در حال بارگذاری ...
به همت حوزه هنری در چهل‌سالگی انقلاب؛

اجرای «روزهای بی‌قوام» هم زمان در 20 استان آغاز شد

نمایش «روزهای بی‌قوام» نوشته ایوب آقاخانی این روزها از سوی هنرمندان تئاتر واحدهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری کشور به مناسبت آغاز دهه فجرِ چهلمین سال پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی ایران همزمان در ۲۰ استان کشور روی صحنه رفته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از حوزه هنری، «روزهای بی‌قوام» عنوان نمایشی به سفارش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و نویسندگی ایوب آقاخانی است. این نمایش طبق برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری روز گذشته به صورت همزمان ساعت 18 در 20 استان کشور اجراهای خود را آغاز کرد. نکته جالب توجه این ویژه‌برنامه چهل‌سالگی انقلاب از سوی حوزه هنری تولید یک نمایشنامه با کارگردانی و بازیگری 20 گروه متفاوت است. آنچنان که ایوب آقاخانی نویسنده این اثر در گفت‌وگویی که با خبرنگار حوزه هنری داشت اشتیاق فراوان خود را برای تماشای تمامی اجراهای این نمایش با داشتن گروه‌های متفاوت اعلام کرد.
آقاخانی در این خصوص گفت: هنگامی که این نمایشنامه را می‌نوشتم نمی‌دانستم قرار است این اثر هم‌زمان با ورژن‌های متفاوت و اجرای گروه‌های متعدد روی صحنه رود. هنگامی که متوجه چنین موضوعی شدم برای تماشای شیوه‌های گوناگون اجرای این اثرِ خود لحظه‌شماری می‌کنم.
مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قلم زدن برای انقلاب را در حوزه تئاتر کاری بسیار دشوار دانست و گفت: بی‌شک موضوع انقلاب در تئاتر کشور ما خواه یا ناخواه هنرمند و نویسنده را به سوی شعار سوق می‌دهد. پس تولید نمایشنامه‌ای که شعار ندهد بسیار دشوار است. اما در «روزهای بی‌قوام» تمام تلاش خود را به کار بستم تا نمایشنامه‌ای در خور انقلاب و به‌دور از شعار و شعارزدگی تولید شود. به جرئت می‌توان بگویم «روزهای بی‌قوام» را به گونه‌ای نوشتم که شعاری نباشد. این کار ساده‌ای نیست و برای چنین رویدادی زحمت بسیاری کشیدم. نمایشنامه‌ای همچون «روزهای بی‌قوام» به انقلاب اسلامی و مسائلی نگاه می‌کند که متولی‌های بسیاری در جامعه دارد. این متولی‌ها را اعم از مردم عادی، مسئولین و حتی کارگردانی که می‌خواهد این نمایشنامه را روی صحنه ببرد تشکیل می‌دهند. در نتیجه در چنین شرایطی قلم زدن کار آسانی نیست.
آقاخانی نمایشنامه «روزهای بی قوام» را کلاسیک دانست و گفت: «روزهای بی‌قوام» را کلاسیک نوشتم چون برای همه مردم ایران روزهای انقلاب حس نوستالوژی دارد. آن‌هایی که انقلاب را از نزدیک دیده و گذشت روزهای آن را با تمام وجود لمس کرده‌اند نسبت به آن حس نوستالوژی دارند. همچنین آن‌هایی هم که روزهای انقلاب را از نزدیک ندیده و یا در آن دوران کودک و کم‌توجه به این مسائل بودند هم با آن عواطف و احساس نزدیکی دارند. چرا که حداقل همه نسل‌های گوناگون امروز ایران انقلاب را با دهه فجر می‌شناسند و آن را به خاطر دارند. من نیز نام انقلاب را که می‌شنوم بی‌اختیار روزهای برپایی جشن‌های دهه فجر در کودکی و نوجوانی برایم تداعی می‌شود. در نتیجه برای نگارش نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» از شیوه کلاسیک بهره بردم تا فضای لازم را برای ایجاد آن حس نوستالوژی به‌خوبی در مخاطب ایجاد کنم.
سردبیر فصلنامه صحنه در همین راستا افزود: نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» دارای ظرافت‌های بسیاری است که برای هر چرخش قلم آن فکری پشتش بوده و هدفی داشته است. حتی نام اشخاص و تعداد شخصیت‌های این نمایش با برنامه‌ریزی و اهدافی مشخص در این متن انتخاب شده‌اند. این اثر را می‌توان تنها نمایشنامه باکیفیت دانست که با موضوع انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی آن تولید و روی صحنه می‌رود. چرا که حتی جشنواره تئاتر فجر هم که هم‌زمان با جشن پیروزی انقلاب هرساله برپا می‌شود، امسال نمایشی با موضوع انقلاب ندارد. نمایشی که بتواند به انقلاب بپردازد و در مورد آن مطالبی را بیان کند در چهلمین سال پیروزی انقلاب جایی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ندارد. اما این نمایشنامه می‌تواند جای خالی چنین نمایشی را در چهل سالگی انقلاب پر کند.

 

صابری: استقبال بی‌نظیری از اجرای نمایش «روزهای بی قوام» شد
همچنین محمود صابری مدیر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گزارشی از آغاز اجراهای نمایش «روزهای بی قوام» گفت: این اثر در 13 بهمن‌ماه همزمان با آغاز دهه فجر در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 20 استان کشور با هنرنمایی هنرمندان تئاتر مراکز استانی حوزه هنری روی صحنه رفت. ما در ابتدای کار انتظار چنین استقبال گسترده‌ای را از سوی هنرمندان استانی نداشتیم. اما با خرسندی بسیار شاهد همکاری و تلاش تعداد قابل توجهی از واحدهای نمایشی حوزه‌های هنری استانی برای تولید نمایش «روزهای بی قوام» هستیم.
صابری در ادامه گفت: واحدهای نمایشی حوزه‌های هنری استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، فارس، زنجان، کردستان، گلستان، گیلان، قزوین و مرکزی توانستند نمایش «روزهای بی قوام» را برای اجرای سراسری و همزمان در دهه فجر تولید کنند. لازم به ذکر است که واحدهای نمایشی حوزه‌های هنری استان‌های دیگر نیز تلاش‌های بسیاری برای تولید و آماده‌سازی این اثر برای اجرا در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند اما هرکدام به دلایلی از رساندن خود به جمع اجراهای همزمان باز ماندند.
صابری در تکمیل گزارش خود از اجرای نمایش«روزهای بی قوام» در برخی استان‌ها پرداخت و گفت: واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی این نمایش را به کارگردانی «سیامک افسایی» در تماشاخانه مهر مجموعه هنری مهر و ماه حوزه هنری استان در تبریز به نشانی چهارراه شریعتی، جنب پردیس فرهنگی سینمایی قدس روی صحنه برده است.
وی افزود:  در استان آذربایجان غربی نیز واحد هنرهای نمایشی استان نمایش «روزهای بی قوام» را به کارگردانی «کریم علیخواه » در تالار شمس ارومیه روی صحنه برده است. این نمایش که اجرا‌های خود را از روز گذشته در ارومیه آغاز کرده است در قالب ۱۰ اجرا در تالار شمس ارومیه بر روی صحنه می رود. سعیده شکری ،علی مازیکار ،سعید عبداللهی  ،رضا ترابی ،بهارک پژمان‌فر، احسان طاهری، داریوش سراج، مهدی پورسلطانی، امیر علی سراج و کریم علیخواه بازیگران این اثر نمایشی هستند.
صابری ادامه داد: استان اردبیل هم اجرای نمایش «روزهای بی‌قوام» را به کارگردانی سیدرضی محمودی فخرآباد در سالن شمس عطار مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل آغاز کرده است. آرزو مهری، احمدپروستان، علی دانش، داور فرمانی، فرشید سلامت، سیامک شاگردی، بهمن صفاریان، فاطمه عظیمی، میثم بتواز، رضا طالبی، حسن رهنما آذر، احسان طالبی، فرزانه حبیبی، سیدیاسر حسنی، سیدرضی محمودی، سید آیدین محمودی، بازیگران این نمایش انقلابی هستند.
مدیر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مورد اجرای این نمایش در اصفهان نیز گفت: خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان نمایش «روزهای بی قوام» را به کارگردانی اوژن صفاری در تماشاخانه ماه حوزه هنری استان اصفهان به نشانی خیابان استانداری به روی صحنه برده است. در این نمایش کمندشمس، اوژن صفاری، امیرشاهین مرادی، پگاه بیضاوی، پرهام ایزددوست، امید علیپور، محمدرضا گلکار، هومن جباری و عباس نادری و محمد مسائلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
صابری در مورد اجرای نمایش «روزهای بی‌قوام» در حوزه هنری استان البرز گفت: این اثر از سوی واحد نمایش حوزه هنری استان البرز در تئاتر شهر کرج به نشانی عظیمیه، بلوار کاج، خیابان شهید شاکرزادگان روی صحنه می‌رود. «روزهای بی‌قوام» حوزه هنری استان البرز را مریم علیمرادی کارگردانی می‌کند. فرج آلادین، مریم علیمرادی، سعید چهرگانی، رضا خادم الحسینی، پاشا تیموری، فرزانه خاکپور، پارسا قره داغی و عرفان بابایی نقش‌های این نمایش را ایفا می‌کنند.
وی در ادامه به اجرای این اثر در حوزه هنری کرمانشاه پرداخت و گفت: نمایش «روزهای بی‌قوام» به کارگردانی سعید نوروزی به همت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمانشاه نیز اجراهای خود را از روز گذشته آغاز کرده است. منیره مردی، احمد صدفی، خسرو امیری، علی زیستی، عباس عباسی، حامد محمدی، رضا نظری، نسترن ذبیحی، امیرعلی پومؤذن و سعید نوروزی برخی از بازیگران این نمایش 20 شخصیتی هستند.




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران