در حال بارگذاری ...
معاون فرهنگی هنری حوزه هنری آذربایجان شرقی مطرح کرد:

جای نمایشنامه هایی مطابق با فولکلور آذربایجان در تبریز خالی است

نمایش «اتابک پارکنین تراژدیسی» از جمله نمایش هایی است که در زمان اجرای عمومی در تبریز به دلیل موضوع خاص خود توانست بسیاری از نگاه های مدیران و عموم مردم را جذب خود کند. این نمایش که به آخرین ساعات زندگی ستارخان، مبارز مشروطه خواه آذربایجانی می پردازد امسال توانست در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی نماینده آذربایجان شرقی در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فجر باشد. اجرای این نمایش که روز دوشنبه در سالن سنگلج تهران انجام گرفت، میزبان بسیاری از مدیران مدیران کشوری و استانی تئاتر بود.

جواد کریم نژاد، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری آذربایجان شرقی پس از تماشای تراژدی پارک اتابک به خبرنگار ایران تئاتر گفت:  نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» روایتی نو و خلاق از واپسین لحظات زندگی ستار خان در پارک اتابک تهران به زبان ترکی آذربایجانی است. در تبریز، هنوز هم جای خالی نمایش‌نامه‌های متناسب با فولکلور و فرهنگ بومی منطقه و به ویژه تاریخ و هویت آن بشدت احساس می‌شود به بررسی ابعاد تاریخی واقعه پارک اتابک تهران و خیانت  یا اختلاف سلیقه  برخی همفکران ستارخان با او که به مشکل برخورده‌اند می‌پردازد. اتفاقی که پس از دستور حمله به پارک اتابک از سوی یپرم‌خان منجر به زخمی‌ شدن ستارخان و کشته‌ شدن بسیاری از ملازمان او می‌شود

کریم نژاد در خصوص لزوم توجه به تئاتر خصوصا تئاتر متناسب با فلکلور بیان کرد: در این کارزار نابرابر فرهنگی که دشمن تمام عناصر تشکیل دهنده هویت ایرانی اعم از نژاد، قومیت، ارزش‌ها، میراث، اسطوره ‌ها را مورد تهاجم قرار داده است، پرداخت به موضوعات بومی  و تولید نمایش های تاریخی مبتنی بر هویت و وحدت ایران یکپارچه اسلامی، به زبان هنر که گویا ترین زبان ها است لازم و ضروری به نظر می رسد. وی گفت: به نظرم این تئاتر، یک نمایش سیاسی اجتماعی است که از دل تاریخ برآمده است. و به موضوع به‌گونه‌ای پرداخته است که مخاطب را جذب می‌کند؛ در کل نگاه پژوهشی به موضوع  از طرف کارگردان و عوامل اجرایی سبب شده است تا نتیجه‌ کار یک متن قوی و مستند باشد.

معاون حوزه هنری آذربایجان شرقی در ادامه اشاره ایی به بعد فنی این نمایش کرد و افزود: آشنایان به مقوله هنر بهتر می دانند که در  بازسازی های هنری و نمایش‌های تاریخی تطبیق شکل، ساختار و محتوا با واقعیت‌های تاریخی ضرورت دارد، در این اثر نویسنده  و کارگردان با به‌ کارگیری نثری که براساس مختصات و ویژگی‌های زبانی دوره موردنظر است، ضمن توجه به زبان نمایشی و ویژگی‌های آن، شاخص‌های مطلوب را اعم از زبان گفتار، میزان بازسازی صحنه، نوع دکور و لباس حتی در سطح جزییات در نظر گرفته و رعایت شده است و از این بابت به عنوان یک خادم جزء فرهنگ ، دست مریزاد و خدا قوت به عوامل اجرایی نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» می گویم. کریم نژاد در پایان در خصوص تاثیرات این نمایش در افکار عمومی نیز گفت: از طرفی دیگر، با وجود واقعه‌نگاری‌های زندگی ستارخان و شخصیت او به عنوان یک چهره مؤثر در تاریخ تحول سیاسی کشور ، نگاه نویسنده و کارگردان؛ علامت سؤال بزرگی را برای مخاطبان  خود  و علاقمندان تاریخ مشروطه مطرح کرده است. شبهاتی که منجر به تقابل جدی بین عناصر تشکیل دهنده انقلاب مشروطیت به لحاظ طبقاتی وصنفی شد تا به امروزهم ادامه دارد. و در این میان با هنر و زبان نمایش می توان تلنگری در احیای هویت تاریخی ایران و آذربایجان زد و به طور حتم این نمایش در معرفی زوایای متعدد واقعه تلخ پارک اتابک اثری در خور توجه است.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین اصل عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند
گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند

محمدباقر قهرمانی، استاد دانشکده هنرهای زیبا معتقد است با اینکه همچنان درگیر معضل کم‌توجهی به امر پژوهش هستیم، اما بعضی از پژوهشگران با انگیزه شخصی، آثار بسیار خوبی را خلق می‌کنند که باعث افتخار تئاتر ایران است.

|

نظرات کاربران