در حال بارگذاری ...
حسین مسافر آستانه در گفت‌وگو با ایران تئاتر

کاراکترهای «لاله زار، هتل کاتوزیان» به تاریخ معاصر اشاره دارند

حسین مسافر آستانه گفت: این نمایشنامه از جهت پرداختن به یکی از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران حائز اهمیت است و نویسنده موفق شده این ارجاع تاریخی و اجتماعی را در بستر روایی مناسبی مورد توجه قرار دهد.

حسین مسافر آستانه کارگردان تئاتر در گفت و گو با ایران تئاتر درخصوص نقش آفرینی در نمایش «لاله زار، هتل کاتوزیان» پس از مدت ها دوری از صحنۀ تئاتر اظهار کرد: طی سال های فعالیت در عرصۀ تئاتر اساساً کمتر به عنوان بازیگر فعالیت داشته ام و عمدۀ فعالیت هایم در زمینۀ کارگردانی شکل گرفته است. در ارتباط با نمایش « لاله زار، هتل کاتوزیان» هم وقتی ایفای نقشی از سوی حمید ابراهیمی کارگردان اثر به من پیشنهاد شد، با در نظر گرفتن ویژگی های متن و محتوایی که در نمایشنامه مورد توجه قرار گرفته، از بازی در این نقش استقبال کردم  و آن را فرصت مناسبی دیدم که بتوانم بعد از مدت‌ها در نمایشی که نگاهی مفهومی و نوستالژیک به تاریخ معاصر ایران دارد، حضور داشته باشم.

این هنرمند در خصوص نقشی که در این نمایش بر عهده دارد، بیان کرد: در نمایش «لاله زار، هتل کاتوزیان»  نقش خبرنگاری را بازی می کنم که قصد دارد برای افتتاح سالن نمایشی در لاله زار قدیم گزارشی تهیه کند، اما او در واقع هماهنگی گروهی را برای مقابله با رئیس شهربانی که فردی قلدر و زورگو است، هم بر عهده دارد؛ و در نهایت نقشه ترور او را به سرانجام می‌رساند. این شخصیت در ظاهر خبرنگار است اما به دنبال فعالیت های مبارزاتی خود در راه اعتقاداتش در این درام شخصیت حقیقی خود را بروز می دهد. شخصیت خبرنگار در این نمایشنامه محوری و تاثیرگذار است و بخش قابل توجهی از پیشبرد درام را بر عهده دارد. در حقیقت هدفی که در داستان نمایش دنبال می کند، کنش ها و واکنش های اصلی درام را شکل می دهد.

مسافرآستانه همچنین در ارتباط با ارجاعات این نقش در تاریخ معاصر ایران گفت: احمد کسمایی نام خبرنگاری است که نقش او را در نمایش «لاله زار، هتل کاتوزیان»  بازی می کنم. این نام همانطور که می دانیم به یک شخصیت شناخته شدۀ تاریخ معاصر به عنوان یکی از مبارزین راه آزادی در ایران اشاره دارد؛ و اگرچه نمی توان این نقش را دقیقاً مستند سازی شخصیت احمد کسمایی دانست، اما ویژگی های عمدۀ این شخصیت را به نمایش می گذارد. کسمایی در این اثر در حقیقت نمایندۀ چهره های مبارزی است که در مقطع مورد اشاره نمایشنامه در جامعۀ ما فراوان بودند و به مقابله با بی عدالتی ها و اقدامات زورگویانه برمی خاستند. معتقد هستم که نقش خبرنگار در این نمایشنامه به درستی پرداخته شده و شخصیتی چندوجهی را ترسیم می کند که تک ساحتی و به اصطلاح تیپیکال نیست؛ و در موقعیت های مختلف نمایش وجوه مختلف شخصیتی اش بروز و ظهور پیدا می کند.

این هنرمند در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص دیگر ویژگی های نمایشنامه «لاله زار، هتل کاتوزیان»  نیز بیان کرد: این نمایشنامه از جهت پرداختن به یکی از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران حائز اهمیت است و نویسنده موفق شده این ارجاع تاریخی و اجتماعی را در بستر روایی مناسبی مورد توجه قرار دهد. شخصیت پردازی ها در این نمایشنامه نیز از ویژگی های شاخص متن محسوب می شود و اغلب شخصیت ها با توجه به اینکه به مابه ازاهایی در تاریخ معاصر اشاره دارند از پرداخت مناسب و قابل توجهی برخوردار هستند. یک نکته جالب توجه دیگر در این نمایشنامه هم پرداخت درام در ارجاع مشخص به تئاتر است که هم در عنوان و هم در فضای نمایش تبلور پیدا کرده است؛ و در حقیقت بخشی از مسائل و تحولات تئاتر در ایران را مورد توجه قرار می دهد. در همین ارتباط بخشی از نمایش به حضور یک گروه سیاه بازی می پردازد و در حقیقت یک دفاعیه از نمایش سیاه‌بازی و سیاه‌بازان درعرصه تاریخ است. سیاه اینجا با وجود اینکه همان رفتارهای نمایشی خاص خود را دارد، اما شاهد آن هستیم که در واقع شخصیت سیاه در بخشی از کارکردهایش به عنوان شخصیتی که با نقد قدرت هنرش را اجرا می‌کند، در اینجا ظاهر می شود. در مجموع این ویژگی ها موجب شده تا نمایش«لاله زار، هتل کاتوزیان»  با وجود اینکه شاید محتوایی جدی و سخت را دنبال کند، اما با زبان و روایتی شیرین می تواند برای مخاطب عام هم جذابیت های خاص خود را داشته باشد.

رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در پایان سخنانش در پاسخ به اینکه دوری او از صحنه تئاتر در این سال ها به چه علت بوده، تصریح کرد:  طی این سال ها از قضا بسیار مشتاق و علاقه مند بودم که آثاری را برای اجرا آماده کنم، اما واقعیت این است در حال حاضر شرایط و مناسباتی بر فضای تئاتر کشور حاکم شده که کار کردن را به ویژه برای آدم هایی از نسل من دشوار کرده است. متاسفانه این مناسبات که بازدهی مالی را در تولیدات تئاتری در صدر انتظارات نشانده به هیچ وجه برای هنرمندانی که دغدغه فعالیت هنری و خلاقه را در این عرصه دارند قابل هضم نیست. پیامدهای چنین فضایی هم به حاشیه کشیده شدن دغدغه های هنری است که در مقابل فراگیرتر شدن انتظارات اقتصادی به عنوان یک اصل در تولیدات تئاتری را به دنبال خواهد داشت.این بحث خیلی جدی است، از یک جایی شروع شده و به نوعی تماشاگر در این قالب تربیت شده است، چرا که تماشاگری که صرفا برای دیدن یک اثر هنری یا اثر ارزشمند به سالن نمی‌آید بیشتر با حضور چهره‌های سلبریتی و تبلیغات گسترده جذب تئاتر می‌شود و همین هم باعث ادامه دار نشدن تماشاگر بودنش است. در هر حال شخصاً نگران این وضعیت هستم و معتقدم تداوم چنین تلقی ها و انتظاراتی می تواند لطمه هایی بسیار جدی تر و عمیق تر در تئاتر ما به جای بگذارد. امیدوارم در نهایت متوجه پیامدهای مخرب چنین جریانی در تئاترمان باشیم و از این پس شرایط به گونه ای رقم بخورد که رسالت تئاتر هدف اول فعالیت های تئاتری قرار بگیرد و در مرحله بعد مسائل و ابعاد اقتصادی فعالیت های تئاتری مورد توجه قرار بگیرد.

عکس:پریچهر ژیان،تیوال

 

 

 

 




مطالب مرتبط

داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است
داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است

حسین مسافرآستانه یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز می‌گوید این رویداد به خوبی می‌تواند گروه‌های استانی را با یکدیگر مواجه کند و باعث تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر و زمینه‌ساز بهره‌مندی اهالی تئاتر در مناطق مختلف کشور از تجربه‌های دیگر ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران