در حال بارگذاری ...
قشم، کوهدشت، کرمانشاه، تفرش و خمینی‌شهر؛

سهم استان‌های ایران از دومین روزِ جشنواره‌ تئاتر فجر

نمایش‌هایی از قشم، کوهدشت، کرمانشاه، خمینی‌شهر و تفرش آثاری هستند تولیدشده در خارج از تهران که در دومین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم در بخش صحنه‌ای و خیابانی اجرا می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، سهم سایر استان‌ها، منهای تهران از دومین روزِ جشنواره‌ی سی و هفتم، سه‌شنبه 23 بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای و سه نمایش در بخش خیابانی است.
در بخش صحنه‌ای دو نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» از قشم در مجموعه‌ی تئاتر شهر و «گم‌گور» از کوهدشت در خانه‌ی هنرمندان روی صحنه می‌روند.
نمایش «چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» به نویسندگی علی ذاکری و کارگردانی کمیل جعفری از قشم با مدت زمان 60 دقیقه در دو نوبت 17 و 19 در تالار سایه در قالب «مسابقه‌ی تئاتر ایران یک» روی صحنه خواهد رفت.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: با شروع جنگ تحمیلی، مردم شهرهای جنگ‌زده، وحشت‌زده می‌‌شوند. زندگی ماروک و حنیفه نیز دچار دگرگونی می‌شود و اولویت‌شان از اهداف زندگی شخصی، به دفاع در برابر متجاوزان تغییر می‌کند.
«گم‌گور» اثر دیگری است که از خارج از تهران در جشنواره‌ی تئاتر فجر شرکت می‌کند. نویسنده و کارگردان این اثر، امین ابراهیمی از کوهدشت است و «گم‌گور» را با مدت زمان 65 دقیقه در دو نوبت 16 و 18 در تالار استاد انتظامی در قالب بخش مهمان روی صحنه می‌برد.
نمایش «گم‌گور» در سه اپیزود به عواقب جنگ و اثراتش بر زندگی انسان‌ها در سه جغرافیای مختلفِ ایران، افغانستان و عراق می‌پردازد و کاراکترها در آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر مشکلاتی ناشی از رخ دادن جنگ در کشورشان شده‌اند.
در بخش تئاتر خیابانی سه نمایش «داوُل کُشی» از کرمانشاه، «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه 60 بود» از خمینی‌شهر و «هشتگ لاکچری» از تفرش در چهار نوبت اجرا می‌شوند.
نمایش «داوُل کُشی» به نویسندگی هَواس پُلوک و کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه ساعت 16:30 با مدت زمان 25 دقیقه در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا می‌شود.
در خلاصه داستان این اثر چنین آمده است: وقتی سرمای زمستان سخت می‌شد، مردم برای حفظ امید، داوُلی (مترسکی) می‌ساختند که نماد زمستان بود و ابتدا از او می‌خواستند برود. وقتی مقاومت می‌کرد، با او جدال می‌کردند و شکستش می‌دادند و بعد از سوزاندن داوُل، به جشن و پایکوبی می‌پرداختند.
 پس از آن در ساعت 17 رضا ملکی نمایش «خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه 60 بود» را به نویسندگی مصطفی جعفری‌خوزانی از خمینی‌شهر با مدت زمان 35 دقیقه در همان مکان اجرا می‌کند.
نمایشی که در خلاصه داستان آن آمده است: ساکسیفونیستی با نواختن موسیقی‌های خاطره‌انگیز دهه 60، مردم را گرد خود جمع می‌کند و قصه جوان متولد دهه شصتی را می‌گوید که از نوزادی و مدرسه تا سربازی و ازدواج و کار، همواره با عدد 60 مواجه می‌شود.
در این روز همچنین میثم سرآبادانی نمایش «هشتگ لاکچری» را در مقام نویسنده و کارگردان از تفرش با مدت زمان 25 دقیقه، ساعت 11 صبح در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا خواهد کرد. او ساعت 16:30 نیز با همین اثر به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌رود.
خلاصه‌ی نمایش «هشتگ لاکچری» به این شرح است: آقای بالازاده و همسرش پس از سال‌ها زندگی مشترک تصمیم به جدایی گرفته‌اند. آن‌ها سعی در واکاوی اتفاقات گذشته و علت جدایی دارند.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از 22 بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران