در حال بارگذاری ...

کارگاه سه روزه تئاتر خیابانی آگوستوبوآل برگزار شد

جواد ذوالفقاری در این کارگاه با بهره‌گیری از اتودهای بازیگری در متد آگوستوبوآل بازیگران را به رها شدن از خود و تغییر تشویق کرد. در بخش اول این جلسه که با نرمش‌های ساده به منظور رهاسازی عضلات و حرکت تمام اعضای بدن شروع شد، مباحثی چون هماهنگی دو بازیگر همراه،‌ نگاه و ارتباط چشمی، تأثیر فیزیک بر ایجاد ارتباط و تأثیر مشاهده شدن بر فیزیک مورد آزمایش قرار گرفت.

نخستین جلسه کارگاه تئاتر خیابانی آگوستوبوآل روز گذشته در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این کارگاه که با سرپرستی جواد ذوالفقاری برگزار شد، جمعی از دانشجویان و هنرمندان تئاتر خیابانی نیز حضور داشتند.
جواد ذوالفقاری در این کارگاه با بهره‌گیری از اتودهای بازیگری در متد آگوستوبوآل بازیگران را به رها شدن از خود و تغییر تشویق کرد.
در بخش اول این جلسه که با نرمش‌های ساده به منظور رهاسازی عضلات و حرکت تمام اعضای بدن شروع شد، مباحثی چون هماهنگی دو بازیگر همراه،‌ نگاه و ارتباط چشمی، تأثیر فیزیک بر ایجاد ارتباط و تأثیر مشاهده شدن بر فیزیک مورد آزمایش قرار گرفت.
وی در بخشی از این جلسه توضیح داد که نظام تئاتر مردم ستم‌دیده بوآل از طریق کتاب معرفی شده اما هدف این کارگاه به بوته آزمایش گذاشتن و مشخص شدن کارآیی آن است.
ذوالفقاری به خبرنگار ما گفت: کوشش من در این جلسات سه‌گانه، ایرانی کردن این نظام با توجه به فرهنگ و علایق ایرانی است تا بتوانیم راه حل‌های ایرانی برای آن پیدا کنیم. ‌آنچه بیش از هر چیزی برای من اهمیت دارد این است که شرکت‌کنندگان ذهنیت‌های پیشین خود را کنار گذاشته،‌ اشکال پیشین بدن و ذهن را رها کرده و با بدن و ذهن جدید شروع به تولید یک موضوع کنند.
وی درباره هنرجویان شرکت کننده در ورک شاپ گفت: به شخصه در انتخاب عزیزان حاضر در ورک شاپ دخالتی نداشته‌ام اما از آنجا که بوآل معتقد است تماشاگر از انسان کمتر است و باید تماشاگر را به حد یک انسان فعال درآورد، برای من نیز هیچ تفاوتی نمی‌کند که تا چه حد این دوستان توانایی و تا چه حد نسبت به نمایش خیابانی آشنایی دارند. هدف این است که ذهنیت‌شان نسبت به تئاتر متفاوت شود و به قول بوآل یاد بدهیم که چگونه بسازند، نه اینکه چه بسازند.
ذوالفقاری در این جلسه از همه حاضران حتی خبرنگاران خواست تا در تمرینات و بازی‌هایی که انجام می‌شود شرکت کنند. بازیگران با پاهای برهنه اتودهایی چون نگاه کردن به چشمان فرد مقابل،‌ دویدن کامل اما آهسته، ارائه بهتر تصویر از خود و در نهایت تجزیه و تحلیل دریافت‌های بیننده از اعمال جسمانی را انجام دادند.
این کارگاه با نشاط و انرژی بسیار تا ساعت 17 ادامه یافت.
جواد ذوالفقاری دست‌آورد نهایی کارگاه آموزشی را بسته به جمعی که در آن حضور دارند عنوان کرده و افزود: منتظر یک حادثه هستم. امیدوارم آن حادثه اتفاق بیافتد. من هم بی‌تابانه منتظر روز دوشنبه ساعت 30/14 هستم، اتفاق در آن نیم ساعت آخر خواهد افتاد. جلسات بعدی کارگاه ساعت 14 تا 17 امروز و فردا (2 و 3 دی) برگزار خواهد شد.