در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «اهالی هوا» حاضر در فجر 37

مخاطب باید مبتنی بر شنیدن نمایش را ببیند

ایران تئاتر: نمایش«اهالی هوا» به کارگردانی دایانا فتحی روز اول(۲۲ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در بخش مسابقه تئاتر ایران یک در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

نمایش «اهالی هوا» مونولوگی عاشقانه با تِم رواشناسانه است که دایانا فتحی کارگردان مستعد و خلاق تئاتر در آن تلاش کرده با تلفیق تصویر و بازی، مفاهیم جدیدی را به مخاطب خود ارائه کند؛ نمایشی که سعی کرده از منظری متفاوت به تنهایی و عدم ارتباط درست میان آدم‌ها بپردازد.  پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر بهمن سال گذشته میزبان جدیدترین نمایش دایانا فتحی با عنوان «اهالی هوا» بود. اثری که با نقش‌آفرینی یاسمن ادیبی، روزبه حصاری و سوگل خلیق و تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری‌ماهر به صحنه می‌رفت. دایانا فتحی که نزدیک به یک دهه است در مقام بازیگر و کارگردان تئاتر فعالیت می‌کند، تاکنون در نمایش‌های متعددی ایفای نقش کرده و سال ۹۴ نیز نمایش «فصل مه‌آلود» را همراه با کمپانی ایلیا اونی در گرجستان و پس از آن در ایران (تماشاخانه ایرانشهر) روی صحنه برده است. به بهانه اجرای نمایش «اهالی هوا» با این کارگردان تئاتر درباره مضمون و ساختار اثر نمایشی‌اش گفت‌وگویی انجام دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

- برای آغاز گفت‌وگو می‌خواستم بپرسم؛ به نظرتان پخش توامان تصاویر و بازی بازیگران در آغاز اجرا باعث بهم خوردن تمرکز تماشاگر نمی‌شود بطوریکه ممکن است نتواند با فضای نمایش ارتباط برقرار کند و یا ارتباطش دچار اختلال شود؟

در این کار من با این دید به سراغ استفاده از تصاویری که در بک‌گراند صحنه پخش می‌شود رفتم که به شنونده بودنشان رویکرد داشتم و این تصاویر را به عمد انتخاب کردم. ضمن اینکه جاهایی هست که تماشاگر می‌تواند فقط تصاویر را ببیند و صدای بازیگران را هم بشنود.

 

- ولی کلا چنین تمرکزی برای تماشاگر که بتواند همزمان تصاویر را ببیند و به بازی بازیگران هم توجه کند، کار سختی است؟

راستش اصلا به خاطر همین ساختار تجربه‌گرایی که در این نمایش هست آن را در پلاتو اجرا روی صحنه بردم.

 

- در واقع در نمایش «اهالی هوا» به سراغ تجربه‌گرایی رفتید؟

همینطور است. صادقانه باید بگویم دوست دارم ببینم که در شیوه و کاری که در حال انجام آن هستم درست عمل کرده‌ام و یا نه. دیگر اینکه می‌خواهم ببینم چیزی را که به آن علاقه دارم، نوعی از درام است و یا تعریف دیگری دارد.

 

- یعنی این مسئله‌ای که به ابراز علاقه می‌کنید فقط در شیوه اجرایی نمایش دارای تعریف است؟

در واقع به نظر من مهم این است که مخاطب مبتنی بر شنیدن نمایش را ببیند.

 

- منظورتان این است که تصاویر روایتگر حالات و درونیات شخصیت‌های نمایش باشند؟

بله. قصه نمایش همزمان و یا چند لحظه زودتر و یا دیرتر توسط تصاویر با بازی بازیگران روایت مستقیم دارد. به طور مثال در صحنه تولد بازیگران راجع به جشن تولدی صحبت می‌کنند که همین حالا در بک‌گراند صحنه در ویدیو نشان داده می‌شود.

 

- در این اثر به شکست زمان و مکان هم پرداخته‌اید؟

راستش علاقه داشتم در این دو مدیوم مختلف نمایش مخاطب متوجه این شکست زمان بشود. اگر مخاطب متوجه این مسئله بشود من به خواسته‌ام در اجرای این نمایش دست پیدا کردم؛ و اینکه با سه تا صندلی چوبی در صحنه و تصاویری بر پرده سفید نمایش به وسیله ویدیو پروداکشن می‌شود این کار را انجام داد.

 

- کمی به عقب برگردیم؛ اساسا ایده ابتدایی این نمایش چگونه در ذهن‌تان شکل گرفت؟

من در دوران دانشجویی سه مونولوگ نوشته بودم و سه سال پشت سر هم اجرای کردم. نمایشنامه «اهالی هوا» ترکیبی از این سه مونولوگ است. در سه دوره‌ای هم که در جشنواره مونولوگ دانشجویی شرکت کرده بودم مونولوگ‌های من با مونولوگ‌های سایر شرکت‌کنندگان متفاوت بود.

 

- و دلیل این تفاوت در چه بود؟

به خاطر ساختار ادبی تفاوت وجود دارد و اثرم به ادبیات داستانی طعنه می‌زند.

 

- در نمایش «اهالی هوا» هم از دیالوگ‌هایی که در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود زیاد استفاده کردید، در این مورد هم کمی توضیح بدهید.

راستش از روی قصد قبلی به سراغ چنین کاری نرفتم، سبک کاری‌ام این شکل است. در داستان‌هایی هم که نوشتم همین ساختار وجود دارد. اما در ادامه بحث قبلی از ترکیب سه مونولوگ که از دیدگاه مخاطب نامتعارف است در «اهالی هوا» استفاده کردم و منتظرم ببینم که واکنش مخاطب در این‌باره چگونه است.

 

- در این چند شب که از آغاز اجرا گذشته بازخوردها چگونه بوده؟

اغلب کسانی‌که من دیدم از دیدن نمایش راضی بودند و به همین دلیل است علی‌رغم نداشتن تبلیغات زیاد، مخاطبان خارج از ظرفیت سالن هم داریم و حتی تماشاگر ما روی زمین هم می‌نشیند.

 

- نکته دیگری که می‌خواستم بپرسم درباره اشارات مکرری است که به بهمن فرسی و کتاب «شب یک شب دو» او دارید. این اشارات مکرر جنبه ادای دینی دارد یا مفهومی است؟

شاید به نوعی ادای دین باشد. «شب یک شب دو» بهمن فرسی برایم عزیز، جذاب و دوست داشتنی است. و به نظرم رمانی است که خیلی دیده و خوانده نشده است.

 

- البته بهمن فرسی هم در میان سایر همنسلان نویسنده و روشنفکر دهه چهل کمتر دیده شده و همانند همنسلانش خیلی به شهرت نرسیده؟

درست است. اتفاقا در این نمایشنامه هم نقدی به آدم‌هایی دارم که خودشان را روشنفکر می‌دانند. کلا با کسی که می‌آید، می‌نشیند و می‌گوید روشنفکرم مشکل دارم.

 

- به خاطر همین رویکرد هست که به شخصیت یاسی در نمایش نقد دارید؟

بله، روزبه هم درباره‌اش می‌گوید تو خودت را روشنفکر می‌دانی و یاسی هم در جواب تایید می‌کند. زندگی عادی آدم‌ها به اندازه کافی فلسفی و پر از پیچیدگی هست و نیازی نیست که با بکار بردن الفاظ و کارهایی پیچیده‌ترش کنیم. بهمن فرسی در «شب یک شب دو» چند تا نامه از عمه‌اش را با کمی دخل و تصرف تبدیل به این رمان کرده و یک زندگی عادی را نوشته است.

 

- ساختار مونولوگ دارد؟

در اصل این رمان مبتنی بر نامه‌نگاری نوشته شده و سه تکه آخر نمایش سه بخش از همین کتاب بهمن فرسی است که عیناً نقل شده است. این جملات و عبارات هر کدام‌شان به تنهایی می‌توانند فلسفی، پیچیده و روشنفکرانه باشد و از زبان آدم‌های عادی در رمان گفته می‌شوند.

 

- آیا خاطره شخصیت دیگر نمایش هم روشنفکر است؟

 نه، نسبت به یاسی آدم عادی‌تری است.

 

- معمولا در خلق درام سه ضلع یک مثلث حضور دارند و در نمایش «اهالی هوا» هم دو زن و یک مرد این مثلث را کامل می‌کنند؟

البته من مثلث عشقی طراحی نکردم. در واقع زندگی عادی و روان سه آدم را نشان دادم.

 

- به نوعی هم حضور یاسی در زندگی مشترک خاطره و روزبه سنگینی می‌کند، قبول دارید؟

همینطور است. یاسی با میل و اراده خودش روزبه را ترک می‌کند و از خانه می‌رود و می‌گوید من می‌روم توی اتاق و وسائلم را جمع می‌کنم و فردا بدون هیچ حرف پس و پیش از این خانه می‌روم.

 

- دلیل خاصی هم برای این کارش ندارد؟

بله، در نمایش هم دلیلش مطرح نمی‌شود.

 

 

گفت‌وگو از احمدمحمد اسماعیلی 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران