در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «آقامحمدخان» حاضر در فجر 37

تئاتر بصری، درام را در تصویرسازی دنبال می‌کند

ایران تئاتر: نمایش«آقامحمدخان» به کارگردانی نوید معمار روز هفتم(۲۸ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) در تالار مولوی به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

نوید معمار نویسنده و کارگردان نمایش «آقا محمد خان» در خصوص این اثر به خبرنگار ایران تئاتر گفت: این نمایش اثری فاقد دیالوگ است که بیشتر بر مبنای هنر اجرا شکل گرفته و شیوه اجرا نیز در کلیت خود در نمایش تصاویر از طریق پروجکشن، همچنین موسیقی امبیانس خلاصه شده است. میزانسن‌هایی که در این اثر طراحی شده متشکل از مجموعه‌ای از قاب‌های نقاشی است که در کنار هم روایت زندگی آقا محمد خان را از زمانی که اخته می‌شود تا زمانی که به کرمان حمله می‌کند، نشان می‌دهد. به این ترتیب در نمایش «آقا محمد خان» با متن به شکلی نامتعارف سر و کار داریم.   

او در خصوص اجراهای پیشین این اثر اظهار کرد: «آقا محمد خان» پیش از این در بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به نمایش درآمده و همچنین اجرایی را در جشنواره «یونیدارم» در شهر پوتسدام آلمان پشت سر گذاشته است. نمایش‌هایی هم از این اثر در قالب فیلم تئاتر در جمهوری چک و کشور آمریکا داشته‌ایم.

معمار درباره ویژگی‌های اجرایی این نمایش بیان کرد: شاید مشخصاً نتوان این اثر را به عنوان یک پرفورمنس معرفی کرد، بلکه بیشتر می‌توان آن را در قالب هنر اجرا و تئاتر بصری شناسایی کرد. مسئله من در این اثر این است که از بیان ساده دیالوگ‌ها در نمایش بپرهیزم؛ چرا که به گمان من آدم‌ها بیشتر به دیدن و سواد بصری نیاز دارند. این ویژگی در حقیقت به بهتر دیدن آثار کمک می‌کند. دوست دارم آثارم را به این شیوه روایت کنم و نمایش بعدی ما هم کاملاً بدون دیالوگ است و باز هم از طریق تصاویر است که روایت خود را پیش می‌برد. در این شکل از اجرا تصاویری که در کنار هم قرار می‌گیرند، از طریق استعاره و نماد پردازی و در واقع با استفاده از یک سری قراردادهای بصری روایت را شکل می‌دهند. عنصر دیگری که در تمامی آثارمان از آن بهره می‌بریم آهستگی است؛ این آهستگی هم در عناصر صحنه و هم در رفتار بازیگران اتفاق می افتد و دلیلش هم این است که فرصت‌هایی برای اندیشیدن مخاطب به فضایی که در آن قرار گرفته بدهیم.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش در خصوص ویژگی‌های شیوه اجرای این نمایش گفت: اینکه مخاطب نمایش را بتوانیم بدون دیالوگ با اجرا همراه کنیم با نوعی چالش همراه بود. در حقیقت این تصاویر و تسلسل استعاره و نمادها است که روایت موردنظر را در ذهن بیننده شکل می‌دهد و از طریق دنبال کردن این قرارداد بصری با اثر همراه می شود. در این شیوه درام پردازی  نه از طریق عناصر معمول نمایش‌ها بلکه با ابزاری متفاوت است که شکل می‌گیرد. شخصاً همیشه علاقه‌مند بوده‌ام تا تجربه‌هایی در زمینه اینکه چطور می‌شود از طریق تصاویر برای روایت استفاده کرد داشته باشم؛ همچنین اینکه چه بازخوردهایی از مخاطب در مواجهه با این تجربه‌ها می‌شود دریافت کرد. موسیقی این اثر که به صورت ارجینال توسط کیان حسین و برای این نمایش نوشته شده در واقع عنصری است که کمک می‌کند تا مخاطب در فضای مورد نظر در هر صحنه قرار بگیرد و درام را دریافت و کشف کند. تصاویر پروجکشن هم در خدمت روایت مورد نظر اجرا قرار می‌گیرند و از جایی به بعد در ذهن مخاطب تبدیل به نوعی قراردادهای بصری می‌شوند؛ در حقیقت مخاطب از طریق نظام نشانه‌ای خاصی که در این مجموعه دنبال می‌شود با اثر ارتباط برقرار خواهد کرد.

در خلاصه نمایش « آقا محمد خان» آمده است: آقامحمدخان یک اشتباه تاریخی است. پادشاهی که فجایع انسانی زیادی را مرتکب شده است. پادشاهی که صدایش نفی مردانگی بود و زنان شهر وی را خواجه می‌خواندند. پادشاهی که از نسل محمد حسن قاجار بود و در سنین نوجوانی اسیر جنگ شد و اخته‌ عادلشاه پادشاهی که در کودکی، خود را شاه قاجار می‌دانست و تهران را به پایتختی خود برگزیده بود. آقامحمدخان یک انتزاع تاریخی است. بهانه‌ای برای درک ابعاد تاویل پذیر روان وی.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران