در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «موی سیاه خرس زخمی» حاضر در فجر 37

نمایش ما یک نمایش تجربی است

ایران تئاتر: نمایش«موی سیاه خرس زخمی» به کارگردانی جابر رمضانی روز اول(۲۲ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل در تالار حافظ به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

«موی سیاه خرس زخمی» آخرین اثر جابر رمضانی کارگردان برگزیده دانشگاهی است. در این نمایش حامد رسولی، مریم نورمحمدی، محمد علی‌محمدی، فربد فرهنگ، اصغر پیران، مینا زمان، سجاد حمیدیان، رشاد معینی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه این اثر آمده است: گذشته یه اسکلت پوسیده است که یه روز از گور میاد بیرون و یقه تو می‌گیره.

جابر رمضانی درباره این نمایش به ایران تئاتر این چنین توضیح داد: نمایشنامه «موی سیاه خرس زخمی» را به همراه پیام سعیدی نوشتیم. البته این اولین همکاری ما نبود و پیش از این «صدای آهسته برف» و «نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم» را نیز در کارنامه‌ی مشترکمان داریم. متن این نمایش با نیم نگاهی به نمایشنامه هملت نوشته شده است. داستان درباره مردی به نام بود است که بر اثر سو مصرف مواد مخدر دچار بیماری زوال حافظه شده است. این کاراکتر در حال از دست دادن همه چیز و همه کس است. او فراموش می‌کند و در حال دست و پا زدن در خاطرات و گذشته‌ای که نیست، تلاش می‌کند تا به یاد بیاورد.

این کارگردان برگزیده دانشگاهی درباره اقتباس‌هایی که این نمایش بر اساس آن شکل گرفته است گفت: متن نمایش با الهام از هملت نوشته شده است ولی در سایر مسائل اگر تأثیری هم گرفته شده باشیم خودآگاه نبوده است. همان‌طور که می دانید ما مجموعه از تجربیات زیستی‌مان هستیم. این تجربیات شامل هر آنچه که دیده‌ایم و خوانده‌ایم نیز می‌شود و هر کسی در زمان تولید یک اثر از آن اندوخته‌ها بهره می‌گیرد. برای همین خیلی اهمیت دارد که چه می‌بینیم و چه می‌خوانیم. من و پیام بارها برای ساخت این اثر فیلم‌هایی که تمرکزشان را بر مسئله آلزایمر گذاشته‌اند را دیده‌ایم و سعی کردیم تا آثار خوب و مهم و به روز را ببینیم. چیزهایی که انسان می‌بیند را در تولید استفاده می‌کند و پس از آن گنجینه‌ی ذهنی‌اش آزاد می‌شود تا اثر بعدی خود را رقم بزند.

او اتمام تحصیلش را پایان دوره دانشجویی نمی‌داند و در این رابطه بیان کرد: تمام بازیگران این اثر فارغ‌التحصیلان و برگزیدگان تئاتر دانشگاهی بودند. حامد رسولی، مریم نورمحمدی، محمد علی‌محمدی، فربد فرهنگ، اصغر پیران، مینا زمان، سجاد حمیدیان، رشاد معینی همه از دانشجویان سابق تئاترند. ما در گروه سوراخ تو دیوار هنوز خودمان را دانشجو می دانیم و در حال جست و جو در تئاتر و فرم‌ها و شکل‌های متفاوت هستیم و رشد ما و دریافت ما متوقف نشده است. دانشجو بودن به این معناست که ما هنوز به دنبال چیزی هستیم. ما این امر را در قیمت نیز لحاظ کرده‌ایم و بلیت این اجرا در سالن حافظ با 40 درصد تخفیف دانشجویی به فروش می‌رسد.

او در رابطه با انتخاب تالار مولوی برای نخستین دوره اجرایش گفت: ما این اثر را پس از 6 ماه تمرین در دی ماه به روی صحنه بردیم. اجراهای مولوی همیشه اجراهای مهم و پر چالشی هستند چون ما با تماشاگران دغدغه مندی طرف هستیم. اغلب مخاطبان مولوی قشر دانشجو هستند و نکته مثبتی که دارد بازار گپ و گفتی است که درباره آثار به راه می افتد. بالأخص برای کسانی که به دنبال کارهای تجربی هستند مولوی بهترین محل برای به اشتراک گذاشتن این نوع آثار است. نمایش ما نیز یک نمایش تجربی بود و ما درگیر ایده‌هایی بودیم که دوست داشتیم با مخاطب در میان بگذاریم. این نمایش همچنان در حال توسعه یافتن است و پروسه تکمیل آن هنوز به انتها نرسیده است و همچنان رو به رشد است.

او استقبال در تالار مولوی را این چنین شرح داد: ما در تالار مولوی 1500 تماشاگر داشتیم ولی فارغ از این استقبال در تالار مولوی به نحو دیگری رغم می‌خورد و ما در سالن‌های دیگر شاهد آن نیستیم. تالار مولوی یک جایگاه امن است برای کسانی که در حال تجربه شکل‌های دیگری از تئاتر هستند. این تجربه را در سالن‌های خصوصی خیلی کمتر می‌شود داشت. یکی از مثبت‌ترین نکات مولوی، باشگاه مخاطبان تئاتر است. در آنجا دانشجویان بدون رودربایستی نظرشان را می گویند. این روزها کمتر می‌شود با نظری مواجه شد که عریان باشد و ما در مولوی با نظرات خالص‌تری طرف هستیم. اجرا در مولوی یکی از بحث‌برانگیزترین چالش‌هایی است که یک کارگردان می‌تواند با آن مواجه شود.

این نویسنده و کارگردان درباره ادامه اجرا در سالن حافظ گفت: ما قبل از جشنواره بین المللی فجر دوازده اجرا در تالار حافظ خواهیم داشت و پس از جشنواره هم به احتمال زیاد چند اجرای محدود داشته باشیم. ما در مولوی 12 اجرا بیشتر نداشتیم و مایل بودیم تا این کار را با تعداد بیشتری از مخاطب به اشتراک بگذاریم. من احساس می کنم که این کار پتانسیل مخاطب های بیشتری را داشته باشد.

او در این رابطه ادامه داد: مکان جدید به ما مختصات جدیدی می دهد و ما خودمان را بر حسب آن آداپته می کنیم. اجرا در حافظ سه سویه خواهد شد و به همین جهت ما طراحی حرکت دیگری خواهیم داشت. در تالار حافظ با سیستم صوتی جدیدی طرف هستیم که دورتادور تماشاگر را فرا می گیرد و علاوه بر این ها زمان اجرا ده دقیقه نسبت به اجرا در مولوی کمتر است. با توجه به بازخوردهایی که در تالار مولوی داشتیم صحنه هایی از اجرا را به نفع ریتم و کل اثر حذف کرده ایم و این کار در جهت همان توسعه مدام این اثر انجام شده است.

جابر رمضانی که پیش از این اجراهای موفقی مثل «نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم» و «صدای آهسته برف» را در کارنامه اش داشته است استقبال در حافظ را این چنین پیش بینی می کند: ما در تالار مولوی مخاطب هایی داشتیم که چند باره به تماشای اجرا می نشستند و بعید نیست همچنان در حافظ هم میزبانشان باشیم. دوست داریم تا با استقبال خوبی روبرو بشویم البته الان ماه فستیوال های ایران است با این اجرا همزمان می شود ولی به نظرم یک تئاتر خوب همیشه و همیشه می تواند مخاطبانش را پیدا کند و ما الان تمرکزمان بر تمرین است تا اجرای با کیفیت تری داشته باشیم.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران