرمندان خارج کشور انجام داد. افتتاح این نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی در نگارخانه آریا جمعه 14 دی ساعت 4 تا 8 است و این نمایشگاه تا روز 21 دی‌ماه برای عموم بازدیدکنندگان رایگان است و درآمد فروش این آثار هنری به بنیاد اکبر رادی تعلق دارد و جهت ارتقا نمایشنامه‌نویسی هزینه می‌شود.

ابراهیم حسینی دبیر عکس جشنواره بابیان این‌که نمایشگاه تصاویر استاد اکبر رادی برای دومین باراست که برگزار می‌شود و این نمایشگاه در شهریورماه سال گذشته نیز برگزارشده بود درباره تفاوت این دو نمایشگاه توضیح داد من برای برگزاری این نمایشگاه به بنیاد اکبر رادی پیشنهاد دادم که این نمایشگاه تنها به‌عکس تئاتر محدود نباشد و به سندهای که پیرامون نمایشنامه‌ها و نمایش‌های استاد اکبر رادی موجوداست توجه کنیم من حس خوبی نسبت به این نمایشگاه دارم و امیدوارم همان‌گونه که انجمن طراحان گرافیک اسنادشان را در قالبت یک موزه سامان‌دهی کرد این اتفاق برای اسناد استاد اکبر رادی هم تکرار شود خوشبختانه خانواده رادی تمام اسناد را با مشخصات کامل و توضیحات ثبت کردند. ابراهیم حسینی بابیان این نکته که کوشیدم این نمایشگاه با نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی موازی نباشد گفت کوشیدم با زاویه دید جدیدی این نمایشگاه را برگزار کنم در این نمایشگاه تصاویری منتشر می شود که قدمت آن به سال 1330 بازمی‌گردد و برخی از این اسناد هم به سال‌های اخیر بازمی‌گردد. ابراهیم حسینی درباره اهمیت این نمایش توضیح داد تئاتر شکل پایدار نیست و برای پایداری نیازمند به این اسناد است. نمایشگاه اسناد تصویری آقای رادی شنبه 15 ساعت 4 در گالری نقش‌جهان؛ فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود در این نمایشگاه علاوه بر اسناد تصویری بخش از لوازم شخصی استاد رادی هم به نمایش گذاشته می‌شود

 




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین
کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با خوانش «درماندن در وضعیت آخر» توسط شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس این اثر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران