در حال بارگذاری ...
  • در نشست عوامل نمایش «ماشین زمان» در دفتر سایت ایران تئاتر مطرح شد:

    تبدیل محدودیت و تهدید به فرصت

    ایران تئاتر : مهرداد خردمند: «ماشین زمان» عنوان نمایشی است که در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر توانست از شهرستان مرند به بخش خیابانی این جشنواره راه پیدا کند. این نمایش کاری است مشترک، اثر گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند که در جشنواره های بسیاری درخشیده است و حالا در آوردگاه سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. سایت ایران تئاتر در حاشیه جشنواره سی و هفتم فجر، در دیدار و نشستی صمیمانه میزبان اعضای گروه تکم ونیلوفران بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

    به گزارش ایران تئاتر؛ «ماشین زمان» عنوان نمایشی است که در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر توانست از شهرستان مرند به بخش خیابانی این جشنواره راه پیدا کند. این نمایش کاری است مشترک، اثر گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند که در جشنواره های بسیاری درخشیده است و حالا در آوردگاه سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

    سایت ایران تئاتر در خلال روزهای جشنواره سی و هفتم فجر، طی دیدار و نشستی صمیمانه میزبان اعضای گروه تکم ونیلوفران بود که طی این نشست صحبت هایی صمیمی با علی اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر پرتال تئاتر ایران و سردبیر سایت ایران تئاتر، و چند تن از خبرنگاران این سایت انجام شد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

     در ابتدای این نشست علی اکبر عبدالعلی‌زاده، سردبیر سایت ایران تئاتر پس خوش آمدگویی به گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند، ضمن  تاکید براهمیت فعالیت گروه های نمایشی در استان‌ها جهت اعتلای تئاتر در شهرستان‌ها، به اهمیت توجه گروه های نمایشی به مباحث رسانه ایی اشاره کرد و گفت: امروزه تئاتر قابلیت طرح برخی مباحث را روی صحنه دارد اما مسائل هنرهای نمایشی را باید به کمک رسانه  پیش بردو برطرف کرد.

    وی ادامه داد: مسئولین حوزه تئاتر اخبار مرتبط در حوزه فعالیت خود را از طریق رسانه ها رصد می‌کنند و به قدرت رسانه ها واقف هستند و بازتابت اخبار منتشر شده را می‌توان در فعالیت آن ها مشاهده کرد.

    سردبیر سایت ایران تئاتر افزود: هرچه  تولید محتوای رسانه بیشتر باشد توجه مسئولین نیز به مباحث مطرح شده بیشتر خواهد بود.

    وی در همین خصوص تصریح کرد: امروز از طریق رسانه می توان دغدغه اهالی تئاتر را به سمع و نظر مدیران رسان و به دغدغه آنها تبدیل کرد.  امروز رسانه توانایی و پتانسیل این را دارد تا مسئولین و مدیران را از طریق اطلاع رسانی به تصمیم گیری برساند . عبدالعلی‌زاده ادامه داد: سایت ایران تئاتر به عنوان دارایی رسانه ای  امروز تئاتر ، روزی رویا و آروزی تمامی فعالان تئاتری در کشور بود تا از این طریق بتوانند اخبار مرتبط با تئاتر را در سراسر ایران رصد و پیگیری کنند؛حالا سایت ایران تئاتر با سابقه 14 ساله به عنوان اولین رسانه تخصصی عرصه عنر در فضای مجازی دارای اعتباری ملی و بین المللی است و  باید از این داشته به نحو احسن استفاده کرد و ما نیز در ایران تئاتربا جدیت و حضور میترا رضایی و مسعد شامی در بخش استان ها آماده نشر تمامی اخبار، یادداشت ها و مصاحبه‌های اهالی تئاتر در استان ها هستیم و خود را تریبون گروه های نمایشی می‌دانیم.وجه دیگر موثر بودن این رسانه به فعالیت هنرمندان در تولید محتوای رسانه ای بستگی دارد.

    در ادامه نشست اعضای گروه تکم و نیلوفران با همکاران سایت ایران تئاتر محمد یوسفی زاده کارگردان نمایش «ماشین زمان» که توانسته است با این نمایش در بخش خیابانی و چهل سالگی جشنواره سی و هفتم فجر حضور یابد، ضمن قدردانی از عوامل سایت ایران تئاتر جهت برگزاری این جلسه گفت: اینکه امسال در جشنواره تئاتر فجر آثار بیشتری از شهرستان‌ها در بخش‌های مختلف حضور دارند، اتفاق خیلی خوشایندی است که ما شهرستانی‌ها را بسیار دلگرم کرده است.

    او در ادامه گفت: شرایط کار در شهرستان به مراتب سخت تر از کار کردن در کلان شهرها به‌ویژه  تهران است؛ اما ما شهرستانی‌ها به نوعی سخت پوست شده‌ایم و می‌دانیم باید با تمامی مشکلات و نبود امکانات دست و پنجه نرم کنیم و نبود امکانات را تبدیل به فرصتی کنیم برای شکوفایی خلاقیت ها.

     وى در مورد امکانات شهرستان مرند گفت: در شهرستانی مثل مرند سالن و پلاتویی نداریم تا بدون دغدغه از آن استفاده کنیم و تنها پلاتو موجد در مرند نیز در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است و هزینه تمرین در این پلاتو با توجه به هزینه های بالای آن امکان پذیر نیست.

    یوسفی زاده در ادامه افزود: متاسفانه تا امروز نگاه تئاتر ایران در تهران متمرکز بوده است و این نوع نگاه باعث شده تا تئاتر ایران در تهران خلاصه شود و گروه های فعال در استان های دیگر به نوعی محجور مانده اند و بعضاً شاهد این هستیم که بودجه یک نمایش در تهران بیشتر از بودجه کل تئاتر استانی مانند آذربایجان شرقی است و امیدواریم شرایط تغییر پیدا کند..

    کارگردان تئاتر مرند در ادامه بیان مشکلات تئاتر شهرستان ها، به مسئله نظارت مدیران استانی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما در اجرای نمایش های آیینی در استان خود مشکلات نظارتی بسیاری داریم به طوری که نمایش هایی مانند چمچه خاتون و تکم گردانی که دارای پیشینه تاریخی نیز هستند در خود آذربایجان با محدودیت اجرایی مواجه است و نمی‌توانیم این نمایش‌ها را در آذربایجان شرقی اجرا کنیم اما هر سال از استان‌های دیگر دعوت می شویم تا این نمایش‌های آیینی را در استان‌های غیر آذربایجان اجرا کنیم و این نگاه باعث افول اجراهای آیینی در آذربایجان شرقی شده است..

    کارگردان نمایش «ماشین زمان» در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تئاتر در شهرستان مرند گفت: تئاتر در مرند دارای گذشته درخشانی است اما متاسفانه در امر فرهنگ سازی تئاتر و گنجاندن آن در برنامه‌ی خانواده‌های مرندی ضعف هایی وجود دارد.

     در امر تربیت نیرو نیز ضعف‌های بسیاری وجود دارد و کمبود دوره های آموزشی و ورکشاپ های مفید  و دارای خروجی باعث شده است تا علاقه‌مندان به این هنر به صورت تجربی وارد گروه‌ها شوند و تجربی نیز آموزش ببینند؛ این موضوع ثمره غریبه بودن مسئولین با گروه‌های تئاتری و عدم درک لزوم آموزش‌های تئاتری در بین مسئولین است.

    حمید حمیدی سرپرست گروه نیلوفران گفت: ما در مرند و در آذربایجان شرقی استعدادهای فراوانی داریم که با ذره‌ایی توجه از جانب مسئولین، توانایی شکوفا شدن در سطح کشور را دارند. حمیدی در ادامه احیای انجمن ها در شهرستان‌ها را گره‌گشای مشکلات مالی فعالان تئاتری در شهرستان‌ها دانست و گفت: در سال‌های قبل انجمن های نمایش در شهرستان‌ها بسیار فعال و پویا بودن اما با روى کار آمدن گروه ها و رابطین شهرستان ها این پویایی به نوعی از بین رفت و مشکلات متعددی نیز در راستای مالی به وجود آمد.

    آیسان خلیل زاده بازیگر نمایش «ماشین زمان»که فرصت حضور در جشنواره فجر را به واسطه حضور در این نمایش کسب کرده است، ضمن مفید خواندن حضور در جشنواره مهمی همچون فجر، فرصت دیده شدن گروه ها و فعالان تئاتر شهرستان ها را صرفاً در چنین جشنواره هایی دانست و گفت: وقتی در جشنواره‌‍‌‌‍‌ایی حضور پیدا می‌کنیم و بزرگان تئاتر ایران، فعالیت ها و تجربیات آن ها را از نزدیک می بینیم، انگیزه مصاعفی می‌یابیم تا با وجود تمامی محدودیت‌ها در شهرستان، فعالیت‌های‌مان را در تئاتر ادامه دهیم و با جدیت با مشکلاتی که برای بانوان وجود دارد دست و پنجه نرم کنیم..

    محمد رضا کریم پور، نوازنده موسیقی عاشقی گروه تکم و نمایش «ماشین زمان»نیز به اهمیت تئاتر در ارائه موسیقی به خصوص موسیقی های فولکلور اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک فعال موسیقی سنتی از گروه تکم و نیلوفران ممنونم که با گنجاندن موسیقی سنتی آذربایجانی در نمایش «ماشین زمان» فرصتی ایجاد کردند تا این نوع موسیقی تاریخی شنیده و دیده شود.

     وی در ادامه ضمن انتقاد از نحوه برخورد جشنواره‌ها با بخش موسیقی نمایش‌ها، نبود داوران متخصص و موسیقی‌دان در جمع هیئت داوران را ضعف دانست و گفت: متاسفانه همه داوران جشنواره‌ها عموماً متخصصان تئاتر و نمایش هستند و سر رشته ایی از موسیقی ندارند؛ همین امر باعث می شود تا موسیقی‌های پر قدرت و تاریخی مثل موسیقی عاشقی در تئاتر دیده نشود که امیدوارم این رویه در آینده اصلاح شود.

    در پایان این نشست صمیمانه، عباس خلیفه لو، مسئول امور شهرستان های انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به پتانسیل های آذربایجان شرقی و شهرستان‌های آن، این استان را جزو استان هایی دانست که از لحاظ تعداد اجراها و میزان مخاطب، دارای رتبه قابل توجهی در کشور است و خلیفه‌لو بیان کرد: امسال آذربایجان شرقی دارای ٧ نماینده در بخش های اصلی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است که این حضور و این تعداد مایه مباهات است و با نیم نگاهی می‌توان این تعداد را در سال های آتی افزایش داد به شرطی که بودجه تئاتری آذربایجان شرقی در شان این تعداد و در کل در شأن آذربایجان شرقی باشد که خواستگاه تئاتر ایران تبریز و آذربایجان بوده است و نیاز توجه ویژه به تئاتر این خطه به شدت احساس  می شود.

     

     




    مطالب مرتبط

    در نشست خبری دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار عنوان شد

بخش خصوصی نمی تواند رویدادی به این بزرگی را به تنهایی اجرا کند
    در نشست خبری دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار عنوان شد

    بخش خصوصی نمی تواند رویدادی به این بزرگی را به تنهایی اجرا کند

    ظهر روز چهارشنبه، 24 مهرماه نشست مطبوعاتی دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف با حضور رئیس و دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار شد.  

    |

    یادداشت علی اکبر عبدالعلی زاده بر موانع ناپیدای تولیدات تاریخی

 زنگ خطر رقبا برگنجینه‌های فرهنگی ایران هنوز گوش خراش است
    یادداشت علی اکبر عبدالعلی زاده بر موانع ناپیدای تولیدات تاریخی

     زنگ خطر رقبا برگنجینه‌های فرهنگی ایران هنوز گوش خراش است

    ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : در این دست اشارات علاقه‌مندم از مقدمه وحواشی پرهیز کنم و یک‌راست بروم سر اصل مطلب؛ به‌یقین یکی از راهبردهای رقبای فرهنگی ایران ایجاد محدوده خطر برای اشخاص، موقعیت‌ها و منابع فرهنگی سرزمینمان است. این پدیده تازه و معاصر هم نیست اما ...

    |

    در دیدار مجید قناد دبیر جشنواره با همکاران ایران تئاتر مطرح شد

اهمیت و ابعاد مختلف رسانه‌ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
    در دیدار مجید قناد دبیر جشنواره با همکاران ایران تئاتر مطرح شد

    اهمیت و ابعاد مختلف رسانه‌ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

    مجید قناد دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور در ایران تئاتر با بخش‌های مختلف این درگاه خبری از نزدیک آشنا شد و در خصوص اهمیت و ابعاد مختلف حضور رسانه‌ها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به گفت‌وگو پرداخت.

    |

    یادداشت علی اکبر عبدالعلی زاده برای روز خبرنگار

روز خوبی است روز خبرنگار!
    یادداشت علی اکبر عبدالعلی زاده برای روز خبرنگار

    روز خوبی است روز خبرنگار!

    ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده: روز خوبی است امروز برای عکس های یادگاری ، برای تبریک های زبانی و  وعده های بی بنیاد،برای هدایای بیشتر تشریفاتی، برای تبیین چند صدباره نقش مهم رسانه برای اهالی رسانه ! ...امروز روز خبرنگار است .

    |

    دومین روز از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی برگزار شد

فن شریف دراما از نگاه اردشیر صالح پور
    دومین روز از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی برگزار شد

    فن شریف دراما از نگاه اردشیر صالح پور

    نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی، اردشیر صالح پور شامگاه پنجشنبه ۱۳ تیرماه در این کارگاه در خصوص وضعیت ورود نمایشنامه نویسی به ایران، دوره مشروطه، ویژگی نمایشنامه های میرزا اقا تبریزی، ارتباط بین میرزاآقا تبریزی و فتحعلی آخوندزاده، زبان، شخصیت، ساختار، ...

    |

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد:

درام نویسی ایران وام دار این مرد تبریزی است
    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد:

    درام نویسی ایران وام دار این مرد تبریزی است

    داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی عنوان کرد: درام‌نویسی ایران وام‌دار مردی از شهر تبریز است به همین جهت برگزاری بزرگداشت و جشنواره‌ای با نام این شخصیت مهم، لازم و ضروری بود که خوشبختانه اتفاق افتاد؛ امید که تأثیرگذار و پربار باشد.

    |

    نظرات کاربران