در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

7 نمایش از استان گیلان در فجر 37

ایران‌تئاتر: از ۱۵۴ اثر نمایشی که در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود؛ ۱۴۱ نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد که ۶۵ نمایش از استان‌های مختلف کشور است و از استان گیلان ۷ نمایش در فجر ۳۷ شرکت دارند.

به گزارش ایران‌تئاتر  154 اثر نمایشی در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود که 141 نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد و 65 نمایش از استان‌های مختلف کشور است؛ از هرکدام از استان‌های اصفهان، کردستان و گیلان 7 نمایش در فجر 37 شرکت دارند و در سه گزارش این آثار را معرفی می‌کنیم. این سه استان بیشترین تعداد نمایش را در بین استان‌های دیگر در جشنواره دارند. در شماره سوم این گزارش به معرفی آثار جعبه در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، تانگوی شیطان و مادر در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل، آغوش بی‌مهر زمین، دعای آفتاب و درها به روی چه کسی باز می‌شود؟ در بخش تئاتر خیابانی و شنود در بخش نمایش رادیویی که از استان گیلان در جشنواره شرکت دارند؛ می‌پردازیم.

 

جعبه

علیرضا وحدی متولد 1371 در رشت و دانش‌آموخته ســینما از دانشگاه فرهنگ و هنر رشت است. او تئاتر را از سال ۹۰ در رشت با علی حلوی نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما شروع کرد. سال ۹۲ دوره ای دو ساله را در کنار رضا ثروتی برای تمرین و اجرای نمایش فهرست گذراند و به عنوان بازیگر در نمایش فهرست حضور داشت و مهر 95 نمایش ازدواج‌های مرده را در تالار حافظ به صحنه برد. اردیبهشت امسال در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (ص) رشت نمایش «جعبه» را به نویسندگی مانا هوشنگ‌نژاد و زهرا موسوی با بازی احسان ابراهیمی، ماکان حسن پور، صفورا حامی، علی حقگو، یاسمن سیدی، فرانک کشاورز و فاطمه مهربخش به صحنه برد. در خلاصه این نمایشنامه آمده است: عده‌ای به زندگی خود مشغول‌اند بی‌آنکه کسی از وجودشان مطلع باشد. هر روز تکرار دیروز است. تصویری ثابت که نه به لحظه‌ی قبلش برمی‌گردد و نه به لحظه‌ی بعدش می‌رسد اما شرایط سخت‌تر خواهد شد. «جعبه» که در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد؛ قصه یک تیمارستان در بحبوحه جنگ را روایت می کند، هنگامی که شهر خالی از جمعیت شده و فقط بیماران روانی یک تیمارستان به همراه یکی از پرستارها در یک تیمارستان هستند و پرستار نیز قصد کوچ کردن از آن شهر را دارد. «جعبه» سه‌شنبه 30 بهمن ساعت 17 و 20 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

 

تانگوی شیطان

نمایش «تانگوی شیطان» به نویسندگی و کارگردانی وحید درویشی از رشت، کاری از گروه تئاتر آژدهاک چهارشنبه 1 اسفند ساعت 17 و 20 در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت 95 دقیقه با بازی مرجان موسى‌نژاد، شیوا رجبى، ماهان پورحسینى، وحید درویشى و ماکان نظرى به صحنه می‌رود. در خلاصه این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد؛ آمده: با ورود ســربازان جنگ به خانه‌اى، مادر دخترش را پنهان مى‌کند و خود اســیر مى‌شود. پدر که برمى‌گردد از نبود زن خود دچار بحران‌هاى روحى مى‌شود زیرا پى می‌بردکه همسرش به باند قاچاق زنان فروخته شده است. وحید درویشی متولد 1358 در تبریز، دانش‌آموخته کارشناســى بازیگرى ازدانشــکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران و کارشناســى ارشد کارگردانى از دانشکده هنر و معمارى دانشــگاه آزاداسلامى تهران، نویسنده، طراح صحنه و کارگردان نمایش روایت یک مرگ در خانــه. وا. ده، کارگردان و طراح نمایش‌هاى آرش، جنگنامه غلامان، شــب هزارو یکم، پخش زنده رومئو و ژولیت از زبان مردم کوچه و بازار و دویدن درمیدان تاریک مین، نویسنده نمایشنامه‌هاى درقتلگاه مى‌رقصند، تلخنامه بانوى بادســوار و تودانى و من دانم و ندانم و بازیگر نمایش‌هاى بدرودمکبث و روژان است.

 

مادر

نمایش «مادر» نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهى از رشت شنبه 27 بهمن ساعت 17 و 19 در تئاتر مولوی به مدت 70 دقیقه با بازی نسرین بابایى، محمد رسائلى، پیمان میرزایى، مریم مومنى، عارف روستاى و شایان مهدى زاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد؛ آمده: یکشــنبه جشــن تولد مادر است. شوهرش باید به ســمینارى در دیژون برود و پســرش پیش الودى اســت. این هراس از تنهایى و فراموشى، مادر را به سمت خودکشى سوق مى دهد. مجید کاظم زاده مژدهى متولد 1359 در رشــت، دانش‌آموخته دیپلم نقشه کشى صنعتى، داراى مدرک درجه ســه هنرى(معادل کارشناســى) از شوراى ارزشــیابى هنرمندان کشور، کارگــردان نمایش‌هاى اتاق ورونیکا، روال عــادى، روایت‌هاى متقاطع از یه قتل، منهاى دو و ســمفونى سکوت و نویسنده نمایشنامه‌هاى حیاط خلوت، بینایى، آش با طعم زهر، آســمان روزهاى ابرى، شــهربانو، خواب در برج ســاعت و عبور ازمه(کســب تندیس نویســندگى بیست و سومین جشنواره سراسرى تئاتر سوره ماه) است.

 

آغوش بی‌مهر زمین

آغوش بی‌مهر زمین به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی‌نژاد و کاری از گروه تئاتر و موسیقی دیلمون از شهر سیاهکل و به مدت زمان 25 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ شنبه 27 بهمن ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان، یکشنبه 28 بهمن ساعت 11 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 16:30 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش منیژه واحدقازیانى، عبدالله بهادرى،گرشاسب افروز و شاهین مهرافروز ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش درباره مبارزه مادران و دخترانکرد است که در کمرکش کوه‌ها به جاى پوشیدن رخت زندگى، در مقابل نیرنگ اربابان جور و تفنگ قرار گرفته‌اند و در مسیر زندگى ناچار به کوچ می‌شوند. محمود فرضی‌نژاد متولد 1356 در دیلمان و دانش‌آموخته کارشناسى جغرافیاى انسانى و اقتصادى دانشگاه آزاد اسلامى رشت است. از آثار او می‌توان به کوچ امیر(کسب دیپلم افتخار نمایش برتر خیابانى از بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر)، رابچره،  عروس باران، سرو سوسن،  چارچار، گل و گلوله، سرگذشت هفت خواهرون، پیوند سیاره‌ها، تابلوهاى تبدار و از شار تا شهر اشاره کرد.

 

دعای آفتاب

دعای آفتاب به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی از شهر لاهیجان، کاری از گروه خورتاب و به مدت زمان 18 دقیقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ جمعه 26 بهمن ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران و شنبه 27 بهمن ساعت 10:30 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 16 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش سیدعلى مرتضوى، محمد علیجانى، سلیم انصافى، عباس امین ىراد، شهریار صاد قحسنى، مینا حقانى، سوگند عاشورى، هانیه سامانى و ویدا پیروسجاد ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: مردم گیلان معتقد بودند زمانى که باران زیاد می‌بارد و محصولات کشاورزى آنان نابود می‌شود، باید دست به دعا ببرند و از خداوند طلب آفتاب کنند. محمدعلی صادق حسنی متولد 1341 در لاهیجان است. شروع فعالیت هنرى او از سال 1354 و کارگردان نمایش‌هاى عزیز و نگار، عزیز طبلى، گیل یار، پیله‌سرا، من و هزارتو، سوختن مدام بر محور صندوق‌های نسوز، آفرینش از نوعى دیگر، پس گل من کو، فریاد خاموش، بشم، مهپاره، عروس گله(نمایش خیابانى برگزیده هفدهمین جشنواره تئاتر فجر) و آقای رئیس جمهور است.

 

درها به روی چه کسی باز می‌شود؟

درها به روی که باز می‌شود؟ به نویسندگی محمدضا جعفری لفوت و کارگردانی میلاد حسین‌زاده راحم از شهر آستانه اشرفیه، کاری از گروه نمایش تی تی و به مدت زمان 25 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ دوشنبه 29 بهمن ساعت 11 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 16:30 در محوطه مجموعه تئاترشهر و سه‌شنبه 30 بهمن ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران. در این نمایش امید کف شدار جلالى، محمدرضا ژورعلى، سعید سرشار و میلاد حسی نزاده ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: اعضاى گروه نمایش تی تى جهت تولید یک نمایش دست به اتود کارگاهی می‌زنند. این بار اما موضوع اتود، چهارچوب درى است که با هر بار عبور از آن به فضاى جدید راه پیدا می‌کنند و موقعیتى تازه برایشان شکل می‌گیرد. میلاد حسین‌زاده راحم متولد 1369 در رشت است. او دانش‌آموخته کارشناسى معمارى از دانشگاه آزاد اسلامى آستانه اشرفیه و کارگردان نمایش‌هاى قلب پمپاژ خون، ترافیک، شما بگین، پزشک نازنین، زن و مرد، گمشده، یادگاری و گم، بازیگر نمایش‌های بازی و کودک، سه روایت از زندگی و کرب و کرنا و نویسنده و کارگردان نمایش همیار(برنده جایزه اول نویسندگى و اول کارگردانى از جشنواره تئاتر خیابانى شهروند لاهیجان) است.

 

شنود

نمایش رادیویی شنود به نویسندگی و کارگردانی مهدی آذری، کاری از گروه نمایش پژوهشنامه(رادیو گیلان) دوشنبه 29 بهمن ساعت 19 به مدت 30 دقیقه در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود. در این نمایش صدف پیشه احسان، مهدى مخبرى، مجید پتکى، ابراهیم عاطفى، مرتضى زینل و مهدى مددکار ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: شقایق به همراه همسرش غرق در مبارزات علیه رژیم پهلوى است. او نمى‌داند که گوش‌هایى او را مى‌شنوند. مهدی آذری متولد1357 در رشــت، دانش‌آموخته کارشناسى ارشــد تولید سیما ازدانشگاه صداو سیما و نویسنده، تهیه کننده وکارگردان نمایش‌هــاى مســخ(دریافت رتبــه بهترین نویســنده و تهیه کننده جشــنواره بین‌المللى ABU سال 1397)، امتداد عشــق، ایستگاه شب، ارتعاش(کســب عنوان بهترین اثر رادیویى ســى و سومین جشــنواره بین‌المللى تئاترفجر)، رسم عاشقى، روایت یک رویا، من آشغال دریا، گنج پنهان، ایستگاه شب و براى مادرم است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران