علی اکبر علیزاد دو متن کوتاه بکت را تمرین میکند
علی اکبر علیزاد، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر به سایت ایران تئاتر گفت: دو نمایشنامه کوتاه بکت با عنوان "صدای پا" و "فاجعه" را برای جشنواره یازدهم پیشنهاد میدهم. وی گروه اجرایی این نمایشها را گروه سال گذشتهاش معرفی کرد و افزود: این نمایش به حدود ۴ بازیگر نیاز دارد و جزو متنهای متأخر بکت محسوب میشوند. گر چه بسیار کوتاه هستند اما ساختار خاصی دارند و بسیار دشوارند. زیرا در این نمایشها بازیگری به حداقل میرسد.
علیزاد دو نمایشنامه کوتاه ساموئل بکت را برای بخش اساتید یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی تمرین میکند.
علی اکبر علیزاد، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر به سایت ایران تئاتر گفت: دو نمایشنامه کوتاه بکت با عنوان "صدای پا" و "فاجعه" را برای جشنواره یازدهم پیشنهاد میدهم.
وی گروه اجرایی این نمایشها را گروه سال گذشتهاش معرفی کرد و افزود: این نمایش به حدود 4 بازیگر نیاز دارد و جزو متنهای متأخر بکت محسوب میشوند. گر چه بسیار کوتاه هستند اما ساختار خاصی دارند و بسیار دشوارند. زیرا در این نمایشها بازیگری به حداقل میرسد.
وی که سال گذشته دو نمایشنامه از چخوف را برای جشنواره کارگردانی کرده بود درباره انتخاب متن بکت گفت: بعد از آن که نمایش "هملت" در جشنواره فجر پذیرفته نشد، شروع به مطالعه در مجموعه آثار بکت کردم. از دو نمایشنامه "صدای پا" و "فاجعه" خوشم آمد. پیش از این در سال 83 نمایشنامه "در انتظار گودو" را کار کرده بودم. در حقیقت نسبت به سبک بکت علاقه زیادی دارم و کارهایم نیز به شدت به سمت فضای بکتی گرایش دارد. حتی در اجرای نمایشنامه "آواز قو" چخوف به سمت این فضا حرکت کرده بودم. "آواز قو" یک حلقه اتصال از چخوف به برشت محسوب میشود.
وی تأثیر اجراهای جشنواره تئاتر دانشگاهی را چندین برابر اجرای عمومی عادی ارزیابی کرده و گفت: وقتی طی 2 اجرای جشنواره هزار و خوردهای تماشاگر دارید متوجه میشوید که تأثیر این 4 اجرای جشنواره به مراتب بیشتر از تأثیر بیش از 30 اجرای عادی است.
خوشحالم که دانشجویان کار را میبینند، از این گذشته فضای تئاتر دانشگاهی هنوز بسته نیست و در این زمان که تمام درها به روی اجرا بسته شده، امکان اجرا کردن تئاتر در فضای دانشگاهی فرصت خوبی است.
گفتنی است یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی اردیبهشت سال آینده برگزار میشود.