لوریس چکنواریان: موسیقی زنده؛ ایدهآل یک اثر نمایشی
بهترین حالت موسیقی برای تئاتر این است که آهنگساز برای نمایشنامه مورد نظر آهنگسازی کند و بطور زنده نیز همراه با گروه نمایش آنرا اجرا کند.
استفاده از موسیقی زنده برای تئاتر یک ایدهآل محسوب میشود و به ارتقا سطح کیفی نمایش مورد نظر کمک میکند.
لوریس چکناواریان موزیسین، آهنگساز تئاتر و رهبر ارکستر سمفونی تهران با اعلام این مطلب به سایت ایرانتئاتر گفت: بهترین حالت موسیقی برای تئاتر این است که آهنگساز برای نمایشنامه مورد نظر آهنگسازی کند و بطور زنده نیز همراه با گروه نمایش آنرا اجرا کند.
وی در ادامه افزود: متأسفانه در حال حاضر تعداد کمی از نوازنده سازهای کلاسیک داریم و چنانچه همگی تئاترها قصد استفاده از موسیقی زنده را داشته باشد این امکان فراهم نمیشود، مگر اینکه بخواهند از سازهای سنتی استفاده کنند، از سوی دیگر باید بودجه کافی در اختیار گروههای نمایشی قرار گیرد تا بتوان دستمزد نوازندگانی که بطور زنده روی صحنه قرار میگیرند را پرداخت کرد که تا جاییکه میدانیم تئاتر کشورمان از چنین بنیهای هم برخوردار نیست.
چکناواریان درباره استفاده از موسیقیهای ضبط شده برای اجرای تئاتر اظهار کرد: در برخی مواقع برای تئاتر یکبار آهنگسازی و ضبط میشود و از نوار ضبط شده آن طی اجرا استفاده میکنند که ایرادی ندارد اما پارهای مواقع نیز از موسیقی فیلم و ... استفاده میشود و بخشی از آنرا در تئاتر پخش میکنند که چنانچه با صحنه مورد نظر هماهنگی و همخوانی داشته باشد مشکلی نیست و میتوان از آن استفاده کرد.
در ایران نیز قانون کپیرایت وجود ندارد و همین امر نیز باعث میشود گروه نمایشی که از موسیقی فلان فیلم و یا موسیقی ساخته شدهای استفاده میکند متحمل هیچگونه هزینه اقتصادی نشود.
این موزیسین کشورمان با اشاره به نداشتن آرشیو منظم موسیقی تئاتر گفت: نداشتن یک آرشیو منظم و کامل موسیقی تئاتر به این هنر آسیب میرساند و باید بهترین و بزرگترین آرشیو را تشکیل داد تا هنرمندان و کارگردانان جوان نیز بتوانند ببینند و از آن بیاموزند.
وی در پایان گفت: هنر محدودیتی ندارد و مثل آسمان باز است و فقط باید به نظرات عموم مردم توجه داشت تا بتوان شاهد موفقیت در هنر بود.