در حال بارگذاری ...
مدیر کل ارشاد آذربایجان شرقی همزمان با اجرای نمایش عنوان کرد:

«تراژدی پارک اتابک» به یکی از فرازهای مهم تاریخ معاصر می‌پردازد

محمد محمدپور مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی پس از تماشای نمایش «تراژدی پارک اتابک»در جشنواره فجر در خصوص این اثر بیان کرد:« تراژدی پارک اتابک» به لحاظ سوژه اثر بسیار مهمی است و یکی از فرازهای مهم تاریخ کشورمان را به تصویر کشیده است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش « تراژدی پارک اتابک» عصر روز گذشته 29 بهمن ماه و در هشتمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج در حالی روی صحنه رفت که شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، محمد محمدپور مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی، سید محمدحسین بلاغی سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی به تماشای این اثر نشستند.

نمایش «تراژدی پارک اتابک» (اتابک پارکینین تراژدیسی) نوشتۀ سید مرتضی هاشم‌پور و به کارگردانی سیروس مصطفی از نمایش‌هایی است که در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی سی‌وهفتمین جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر فجر به نمایش در می‌آید. این نمایش که به زبان ترکی اجرا می‌شود و به ساعت‌هایی سرنوشت‌ساز از زندگی ستارخان می‌پردازد به یکی از آثار نمایشی موفق تئاتر در چند سال گذشته تبریز تبدیل شده است.

محمد محمدپور مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی پس از اجرای «تراژدی پارک اتابک» در خصوص این اثر بیان کرد:« تراژدی پارک اتابک» به لحاظ سوژه اثر بسیار مهمی است و یکی از فرازهای مهم تاریخ کشورمان را به تصویر کشیده است. بسیار اهمیت دارد پیامی که از مشروطه ما رسیده و به ویژه نقش تبریز و ستارخان در این جریان عظیم تاریخی را از طریق هنرهای نمایشی به نسل‌های جدید و حتی دیگر ملت‌های جهان برسانیم. این نمایش از لحاظ شکل و محتوا یکی از آثار برجسته ای است که توسط هنرمندان تبریز تولید شده و به نظر می‌آید که پله‌های موفقیت را به خوبی دارد طی می‌کند و از آقای سیروس مصطفی و گروهشان طرح‌های بیشتر و جدی تری را هم انتظار داریم.

او در ادامه سخنانش افزود: طرح و محتوای این نمایش با هویت ملی ما در ارتباط است، واضح است که تمام شهرها و استان‌های کشور در جریان مشروطه حضور داشته‌اند، ولی نقش ستارخان و تبریز در این عرصه و در پایدار شدن، تداوم و استقرار جریان مشروطه بی بدیل بوده است. مسلماً اجرای این اثر در شهرهای مختلف ایران نیز خالی از لطف نخواهد بود. همه مردم ایران جریان مشروطه را می‌شناسند و با تاریخ مشروطه انس و الفت دارند. اگر از هریک از مردم ما در خصوص مشروطه سئوال کنید، این جریان را به عنوان یکی از فرازهای مهم تاریخ کشور و مبدأ بسیاری از تحولات تاریخ معاصر به خاطر می‌آورند.

مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی در پایان سخنانش نیز خاطر نشان کرد: تمام طرح‌هایی که بیانگر فرهنگ و هویت ملی ملتمان هستند مورد حمایت مادی و معنوی ما قرار خواهند گرفت.

سیروس مصطفی کارگردان این نمایش نیز در سخنان کوتاهی درباره اجراهای پیشین این نمایش گفت: تولید این نمایش در ابتدا تنها برای اجرا در تبریز و برای مردم ترک زبان آن منطقه بود. اما در طول اجراهای خود میزبان مخاطبانی از استان‌های دیگر و کشورهای دیگر بودیم که به زبان ترکی آذری آشنایی نداشتند و با استقبال خوبی هم از سوی آن‌ها مواجه شدیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا میزبان مخاطبان در دیگر استان‌ها هم باشیم. «تراژدی پارک اتابک»  تا کنون نزدیک به 50 شب اجرا در تبریز و اهر، همچنین حضور در رویدادهای تئاتری مختلفی را پشت سر گذاشته است. این نمایش در جشنوارۀ سراسری سوره در تهران هم موفق شد در کارگردانی، متن، بازیگری و موسیقی به عنوان نمایش برگزیده انتخاب شود. حضور در جشنوارۀ بین المللی روزهای هنر در شهر ترابزون ترکیه هم از دیگر رویدادهایی که طی آن‌ها این نمایش ارائه شده است. نکتۀ جالب توجه در این خصوص همزمانی‌هایی بود که با محتوای این نمایش پیش آمد. اولین روز تمرین‌های این نمایش همزمان با 25 آبان سالروز شهادت ستارخان مصادف شد، اجراهای نمایش در تهران همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت بود و اجرا در جشنواره روزهای هنر در ترکیه هم با سالروز تولد این شخصیت برجسته همزمان بود.

بخش پایانی این مراسم نیز با گرفتن عکس یادگاری گروه تولیدکننده نمایش «تراژدی پارک اتابک» و حاضرین در سالن همراه بود.

 




نظرات کاربران