در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند

حضور چشمگیر نسل های مختلف تئاتر در جشنواره فیلم فجر

ایران‌تئاتر: سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از حضور ستاره‌های تئاتری و نسل‌های مختلف بازیگران این عرصه بهره می برد؛ البته حضور موثر تئاتری‌ها در جشنواره فیلم فجر ۳۷، تنها  منوط به حضور بازیگران این عرصه نیست، چون اتفاقات مهم دیگری در جشنواره نیز به نوعی با تئاتر گره خورده است.

به گزارش ایران تئاتر، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دلیل نمایش فیلم هایی با مضمون های متفاوت و متنوع، از حضور بازیگران متعددی نیز در فیلم ها بهره می برد. بی شک، در بخش عمده ای از این فیلم ها، ستاره های تئاتری و نسل های مختلف بازیگران این عرصه حضور دارند. البته حضور موثر تئاتری ها در جشنواره فیلم فجر 37، تنها  منوط به حضور بازیگران این عرصه نیست، چون اتفات مهم دیگری در جشنواره هم با تئاتر گره خورده است؛ نمایش صحنه ای مرور تاریخ سینما در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به کارگردانی محمد رحمانیان، فیلم «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی با نگاهی به نمایشنامه‌ «یوبیتسومه» نوشته نیما نادری و فیلم «مسخره باز» که از جمله فیلم‌های فانتزی جشنواره فجر  است؛ با کارگردانی همایون غنی زاده هنرمند نام آشنای تئاتر در جشنواره حضور دارد. در این گزارش به معرفی رویدادهای مرتبط با تئاتر و هنرمندان مطرح تئاتری که امسال هرکدام با آثاری در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، پرداخته ایم. 

 

افتتاحیه تئاتری

در مراسم افتتاحیه جشنواره، نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان «سلام چهل سالگی» با موضوع جشنواره فیلم فجر در دوره های مختلف و خاطره بازی با جشنواره اجرا شد. این قطعه نمایشی منحصرا برای اجرا در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نوشته شده بود. این قطعه نمایشی ۱۸ دقیقه بود و اجرای دیگری نخواهد داشت. این نمایش در راستای برگزاری جشنواره‌های سینمایی و داستان فیلم بین‌های حرفه‌ای و افرادی است که همیشه حضور پررنگی در جشنواره‌های فیلم دارند. این بار سینما از طرف جمع بزرگی از مخاطبان روایت شد و نه فقط سینماگران. این نمایش از خاطره جمعی نسلی سینمارو سخن می‌گوید که در دهه ۶۰ و ۷۰ در صف‌های طولانی سینما می‌ایستادند و مشکلاتی را که در آن سال‌ها وجود داشت، به تصویر می‌کشد. «سلام چهل سالگی» به مرور خاطرات فیلم‌بازها می‌پردازد و در آن بازیگرانی چون علی عمرانی، علی تاجمیر، سانیا سالاری، مانیا علیجانی به همراه ۴۰ نفر از دانشجویان تئاتر حضور داشتند. در این نمایش از موسیقی فیلم‌های خاطره‌انگیز استفاده شده که سعید ذهنی تنظیم‌کننده این قطعات بوده و همچنین ۲ ترانه نیز توسط نیما مسیحا خوانده شد که یکی از آن‌ها اورجینال بود.

 

درخونگاه از صحنه تاریک تا پرده نقره ای

فیلم «درخونگاه» سومین ساخته سیاوش اسعدی و نویسندگی نیما نادری از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر است. نادری این فیلمنامه را براساس نمایشنامه «یوبیتسومه» خود نوشته و اتفاقات و کاراکترهایی به فیلمنامه  اضافه شده است. «یوبیتسومه» سال 93 به نویسندگی و کارگردانی نادری و بازی مریم بوبانی، مهدی صباغی و معصومه رحمانی در کارگاه نمایش تئاترشهر به صحنه رفت. امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، افشین سنگ چاپ، محمود جعفری، نادر فلاح، پانته‌آ پناهی‌ها، منصور شهبازی و فاطمه مرتاضی بازیگران فیلم «درخونگاه» هستند. رضا از شرقِ دور آمده است، از پس هشت سال  تیغ و خراش و رنج بردگی. پیِ گرفتن طلب خود از زندگی، عقبِ حاصل رنج­هایش، با شمایلی شبیهِ تراویس بیکل، مسّاح خیابان­ها، آمده است بنوشد و بنوشاند اما گویا گرهی درکار است. گرهی داستان­‌ساز؛ خانه رازی را از او پنهان می­‌کند، خواهرش باردار است و مادر از افشای واقعه می‌­ترسد، از گرفت و گیرِ رضا.

 

علی نصیریان
علی نصیریان پس از بازی در فصل اول سریال «شهرزاد» نشان داد که بازیگر در هر سن و سال و هر دوره ای، می تواند ستاره یک فیلم حتی در اثری که بازیگران آن اسکار گرفته اند، باشد و پا به پای جوان های فیلم بازی کند و با آنها رقابت بپردازد. نصیریان با نقش بزرگ آقا در سنین 70 سالگی به یکی از بازیگرهای محبوب سینما و تلویزیون تبدیل شد و پس از این موفقیت، تقریبا در هر کاری که بازی کرد، مخاطبان علاقه مندی زیادی برای تماشای بازی او داشتند. نصیریان که سال گذشته، پس از مدت ها، با نمایش «اعتراف» شهاب حسینی روی صحنه رفت و بازی بسیار چشمگیری را از خود ارائه داد، امسال با فیلم «مسخره باز» همایون غنی زاده در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. او با گریمی بسیار متفاوت و جالبی در این فیلم ظاهر شده و نقش کاظم، پیرمرد عاشق کازابلانکا و مغازه‌اش را بازی می کند. 


رضا کیانیان 
اولین استاد بازیگری رضا کیانیان برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه از پانیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. کیانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم تمام وسوسه‌های زمین ساخته حمید سمندریان آغاز کرد. کیمیا ساخته احمدرضا درویش نخستین کار قابل توجه او بود. آژانس شیشه‌ای نقطه اوج او در سینما بود، وی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم کیمیا کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. فیلم‌های سگ‌کشی، سینما سینماست، گاهی به آسمان نگاه کن، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، یک حبه قند، فرش باد، یک تکه نان، روبان قرمز و کفشهایم کو؟ از کارهای شاخص او به‌شمار می‌رود و کیانیان در این آثار بازی‌های متفاوت و فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت. او برای بازی ماندگارش در فیلم خانه‌ای روی آب نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر بدست آورد. او حتی زمانی که هیچ یک از بازیگران سینما تمایلی زیادی نسبت به بازی در سریال های تلویزیونی نداشتند، در سریال زندگی از نو حضور یافت و  با یک کارگردان جوان و تازه کار به همکاری پرداخت.  کیانیان که سال 95 نمایش حرفه ای را روی صحنه برد و خودش هم در این نمایش به ایفای نقش پرداخت؛ در جشنواره فیلم فجر با فیلم «مسخره باز» همایون غنی زاده حضور دارد و با گریمی متفاوت در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است؛ نقشی که پیش از این قرار بود فرهاد اصلانی بازی کند اما در نهایت به رضا کیانیان رسید. 

 

فاطمه معتمد آریا
فاطمه معتمدآریا در سال ۱۳۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شد، در ۱۳۵۵ به عنوان هنرجوی هنر در دانشسرای هنر پذیرفته شد که در نهایت در سال ۱۳۵۸ فارغ‌التحصیل شد. هم‌زمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری می‌کرد. شروع فعالیت وی در تلویزیون با عروسک‌گردانی مجموعه مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ بود. او با فیلم جدال در ۱۳۶۴ وارد سینمای حرفه‌ای شد و پس از آن در سال ۱۳۶۵ به بازی در فیلم‌های جهیزیه‌ای برای رباب و تحفه‌ها پرداخت. در ۱۳۶۹ اولین مجموعه تلویزیونی خود تحت عنوان گل پامچال را بازی کرد. از نقش آفرینی‌های محبوب معتمدآریا باید به بازی‌هایش در کنار ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کرد؛ این سه نفر با همکاری در چندین فیلم از جمله کلاه قرمزی و پسرخاله، کلاه قرمزی و سروناز، دختر شیرینی فروش و یکی بود و یکی نبود و زیر درخت هلو یکی از موفق‌ترین گروه‌های هنری در سینمای ایران هستند. معتمدآریا امسال با دو فیلم «بنفشه آفریقایی» و «جان دار» در جشنواره حضور دارد؛ او در «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونازندی حقیقی و در کنار سعید آقاخانی، رضا بابک، مهدی حسینی نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرائیلی و مریم شیرازی به ایفای نقش پرداخته است. در خلاصه فیلم آمده است: شکوه به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان سپرده شده‌است را به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می‌زند. «جان دار» فیلمی به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام امیری است که در بخش نگاه نو حضور دارد و معتدآریا نقش مادر یک خانواده را ایفا می کند. در «جان دار» که پیرامون یک اتفاق در یک مراسم عروسی و اتفاقات پس از آن می باشد؛ حامد بهداد، باران کوثری، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی، امیراحمد قزوینی و جواد عزتی بازی می‌کنند.

 

حسین پاکدل 
حسین پاکدل کارگردان و بازیگر مطرح سینما و تئاتر،که به ندرت در سینما به ایفای نقش می پردازد و فقط  نقش های مکمل تاثیرگذار را برای بازی قبول می کند، امسال با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابی در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. این فیلم در بخش نگاه نو حضور دارد و به دلیل موضوع سیاسی و ملتهبش از فیلم های جسارت آمیز جشنواره به شمار می آید. از کارهای او می‌توان نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های حضرت والا و رقص زمین را نام برد.

 

جواد عزتی 
جواد عزتی از سال ۱۳۷۵ بصورت حرفه ایی وارد دنیای بازیگری شده‌ است. عزتی ابتدا در تئاتر فعالیتش را شروع و سپس در سال ۸۱ اولین کار تلویزیونی اش را بازی کرده‌است. جواد عزتی که در سالهای اخیر به واسطه بازی در کمدی های بفروش سینمای ایران، به یکی از ستاره های پولساز تبدیل شده است، امسال با فیلم «ماجرای نیمروز 2: رد خون» محمدحسین مهدویان و «جان دار» حسین امیری دوماری و پدرام امیری در جشنواره حضور دارد. او در این فیلم همان نقش صادق ماجرای نیمروز یک، مأمور اطلاعات که مغز متفکر گروه برای انهدام گروهک منافقین است را بازی می کند و به نظر می رسد شخصیت او این بار بیشتر به مخاطب معرفی شده است چون در ماجرای نیمروز یک پلان‌ها و سکانس‌هایی از این شخصیت که در جهت معرفی بیشتر کاراکتر صادق بود، بنا به صلاحدید کارگردان حذف شد.

 

شبنم مقدمی

شبنم مقدمی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و دانش‌آموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است. او فعالیت خود در رادیو را در سال ۷۷ با اجرای برنامه خانه کاغذی به کارگردانی شهرام کرمی آغاز کرد و سابقه اجرا در برنامه‌هایی چون هفت شنبه، خط خطیم، کبوتری ناگهان و هفت ترانه را داراست. وی به موازات فعالیت‌های رادیویی خود کار بازیگری در سینما را با فیلم زخمی کامران قدکچیان آغاز نمود. شبنم مقدمی اولین سیمرغ بلورین خود را برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم امروز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. مقدمی دو سال بعد توانست این موفقیت را با دریافت دومین سیمرغ بلورین خود از هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در همین عنوان، برای بازی در دو فیلم سینمایی نفس و زاپاس تکرار کند. وی همچنین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم خجالت نکش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. او امسال با فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «زهرمار» به کارگردانی سید جواد رضویان در دو نقش بسیار متفاوت در جشنواره حضور دارد.

 

فرشته صدرعرفایی

فرشته صدرعرفایی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با حضور در کلاس‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان شروع کرد. از سال ۱۳۶۲ کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی ببری طوفان عظیم جنگل شروع کرد و از آن زمان در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی به عنوان گوینده و عروسک گردان حضور پیدا کرد. عرفایی در فیلم‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته‌است؛ در عرصه کارگردانی ۴ مجموعه تلویزیونی به نام‌های لی لی حوضک، گربه جله و آقاپسر، عید اومد بهار اومد و پلیس آسمانی را ساخته‌است. او امسال با نقش مادر عبدالحمید و عبدالمالک ریگی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های خود را ایفا کرده است. دیگر فیلم او در جشنواره امسال، «یلدا» ساخته مسعود بخشی است که داستان فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده تا توسط تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

 

آتیلا پسیانی
آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد. پسیانی کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر که پاییز امسال با نمایش نامبرده به کارگردانی علی اصغر دشتی بر روی صحنه تئاتر حضور یافت، با فیلم «غلامرضا تختی» بهرام توکلی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر در نقش مربی غلامرضا تختی شرکت دارد. دیگر فیلم او در همین بخش، «سرخ پوست» نیما جاویدی است.

 

نسیم ادبی 
نسیم ادبی در دانشگاه آزاد اسلامی رشته نمایش، گرایش بازیگری درس خواند و فعالیت خود را در عرصه بازیگری از سال 1372 با بازی در نمایش تنبورنواز هادی مرزبان شروع کرد. نسیم ادبی یکی از پرکارترین بازیگران زن جشنواره فجر 37 است؛ او با فیلم های «آشفتگی» فریدون جیرانی، «زهرمار» سید جواد رضویان و «مردی بدون سایه» علیرضا رئیسیان در این دوره از جشنواره حضور دارد و در هر یک از این فیلم ها نقش های متفاوتی را بازی کرده است.  

 

ستاره پسیانی
ستاره پسیانی دختر آتیلا پسیانی، که فعالیت تئاتر خود را از سال 69 و با بازی در نمایش مجلس تقلید هفت‌خوان رستم آغاز کرد؛سال گذشته جایزه بهترین بازیگز زن جشنواره تئاتر فجر را برای بازی در نمایش صد درد صد دریافت کرد. او امسال با سه فیلم ”سرخ پوست» نیما جاویدی، «غلامرضا تختی» بهرام توکلی و «جمشیدیه» یلدا جبلی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. پسیانی در هر سه فیلم، ایفاگر نقش مکمل است.

 

نوید محمدزاده
نوید محمدزاده که بیش از 10 سال است که در تئاتر فعالیت می‌کند؛ تقریبا در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر، به یکی از مهره های اصلی این فستیوال تبدیل شده است. اغراق نیست اگر بگوییم محمد زاده تنها بازیگر جوان و موفق سینمای ایران است که اغلب منتقدها از پیش از شروع جشنواره فیلم فجر تا لحظه نمایش فیلم هایش، برای تماشای بازی های او لحظه شماری می کنند. محمدزاده که در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر برای فیلم عصبانی نیستم کاندید دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد بود؛ برای بازی در فیلم ابد و یک روز در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و در شانزدهمین جشن دنیای تصویر نیز موفق به دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید. وی برای بازی در فیلم ناهید جایزه بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ بین‌المللی براتیسلاوا ۲۰۱۵ را دریافت کرده‌است. همچنین در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم بدون تاریخ بدون امضاء از آن خود نمود. او امسال با دو فیلم متفاوت  «سرخ پوست» و «متری شیش و نیم» در جشنواره ی فیلم فجر حضور دارد. محمد زاده در «سرخ پوست» که دومین ساخته نیما جاویدی است در نقش نعمت جاهد ایفای نقش می‌کند. در خلاصه فیلم آمده: سال ۱۳۴۷ زندانی قدیمی در جنوب ایران به‌دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تأسیس شهر در حال تخلیه است؛ رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مأمورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند تا اینکه یکی از زندانیان گم می‌شود. او در «متری شیش و نیم» سعید روستایی در نقش یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر ایفای نقش می کند. 

 

حمیدرضا آذرنگ

حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر؛ که امسال با فیلم تحسین برانگیز «تنگه ابوقریب» بر پرده سینماها حضور داشت و این روزها با سریال نمایش خانگی «نهنگ آبی» فریدون جیرانی مهمان خانه هاست، در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تنها با فیلم «غلامرضا تختی» بهرام توکلی حضور دارد. این فیلم که تاکنون با استقبال خوب منتقدین و مخاطبان مواجه شده است، آذرنگ در آن، تقریبا یکی از نقش های مهم فیلم را بازی می کند. این بازیگر امسال فیلم سینمایی «دو طبقه روی پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان را هم آماده نمایش داشت و فیلم فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را هم پر کرده بود، اما در نهایت مورد توجه هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر قرار نگرفت. آذرنگ چندی پیش نمایش «خنکای ختم خاطره» را بازی فاطمه معتمد آریا در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد. 

 

هوتن شکیبا
هوتن شکیبا یکی از بازیگرهای مستعد نسل جدید سینماست که کارش را از سال 1387 با حضور در عرصه تئاتر و همکاری با گروه های مختلف نمایشی شروع کرده است. شکیبا کارشناس کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره و کارشناس ارشد بازیگری از دانشگاه هنر است. او در جشنواره یازدهم جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال ۱۳۸۷ با ایفای نقش در تئاتری به نام ویلون‌هایتان را کوک کنید اولین کار جدی و حرفه‌ای تئاتر خود را شروع کرد و توانست جایزه بازیگر اول را کسب کند. او که پس از سریال «لیسانسه ها» به یکی از چهره های محبوب تلویزیونی تبدیل شد، با پیشنهادی های متعددی هم از سوی تلویزیون و سینما مواجه شد و در ادامه مسیر بازیگری اش، هیچ یک از پیشنهادهایش را به جز بازی در لیسانسه های 2 نپذیرفت. شکیبا اما اوایل امسال با پیشنهاد چشمگیری از سوی نرگس آبیار برای بازی در فیلمش مواجه شد؛ نقشی که ابتدا قرار بود هومن سیدی بازی کند اما در نهایت به هوتن شکیبا رسید. «شبی که ماه کامل شد» عنوان تازه ترین فیلم نرگس آبیار، و متفاوت ترین فیلم جشنواره است که شکیبا در آن نقش بسیار سخت، حساس و ملتهب را بازی کرده است. او در این فیلم نقش عبدالحمید برادر عبدالمالک ریگی را بازی کرده است.

 

پانته آ پناهی ها 
پانتهآ پناهی ها که امسال با دو نمایش متفاوت «تن شوری» و «نامبرده» روی صحنه رفت، با سه فیلم «ناگهان درخت» صفی یزدانیان، «جمشیدیه» یلدا جبلی و «درخونگاه» سیاوش اسعدی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. پناهی ها که همیشه بازی‌هایش مورد توجه منتقدین قرار گرفته است؛ در «جمشیدیه» نقش مکمل و یکی از بازی های تاثیر گذار فیلم را بر عهده دارد.

 

سارا بهرامی

سارا بهرامی فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است و از ۹ سالگی با ثبت‌نام در کلاس‌های تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شد. او که در در نمایش‌هایی چون راهزنان، متولد ۱۳۶۱، اگر...، هم‌هوایی و مخمصه بازی کرده‌است، در سال ۱۳۹۲ با بازی در مجموعه تلویزیونی پروانه به شهرت رسید. وی اولین کار سینمایی خود را در سال ۱۳۸۸ با فیلم ایرانی-فرانسوی تهرون به کارگردانی نادر تکمیل همایون تجربه کرد. او برای اولین بار برای بازی در فیلم ایتالیا ایتالیا به کارگردانی کاوه صباغ زاده نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر و جشن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران شد. برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره سی و ششم، امسال با فیلم «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی که برگرفته از روابط شهری، آدم‌ها، شلوغی شهر و ماجراهایی است که در پس این شلوغی و این روابط به وجود می‌آید؛ در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. 


هادی حجازی فر
هادی حجازی‌فرکارش را با کارگردانی و بازیگری در تئاتر شروع کرده است. او که در این سال ها بیشتر به واسطه بازی در نقش های متعصب، تندخو و گاه بذله گو شناخته شده و به محبوبیت رسیده است، با فیلم «ماجرای نیمروز2: رد خون» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. از فیلم‌های او می‌توان ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، لاتاری و به وقت شام را نام برد. وی در جشن خانه سینما و جشن منتقدان برنده و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در نظرسنجی سایت خبر آنلاین نیز به عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد سی‌و پنجمین دوره جشنواره فجر از نگاه تماشاگران شناخته شد. حجازی‌فر دانش‌آموخته پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

 

همایون غنی زاده
«مسخره باز» عنوان اولین فیلم همایون غنی‌زاده است که در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. غنی‌زاده که اغلب در تئاتر، دست روی نمایش هایی با فضاهای سنگین، پر بازیگر و تجربی می گذارد، فضای اولین فیلم سینمایی‌اش هم دور از نمایش هایش نیست. او در «مسخره باز» به سراغ فیلمی با فضای تجربی و تک لوکیشن رفته است. یکی از نکات مهم این فیلم حضور چهار نسل بازیگری سینمای ایران یعنی علی نصیریان، رضا کیانیان، هدیه تهرانی، صابر ابر و بابک حمیدیان است. در خلاصه داستان «مسخره باز» آمده است: تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم. »مسخره باز» ادای دین زیادی به سینما و آثاری چون پاپیون، کازابلانکا و هوانورد دارد که فیلمساز در نیمه اول توانسته در یک میزانسن محدود و به اصطلاح تئاتری، نماهایی جذاب و سینمایی بگیرد و از طرفی داستان سه شخصیت فیلم خود با محوریت دانش را خوش ریتم و تماشاگرپسند روایت کند. همایون غنی‌زاده پیش از این نمایش‌هایی مانند آگا ممنون، در انتظار گودو، ملکه زیبایی لی‌نین، می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد و کالیگولا را به روی صحنه برده است.

 

بانیپال شومون

بانیپال شومون دوره بازیگری را در مدرسه سینما تئاتر کارنامه گذرانده است. او لوح تقدیر ویژه برای بهترین بازیگر را برای بازی در نمایش خانه وا ده در دوازدهمین جشن بازیگر از طرف انجمن بازیگران خانه تئاتر دریافت کرد. از تئاترهایی که او به عنوان بازیگر در آن‌ها حضور داشته است می توان به دخترک شب طولانی، شعبده و طلسم، حریم ولایت، مسخ و سؤتفاهم، شماره 91913، کسی در خانه نیست و بیضایی اشاره کرد. او امسال با سه فیلم «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

 

زنده یاد حسین محب اهری

زنده‌یاد حسین محب اهری در سال فوتش با فیلم «زهرمار» آخرین خاطره‌های ماندگاری‌اش را ثبت کرد؛ این فیلم که اولین ساخته سید جواد رضویان است؛ درباره  رضا دفتردار میانسال که به تازگی به تهران نقل مکان کرده است، رهی همکلاسی سال های دور خود را می‌بیند که هنوز کینه‌ای قدیمی از او دارد؛ در شرایطی که رضا تلاش می‌کند از او دلجویی کند، رهی دسیسه‌ای طراحی می‌کند و رضا را در گرفتاری بزرگی اسیر می‌کند. او لیسانس ادبیات فارسی را از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در سال ۱۳۵۸ دریافت کرده بود. همچنین یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش زیر نظر آربی اوانسیان در سال ۱۳۵۴ دید.

 

اکبر زنچانپور

اکبر زنجانپور بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ در دانشگاه شروع کرد و سال ۱۳۴۹ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد. از سال ۱۳۶۵ نیز تدریس در دانشگاه را شروع کرد. وی در سال ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ عضو کمیته ملی تئاتر در سازمان یونسکو بود. زنجانپور در سال ۱۳۸۳ او در نمایش شب هزار و یکم به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد. او با فیلم «معکوس» ساخته پولادکیمیایی و صداپیشگی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در جشنواره امسال حضور دارد. 

 

خسرو احمدی

خسرو احمدی فعالیت خود را از سال 1359 با نمایش چوب بدست‌های ورزیل عبداللهی و حسینعلی بینوایی شروع کرد. او امسال با فیلم خون خدا ساخته مرتضی علی عباس میرزایی در جشنواره حضور دارد.

 

محسن تنابنده

محسن تنابنده فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر است. او فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ با بازی در تئاتر آغاز کرد و با بازی در فیلم دانه‌های ریز برف در سال ۱۳۸۲ وارد سینما شد. تنابنده امسال فیلم قسم را کارگردانی کرده است و در جشنواره حضور دارد.

 

رضا بابک

رضا بابک دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی است. او فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و با تأسیس اولین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای نمایش پرداخت. بابک تئاتر حرفه‌ای را از دهه ۵۰ آغاز نمود و حضور در سینما را با فیلم سینمایی چریکه تارا به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۶ تجربه کرد. او پس از سال‌ها دوری از سینما، امسال با فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی‌حقیقی در جشنواره حضور دارد.

 

هانیه توسلی

هانیه توسلی از ۱۷ سالگی کار تئاتر را به صورت آماتور در همدان شروع کرد. در سال ۱۳۷۸ برای تحصیل در رشته نمایشنامه نویسی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران به تهران آمد. وقتی نمایش پدر دوست داشتنی با بازی او، در یکی از جشنواره‌های تئاتر، در تبریز روی صحنه رفت، نصرالله قادری که به عنوان داور آنجا حضور داشت، هانیه توسلی را برای بازی در نمایش پدر انتخاب کرد. یک سال پس از آن، در فیلم کوتاه روی جاده نمناک و سریال غریبه بازی کرد و سرانجام با شام آخر وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد. او همچنین در نمایش‌های قرمز و دیگران و گل‌های شمعدانی بازی کرد که به خاطر دومی، کاندیدای دریافت جایزه شد. به برخی کارهای او در تئاتر می‌توان به پروفسور بوبوس، جیره‌بندی پر خروس، آمدیم نبودید رفتیم و قرار اشاره کرد. او امسال با فیلم ایده اصلی آزیتا موگویی در جشنواره حضور دارد.

 

فرهاد آئیش

فرهاد آئیش بازیگر، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر و نیز بازیگر سینما و تلویزیون است. او فعالیت تئاتری خود را سال 1371 با نمایش چمدان در ایران آغاز کرد. او امسال با فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی در جشنواره حضور دارد.

 

مجتبی پیرزاده

مجتبی پیرزاده فارغ التحصیل لیسانس بازیگری از دانشگاه سوره و تحصیل کرده مدرسه البرز در تهران می باشد. فعالیت خود را از تئاتر دانشگاه شروع کرد و رفت رفته در عرصه تئاتر حرفه ای درخشید و در سال 1393 با فیلم فروشنده در سینما حضور پیدا کرد. او امسال با فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی در جشنواره حضور دارد.

 

نادر فلاح

نادر فلاح فعالیت‌های نمایشی خود را از سال ۱۳۶۸ در کرمان با بازی در نمایش‌های دو به دل، شاه بازی خیال بازی، پرده راز، همای و همایون و آخرین برومند آغاز کرد. فلاح با فیلم چند کیلو خرما برای مراسم تدفین به صورت جدی وارد عرصه سینما شد. وی با فیلم چند متر مکعب عشق بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با بازی قابل توجه خودش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما را دریافت کند و نامزد جایزه جشن حافظ و جشنواره فیلم شهر شود. فلاح با دو فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. وی دارای تحصیلات لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران و فوق لیسانس کارگردانی نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. او امسال با دو فیلم درخونگاه سیاوش اسعدی و مردی بدون سایه علیرضا رئیسیان در جشنواره حضور دارد.

 

بهناز جعفری

بهناز جعفری بازی در تئاتر را با نمایش سلطان مار به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایش‌های کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان و علیرضا نادری به ایفای نقش پرداخته‌است. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین فیلم او که در نقش کوتاهی در آن حضور داشت روسری آبی در سال ۱۳۷۳ بود. او برای بازی کوتاهش در فیلم خانه‌ای روی آب ساخته بهمن فرمان آرا از بیستمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را گرفت. او امسال با فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی در جشنواره حضور دارد.

 

پدرام شریفی

پدرام شریفی فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد و در نمایش‌هایی چون بانوی دریایی، تقدیربازان و داستان زمستان ایفای نقش کرده است. او فعالیت در سینما را با فیلم ماهی و گربه آغاز کرد و امسال با دو فیلم سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی و شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار در جشنواره حضور دارد.

 

سیامک صفری

سیامک صفری افزون بر دو دهه فعالیت در سطح اول بازیگری تئاتر، به تدریس بازیگری تئاتر نیز در کلاس‌های آموزشی می‌پردازد. صفری دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است. او در نمایش‌هایی مانند لامبورگینی، می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد، خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی، مردی برای تمام فصول، دن کامیلو و جن‌گیر ایفای نقش کرده است. او امسال با دو فیلم ناگهان درخت صفی یزدانیان و زهرمار سید جواد رضویان در جشنواره حضور دارد.

 

علیرضا کمالی

علیرضا کمالی در سال ۱۳۷۹ در رشته بازیگری وارد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و همزمان با تحصیل در رشته مذکور، در زمینه نمایش عروسکی نیز سابقه فعالیت در حوزه هنری تهران را داشته‌است. به گونه‌ای که پس از سه سال همکاری با این مرکز به عنوان بهترین بازیگر مرد نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دفاع مقدس انتخاب و معرفی گردید. او امسال با دو فیلم سمفونی نهم محمدرضا هنرمند و معکوس پولاد کیمیایی در جشنواره حضور دارد.

 

شیوا ابراهیمی

شیوا ابراهیمی در سال ۱۳۷۳ پس از ورود به دانشکده تئاتر فعالیت خود را با بازی در تئاترهای دانشجویی آغاز کرد و اولین کار حرفه‌ای خود را در جلوی دوربین را با سریالکهنه سوار در سال ۱۳۷۵ به کارگردانی اکبر خواجویی شروع کرد. او امسال با فیلم خون خدا ساخته مرتضی علی عباس میرزایی در جشنواره حضور دارد.

 

هومن برق‌نورد

هومن برق‌نورد اولین کار تئاتری اش را در سال 1367 انجام داداو با تلاش مداومش حدود بیست سال در تئاتر حضور پیدا کرد تا آنکه با مجموعه بیداری به کارگردانی بهرام عظیمپور راهی تلویزیون شد. او با بازی در سریال ساختمان پزشکان به شهرت رسید و محبوبیتش با بازی در سریال دودکش بیشتر شد. او امسال با تیغ و ترمه کیومرث پوراحمد در جشنواره حضور دارد.

 

سعید چنگیزیان

سعید چنگیزیان فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه سینما و تئاتر است. چنگیزیان فعالیتش در سینما را از فیلم خداحافظ رفیق (اپیزود اول) به کارگردانی بهزاد بهزادپور آغاز کرد. او در نمایش‌هایی چون تن‌تن و راز قصر مونداس، باغ آلبالو و ستوان آینیشمور ایفای نقش کرده است. او امسال با فیلم جمشیدیه یلدا جبلی در جشنواره حضور دارد.

مریم شیرازی

مریم شیرازی کارگردان و بازیگر تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون است. او با اجرای تئاتر پیکر زن همچون میدان نبرد در جشنواره Art in War سال ۲۰۰۶ کشور هلند اجرای بین‌المللی تئاتر توسط یک کارگردان زن ایرانی را در کارنامه خود دارد. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه هنر و معماری به پایان برده‌است. شیرازی امسال با فیلم بنفشه آفریقایی مونا زندی‌حقیقی در جشنواره حضور دارد.

 

گیتی قاسمی

گیتی قاسمی دارای مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در یک دهه اخیر با کارگردانانی نظیر حمید رضا آذرنگ، آرش عباسی و تاجبخش فنائیان همکاری کرده است. او امسال با دو فیلم جان‌دار حسین امیری دوماری و پدرام امیری و متری شیش‌ونیم سعید روستایی در جشنواره حضور دارد.

 

کوروش سلیمانی

کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر است. وی تحصیلات تئاتری خود در رشته تئاتر را در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رسانیده است. او امسال با فیلم تیغ و ترمه کیومرث پوراحمد در جشنواره حضور دارد.

 

محمد ولی‌زادگان

محمد ولی‌زادگان از بازیگران و کارگردانان تئاتری است که از آثار او می‌تولن به عروسی خون، او شمال من جنوب من شرق و غرب من بود، آهواره و پوزه چرمی اشاره کرد. او امسال با فیلم جمشیدیه یلدا جبلی در جشنواره حضور دارد.

 

افشین هاشمی

افشین هاشمی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و نوازنده است. او از سال 72 فعالیت خود را در تئاتر آبادان آغاز کرد. هاشمی امسال با فیلم سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی در جشنواره حضور دارد.

 

آرمین رحیمیان

 آرمین رحیمیان که چندین سال در عرصه تئاتر فعال بود، امسال با فیلم شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار وارد سینما شد و نقش عبدالمالک ریگی را بازی کرد. او فارغ‌التحصیل مؤسسه کارنامه است و کار در تئاتر را از سال 90 و با اصغر خلیلی و سعید بهنام شروع کرده است. او همچنین سال گذشته با نمایش گتو در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته است. 

 

امین میری

امین میری کارگردان نمایش‌های احساس آبی مرگ و شلتر امسال با فیلم شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار در جشنواره حضور دارد. میری همچنین امسال با نمایش خنکای ختم خاطره در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. 

 

مهدی زمین‌پرداز

مهدی زمین‌پرداز فعالیت تئاتری خود را از سال 82 و با نمایش خورشید گمنام اثر احمد ایرانی‌خواه آغاز کرده است. شروع به کار وی در مستند آخرین روزهای زمستان بود و همکاری وی با محمدحسین مهدویان ادامه داشت. وی در فیلم ماجرای نیمروز نقش مسعود را ایفا و سپس در لاتاری در نقش سامی ایفای نقش کرد. او امسال با دو فیلم دیدن این فیلم جرم است رضا زهتابچیان و ماجرای نیمروز2: ردخون محمدحسین مهدویان در جشنواره حضور دارد.

 

فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی در سال ۱۳۷۰ از دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران دانش‌آموخته شد. بازی در تئاتر را در سال ۱۳۵۷ هم‌زمان با تحصیل و هم‌چنین بازی در نمایش‌های رادیویی را از سال ۱۳۷۱ آغاز نمود. وی در سال ۱۳۷۲ اولین بار در مجموعه تلویزیونی همسایه‌ها ایفای نقش کرد و سپس حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۳ با فیلم روسری آبی کاری از رخشان بنی‌اعتماد تجربه کرد. او امسال با دو فیلم مردی بدون سایه علیرضا رئیسیان و متری شیس‌ونیم سعید روستایی در جشنواره حضور دارد.

 

گوهر خیراندیش

گوهر خیراندیش از سال ۱۳۴۹ و در دوران دبیرستان فعالیتش را با گروه تئاتر در اقلید آغاز کرد. وی دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا است. او امسال با فیلم مردی بدون سایه علیرضا رئیسیان در جشنواره حضور دارد.

 

به‌آفرید غفاریان

به‌آفرید غفاریان تحصیلات متوسطه خود را در رشته نمایش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه سوره تهران شد. بازیگری را از آغاز کرد و با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی سوفی و دیوانه مهدی‌ کرم‌پور به عنوان چهره‌ای تازه‌ وارد در عرصه بازیگری خود را معرفی کرد. او امسال با فیلم مردی بدون سایه علیرضا رئیسیان در جشنواره حضور دارد.

 

علیرضا مهران

علیرضا مهران از بازیگران و کارگردانان تئاتر است که از آثار او می‌توان به سی‌وسه، هامان‌کشان، سس توت‌فرنگی، بن‌بست و دودمان اشاره کرد. او امسال با فیلم حمال طلا تورج اصلانی در جشنواره حضور دارد.

 

محمدرضا مالکی

محمدرضا مالکی فارغ التحصیل از آکادمی تئاتر(آناهیتا) می باشد. او بازی در نمایش و نمایشنامه خوانی‌های خرس، خانه عروسک، بازی استریندبرگ، پیک نیک در میدان جنگ، سفربه نهایت دور، سقوط از ارتفاع پست، سیاه سفارش، الماس و شهر تارا،  الاویاتان و کارگردانی نمایش پریماه در آسمان را در کارنامه تئاتری خود دارد. او امسال با دو فیلم دیدن این فیلم جرم است رضا زهتابچیان و غلامرضا تختی بهرام توکلی در جشنواره حضور دارد.

 

سعید دشتی

سعید دشتی که از بازیگران و کارگردانان تئاتری است و نمایش‌های دریبل و بلافیگورا را کارگردانی کرده است؛ امسال با فیلم فیلم دیدن این فیلم جرم است رضا زهتابچیان در جشنواره حضور دارد.

 

فروغ قجابگلی

فروغ قجابگلی کارگردان و بازیگر تئاتر اهل دزفول است. وی تحصیلات خود را ابتدا در رشته علوم هنری در دانشگاه تربیت معلم آغاز کرد. پس از فارغ التحصیلی از رشته علوم هنری در سال 1370 به سراغ تحصیلات بازیگری و کارگردانی رفت و موفق شد در سال 1374 مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی خود را از دانشکده غیرانتفاعی عالی جهاد دانشگاهی دریافت کند. او در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ کاندیدای کانون ملی منتقدان‏ و در سال ۸۴-۸۳ کاندیدای جشن بازیگر ‏بود. از آثار او می‌توان به مضحکه شبیه قتل، سیزده، اعترافاتی درباره زنان، تئاتر اجباری، چراغ‌ها را خاموش نکنید، دینه گومارو، روزی روزگاری آبادان و شب مویه‌ها اشاره کرد. او امسال با فیلم یلدا مسعود بخشی در جشنواره حضور دارد.




نظرات کاربران