در حال بارگذاری ...
  • گفت وگو با سید جعفر حجازی کارگردان حاضر در دگرگونه های اجرا فجر 37:

    «انگشت به انگشت» خود را به عنوان یک اثر هنری معرفی نمی‌کند

    «انگشت به انگشت» به کارگردانی و اجرا سید جعفر حجازی یکی از آثار حاضر در بخش دگرگونه های اجرایی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فجر ۲۷ ال ۳۰ بهمن ماه از ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه تئاتر شهر اجرا شد.

    سید جعفر حجازی فارغ‌التحصیل ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر، با اثر «انگشت به انگشت» در بخش دگرگونه‌ها اجرایی جشنواره فجر شرکت کرده است، شمایل اثرش را به ایران تئاتر این چنین توضیح داد: یک انسان با یک پلاکارد ساده که در آن نوشته به دوستی مجازی جهت چت کردن نیازمند است نشسته است. سرش در گوشی تلفن همراهش فرو رفته و هدفون به گوش دارد. پس در واقع ارتباطی غیر از فضا مجازی نمی‌توان با او گرفت ولی اگر به او پیغام دهید صمیمانه پاسخ می‌دهد و با شما وارد گفت‌وگو می‌شود و جهت گفت‌وگو نیز اغلب از سوی مخاطب مشخص می‌شود.

    او در ادامه گفت: من پیش از این هم این کار را در جشنواره دانشجویی تالار مولوی و در ایرانشهر انجام داده‌ام. هر بار بنا بر فضای اجرا شکل گفت‌وگو ها تغییر می‌کرد. با برخی از آن‌ها هنوز در ارتباطم. با من هنوز گفت‌وگو می‌کنند. ظاهراً ارتباط با فردی که نمی‌شناسیمش برایمان ساده‌تر است و راحت‌تر جلو او می‌توانیم خودمان باشیم و از درونیاتمان پرده برداریم.

    این هنرمند حاضر در بخش دگرگونه‌ها درباره انگیزه پرداخت به این مسئله گفت: این ایده از دو سال پیش در ذهن من به واسطه یک اجرا مبتنی بر اینترنت شکل گرفت. من همیشه در باب تکنولوژی کنجکاو و مایل به تجربه بوده‌ام. چه بخواهم چه نه این اجرا از تغییری که تکنولوژی در زندگی‌مان گذاشته است سخن می‌گوید و این برداشت می‌رود که شاید تکنولوژی چیز خوبی نباشد. مخاطب رد می‌شوند و به اینکه در روز چقدر از تلفن همراه استفاده می‌کنند فکر می‌کنند. ولی چیزی که ذهن خود من را درگیر کرد مسئله جالب‌تری بود. ما به واسطه بستر فرهنگی خاصمان با بدن و فیزیک خود بیگانه‌ایم. همین امر باعث می‌شود که ارتباط گرفتن مجازی برایمان راحت‌تر باشد. عکس من در برخی فضاها که منتشر شده بود منجر به این شد که عده‌ای از آن طریق با من ارتباط بگیرند. جالب این است که آن‌ها به مراتب از افرادی که حضوری من را دیده بودند و متوجه این اجرا شدند راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کردند. وقتی مخاطب واقعی بودن من را به چشم می‌بیند کمی معذب‌تر رفتار می‌کند.

    او درباره تجربه این اجرا و استقبال مخاطب گفت: من متوجه شدم که مسائل مهمی نتیجه این اجرا و بازخوردها را تعیین می‌کند. استقبال از این اجرا زمانی که من هر روزه در جشنواره دانشگاهی حاضر بودم و مخاطب مدام من را می‌دید متفاوت و بهتر بود. از طرفی مخاطبان جشنواره دانشگاهی اغلب قشر دانشجوی تئاتر هستند و با این گونه کارها آشناترند. ولی مخاطب جشنواره فجر کمی متفاوت است. «انگشت به انگشت» خود را به عنوان اثر هنری معرفی نمی‌کند و خیلی‌ها حتی نمی‌دانند این یک اجراست و ارتباط کلامی برقرار می‌کنند و از آنجایی که من از تظاهر خوشم نمی‌آید زمانی که متوجه حضورشان می‌شوم به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

    کارگردان «انگشت به انگشت» جشنواره فجر امسال را این چنین توصیف کرد: در کشور ما برخلاف سایر کشورها این رویداد سالیانه و فستیوال هنری در فصل سرد سال انجام می‌گیرد. این مسئله برای بخش دگرگونه‌ها و خیابانی سخت‌تر و قابل حس تر است. من نسبت به سال گذشته در این بخش تغییر چندانی ندیدم و حتی به نظرم عقب گرد داشتیم. تا حدی شور و هیجان از بچه‌ها گرفته شده است و شرکت کنندگان این بخش احساس سرخوردگی می‌کنند چون شاهد این هستند که اهمیت چندانی به کارشان داده نمی‌شود. حتی کسانی که برگزیده این بخشند از اتفاقاتی که در جریان است گله‌مندند.




    مطالب مرتبط

    نقد نمایش خواستگاری کارگردان شاهین رمضانی حاضر در بخش فجر پلاس فجر 37:

اجرایی قابل قبول از خواستگاری چخوف به زبان انگلیسی
    نقد نمایش خواستگاری کارگردان شاهین رمضانی حاضر در بخش فجر پلاس فجر 37:

    اجرایی قابل قبول از خواستگاری چخوف به زبان انگلیسی

     ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : نمایش خواستگاری چخوف از آن دست کارهایی  است  که مورد توجه وعلاقه تئاتری ها اعم از هنرجویان ،دانشجویان وحرفه ای هاست . چراکه به عنوان یک نمایش نامه کوتاه  با سه پرسوناژ قابلیت اجرا یی بالایی را دارد . ازسویی کمدی بودنش وموضوعی که هیچگاه کهنه نمی ...

    |

    نقد نمایش تکرار به کارگردانی علی مرادی حاضر در بخش فجر پلاس در فجر37:

ستارگانی که جان چون مرواریدشان را به وطن اهدا کرده‌اند
    نقد نمایش تکرار به کارگردانی علی مرادی حاضر در بخش فجر پلاس در فجر37:

    ستارگانی که جان چون مرواریدشان را به وطن اهدا کرده‌اند

    ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی :نمایش «تکرار» همانطور که از اسمش پیداست تکرار ذهنی ودرونی مدام یک بیمار روان درمان است که در دفاع مقدس مجروح شده و به واسطه شهادت همرزمانش و جراحاتی که برداشته  به لحاظ ذهنی در گذشته مانده است. او مدام حوادث یک شب خاص را به یاد می آورد.

    |

    گفت‌وگو با عوامل نمایش «امیل و ممیل» به کارگردانی شهاب امرایی:

پرداخت به فرهنگ بومی ضرورت است و انتخاب نیست
    گفت‌وگو با عوامل نمایش «امیل و ممیل» به کارگردانی شهاب امرایی:

    پرداخت به فرهنگ بومی ضرورت است و انتخاب نیست

    نمایش «افسانه امیل و ممیل» به نویسندگی و کارگردانی شهاب امرایی حاضر در بخش ایران دو جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز سه شنبه 30 بهمن ساعات 17 و 20 در تالار دکتر ناظر زاده اجرا شد.

    |

    نقد نمایش «سرباز شال بلند» به کارگردانی علیرضا حنیفی حاضر در بخش فجر پلاس فجر 37:

شالی به بلندای بیست سال انتظار
    نقد نمایش «سرباز شال بلند» به کارگردانی علیرضا حنیفی حاضر در بخش فجر پلاس فجر 37:

    شالی به بلندای بیست سال انتظار

    ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : نام علیرضای حنیفی با تئاتر دفاع مقدس به نوعی عجین شده است . تئاتر دفاع مقدس را نمی توان بدون نام استادعلیرضا حنیفی تصور کرد . او و خانواده واطرافیانش که طمع  تلخ جنگ  را از نزدیک حس کرده اند وتبعات ناخوشایند آن را با پوست واستخوانشان لمس نموده ...

    |

    درگفت‌وگو گروهی ایران تئاتر با اعضا نمایش «تاکسیدرمی» مطرح شد؛

باید دست از کلیشه ها برداریم گفتنی ها گفته شد
    درگفت‌وگو گروهی ایران تئاتر با اعضا نمایش «تاکسیدرمی» مطرح شد؛

    باید دست از کلیشه ها برداریم گفتنی ها گفته شد

    نمایش «تاکسیدرمی» نوشته رسول حق جو و کارگردانی مجتبی رستمی فر کاری از گروه تئاتر آماتور 28 بهمن ماه 97 طی دو سانس 17:30 و 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر تهران در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت به همین بهانه ایران تئاتر اعضا گروه تاکسیدرمی را دعوت و با ...

    |

    گزارش مردمی از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

از دانشجوی تئاتری که تئاتر ندیده بود تا فروشنده ای که سی سال جشنواره را دنبال می‌کرد
    گزارش مردمی از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

    از دانشجوی تئاتری که تئاتر ندیده بود تا فروشنده ای که سی سال جشنواره را دنبال می‌کرد

    ایران تئاتر:بیش از یک هفته از شروع سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می گذرد و به روزهای پایانی نزدیک می شویم. هیاهوی تئاتر شهر این روزها از همیشه بیشتر است. حتی اگر کسی یک روز عصر بی خبر از همه جا سر و کارش به چهار راه ولیعصر و محوطه تئاتر شهر بخورد، متوجه فضای غریب و ...

    |

    نظرات کاربران