در حال بارگذاری ...
همزمان با رونمایی از پوستر چهل مسجد، چهل نمایش

تفاهم‌نامه همکاری میان کانون مساجد و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین کانون مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طی نشستی با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حجت‌الاسلام حبیب‌الله ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد منعقد شد.

به گزارش ایران تئاتر، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در ابتدای این نشست گفت: بعد از دو دهه توقف، بار دیگر دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد. به‌این‌ترتیب سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به‌عنوان اولین جشنواره این رویداد مهم فرهنگی هنری کشور بعد از دو دهه وقفه در قزوین برگزار شد؛ اما برگزاری این جشنواره و فعالیت تئاتر بچه‌های مسجد نیازمند افزایش همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها با کانون مساجد کشور است. درنتیجه ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصمیم گرفتیم تا با کانون مساجد تعامل بیشتری داشته باشیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: امروز در این نشست تفاهم‌نامه‌ای میان ما و دفتر کانون مساجد کشور منعقد خواهد شد. این تفاهم‌نامه بر اساس ساعت‌ها جلسات تخصصی مرکز هنرهای نمایشی کشور با دفتر کانون مساجد نگاشته شده است.

زارعی در ادامه گفت: «چهل مسجد، چهل نمایش» عنوان فعالیتی است که در ایام دهه فجر از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری دفتر کانون مساجد کشور صورت می‌گیرد. پوستر این رویداد فرهنگی هنری امروز رونمایی می‌شود. رویداد «چهل مسجد، چهل نمایش» به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفندماه اجرای نمایش خواهند داشت. هر نمایش این رویداد ۶ اجرا در ۶ مسجد خواهد داشت.

زارعی در ادامه این نشست به قرائت برخی بندهای این تفاهم‌نامه همکاری پرداخت و گفت: مشارکت در امر آموزش بچه‌های مسجد به‌صورت مجازی و مکتوب یکی از بندهای این تفاهم‌نامه همکاری است. ما باید نسل جدید هنرمند انقلابی پرورش دهیم.

وی در ادامه افزود: تئاتر ارزشی مابعد از ۴۰ سال نیاز به پوست‌اندازی دارد و نیروهای جوان انقلابی می‌بایست تحت آموزش قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام ارزانی در گزارشی از کانون‌های مساجد کشور گفت: سامانه‌ای به نام «سجایا» راه‌اندازی کردیم تا از آمار و اطلاعات کانون‌های مساجد خود باخبر شویم. همچنین بچه‌های مسجد نیز در این سامانه باید ثبت‌نام کنند.

حجت‌الاسلام ارزانی در ادامه با ابراز خرسندی از دیدگاه متفاوت حوزه هنری به تئاتر گفت: حوزه هنری نگاهی متفاوت به هنر دارد. بی‌شک کشور نیاز به چنین دیدگاهی دارد. در پی هم‌افزایی هستیم؛ اما تفاهم‌نامه‌های بسیاری با بسیاری از سازمان‌ها انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است. درحالی‌که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نشان داده این‌گونه نیست و هم‌اکنون «چهل مسجد، چهل نمایش» را تصویب نهایی و اجرایی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تئاتر بچه‌های مسجد گفت: من اعتقاددارم که از تفاهم‌نامه‌ها چیز زیادی خارج نمی‌شود و نیاز به کار ویژه در این عرصه داریم. همین چهل نمایشنامه، چهل تئاتر فاخر با استانداردها می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. ما نیاز داریم که تئاتر بچه‌های مسجد را بومی کنیم، اگر دوستان حوزه در این عرصه هم به ما کمک کنند، خیلی مشارکت خوبی می‌شود.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به ظرفیت یک و نیم میلیون نفری عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و ظرفیت ۲۳ هزار کانون ثبت‌شده، گفت: خوشبختانه اساسنامه کانون‌ها بعد از ۲۵ سال توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ‌شده و همین می‌تواند به هویت‌بخشی ما کمک کند.

وی در پایان گفت: در کانون‌های مساجد کارهای فرهنگی باید انجام شود؛ چراکه باید بسیاری از آثار فرهنگی و هنری کشور از مساجد سرچشمه بگیرند. همان‌طور که خیلی عظیمی از هنرمندان بنام و تاثیرگذار کشور از همین مساجد کار خود را آغاز کردند. حوزه کاری ما در دل مساجد است. پس باید پایگاه اصلی خود را بیشتر موردتوجه قرار دهیم.

مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، نیز در این نشست با تاکید بر نقش مساجد در انقلاب اسلامی ایران گفت: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب بی‌شک حق مساجد بر گردن انقلاب و سرافرازی مردم بی بدیل است. در این چهل سال هر کسی افتخاری آفریده و نامش ماندگار شده، از مساجد برخاسته است و خاستگاه حوزه هنری نیز مساجد بوده است؛ به ویژه در هنر نمایش و تئاتر مساجد خیلی رونق داشتند و بزرگان ما در مساجد تئاتر کار می‌کردند.

مؤمنی در ادامه گفت: سینمای انقلاب ما از دل تئاتر مسجدی بیرون آمد. جامعه انقلابی ما از هنر متدینانه و اخلاقی استقبال می‌کنند، از فرج الله سلحشور گرفته تا سعید کشن‌فلاح همه در گذشته در مساجد تئاتر کار می‌کردند. سینمای انقلاب هم از دل تئاتر انقلاب برخاسته است. ما راه طولانی آمدیم و راه طولانی هم در پیش داریم. اوایل انقلاب صفا و صمیمیت بیشتری میان هنرمندان تئاتر و مردم بود. اگر هنر نمایشی ما چون اوایل انقلاب با صفا پیش می‌رفت سرمایه‌های عظیمی امروز داشتیم امابعدها هر چه حرفه‌ای‌تر شدیم از آن صفا و صمیمیت بیشتر فاصله گرفتیم. چراکه اوایل انقلاب مساجد پایگاه‌های اصلی فرهنگ و هنر بودند و با مردم ارتباط مستقیم داشتند.

مؤمنی در پایان گفت: ما مردمی بی تئاتر و نمایش نبوده و نیستیم. پس بهتر است به جای تمرکز روی نمایش های خارجی به نمایش‌های خود رسیدگی کنیم.

سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در این نشست با بیان اینکه بهترین دوران زندگی خود را در حوزه هنری پشت سر گذاشته است، گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم در کارهای فرهنگی هنری، کانون مساجد شهرستان‌های کشور است. رسمیت‌بخشی به کار تئاتر در مساجد بسیار امیدوارانه است. دکتر ارزانی علاوه بر کانون های مساجد، رئیس انجمن زبان حوزه‌های علمیه هم هستند و از این ظرفیت هم می توانیم برای کارهای بین‌المللی در سال‌های آتی استفاده کنیم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری حوزه هنری و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امضا و از پوستر چهل مسجد، چهل نمایش رونمایی شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران