در حال بارگذاری ...
نقد نمایش «خرده نان» حاضر در فجر 37

تماشاچی در سایه نشسته اش را چند ریشتر می لرزاند

ایران تئاتر: نمایش«خرده نان» به کارگردانی کوروش سلیمانی روز پنجم(۲۶ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در بخش مهمان و مسابقه تئاتر ایران(دو) در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه نقد نمایش را بازنشر می کنیم.

لویی کلافرت اوایل 1970 درد عمیق جامعه را در به هیچ انگاری همسایه و دیگران در محافظه‌کاری و بی‌خطر زنده بودن حس می‌کند و آنچه در نمایشنامه «خرده نان» می‌آورد، مسئله این روزهای جامعه می‌شود. خرده نان از زندانی حرف میزند که بشر امروزی برای خودش ساخته و درون این حصار می‌لولد و یک بند حسرت‌های گذشته و ناکرده هایش را مرور می‌کند. چنبره غریب رشته طناب‌هایی که هر دم می‌گسلد تا نماد ارتباط‌هایی باشد که انسان مدرن زده امروز از دست می‌دهد و چتر فرودش باز نمی‌شود تا در بی هوشی موضعی سقوط کند. همان درد عمیقی که زمانی دکتر حمید مصدق یکریز فریاد زد: «من اگر ما نشوم تنهایم...»

کوروش سلیمانی نجیب و مهربان و آرام به حتم درد نهفته و تأسف بار متن کلافرت را با تمام وجودش حس کرده است که برای بازگویی و احیای حرف نویسنده آن را برای اجرا انتخاب می‌کند . باورش در وهله اول برای من دشوار بود که بشود نمایشی با کارگردانی کوروش سلیمانی دید و نق نزد. بشود تحمل کرد. اما آرامش بی اندازه در طول نمایش، رئالیسم زیبایی که هر لحظه برش‌های از زندگی واقعی را تداعی می‌کند،  نظم اجرایی مناسب بی‌آنکه شو باشد و به رخ بکشد و مهم‌تر از اینها تعریف میزانسن بر نگاه نویسنده و جهان بی خیال، خوب به چشم می‌آید. «خرده نان» متنی به‌غایت کم تنش و منحنی ساختار بسیار آرامی دارد و این را کارگردان به خوبی درک می‌کند. به همین خاطر روح حاکم بر اجرا روحی ساده و بی آلایش است. صمیمی و مهربان و رفیق وار است. به نظر ما همچون دیوید کاپرفیلد در خانه همسایه از دیوار سر بیرون داده‌ایم تا لحظاتی از زندگی زوج میان‌سال را ببینیم. طراحی صحنه خوب و متناسب با مفهومی است که می‌خواهد در یک عکس اولیه منتقل کند . بازی بازیگرانش مویرگی و به قول نسل امروز خفن است. رضا بهبودی اصلاً خود خود شخصیت را نشان می‌دهد و آناهیتا اقبال نژاد که هر لحظه فقط بر خرده نان‌ها خورده می‌گیرد با بند بند وجودش زندگی می‌کند. رودررویی گاه به گاه و رفت و برگشت‌های خاطرات را این دو بازیگر واقعاً نابازیگرنما نمایش به شکلی زندگی می‌کنند که تماشاگر را غرق می‌کند در فضا و انرژی نشسته بر صحنه.

اجرای خوب و فهیمانه این نمایش در زمانه‌ای که بی مسئلگی اغلب اجراها آزارمان می‌دهد بسیار قابل ستایش است. نمایش‌هایی در همین سال جاری دیده‌ام که بیشتر حکم پارتی و مهمانی و دورهمی بی‌خاصیت را داشته‌اند. صحنه‌های تئاتر بی در و پیکر شده و وول می‌خورند تا زودتر پوستر بزنند و از دوستانشان تقدیر کنند. زور می‌زنند تا نوبت اجرا بگیرند که بتوانند مدتی دور هم حال کنند ولی بیشتر به این شکل که هنرمندان حرف بدرد بخوری برای گفتن ندارند.

«خرده نان» یک نمایش دل‌چسب و درگیر کننده است که با تماشاچی تا چند روز به خانه‌اش می‌رود و مدام زخم‌هایش را باز می‌کند تا به خود یادآوری اش کند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران