در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با مهر بیان کرد

جشنواره تئاتر فجر روح تازه‌ای را می‌طلبد

پس از برگزاری سی وهفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خبرگزاری مهر گفتگویی با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ،کیومرث مرادی وکورش نریمانی انجام داد واین هنرمندان به آسیب شناسی جشنواره پرداختنند

به گزارش ایران تئاتر به نقل خبرگزاری مهر ۳۷ دوره از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گذشته است و این مهم‌ترین رویداد تئاتر ایران که از سال ۱۳۶۱ حرکت خود را آغاز کرده، فراز و نشیب‌های متعددی را پشت‌ سر گذاشته است. این جشنواره در دوران نوجوانی خود با ساختاری متفاوت و به‌صورت داخلی برگزار می‌شد و رقابت در آن معنا داشت.

جشنواره تئاتر فجر وقتی به سن قانونی یعنی ۱۸ سالگی رسید واژه «بین‌المللی» به آن افزوده شد و کشورهای مختلف نیز برای شرکت در جشنواره متقاضی شدند. تا قبل از سنین ۲۴ تا ۲۵ سالگی، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برآیندی از تولیدات جدید تئاتری بود که اجراهای سال جدید تئاتر را رقم می‌زدند.

در آن دوران شرط حضور هنرمندان در مجموعه تئاتر شهر و اجرای عمومی در مجموعه این بود که اثرشان در جشنواره انتخاب و اجرا شود.

اما بعدازآن و در بیشتر سال‌های اخیر از عمر خود که بیش از یک دهه می‌شود، جشنواره «فجر» تبدیل به برآیندی از اجراهای عمومی سال گذشته تئاتر شده و آثاری که اجرای عمومی خود را سپری کرده‌اند در صورت تقاضا و انتخاب در این رویداد حضور پیداکرده و در بخش‌های مسابقه آن به رقابت با دیگر آثار داخلی و یا خارجی می‌پردازند.

البته در همین ساختار جدید نیز گاه «رقابت» از جشنواره حذف می‌شد و گاه حال و هوای رقابت به جشنواره برمی‌گشت. در دوران مختلف جشنواره تئاتر فجر، چه هنگامی‌که داخلی بود و چه در دوره‌هایی که بین‌المللی بودن را تجربه می‌کند، با راه‌اندازی بخش‌هایی با عناوین مختلف از جوانان تئاتری نیز میزبانی می‌کرد.

در دوره‌های مختلف، سیاست جشنواره را دبیران و مدیران کل هنرهای نمایشی تعیین کرده‌اند به همین دلیل «تئاتر فجر» هیچ‌گاه رویکرد ثابت و مشخصی نداشته و یا به‌ضرورت شرایط تئاتر سیاست آن تعیین نشده و کاملاً سلیقه‌ای با آن برخورد شده است.

حال جشنواره تئاتر فجر ۳۷ سالگی را نیز پشت‌ سر گذاشت و با تجربیات متفاوتی که داشته به ۳۸ سالگی نزدیک می‌شود. هنرمندان تئاتر در خصوص برگزاری این جشنواره تئاتری نظرات مختلفی دارند اما اکثر آن‌ها در یک نکته هم‌نظر هستند و آن‌هم نیاز به تغییر در ساختار جشنواره و برگزاری آن است. برخی نیز معتقدند که جشنواره تئاتر فجر از هیجان تهی شده و برگزاری آن تأثیری بر روند تئاتر ایران ندارد.

هر چه هست بعد از گذشت ۳۷ دوره با آزمون‌وخطاهای مختلف، جشنواره تئاتر فجر نیازمند یک بازنگری اساسی در ساختار و روند برگزاری خود است.

 

«فجر» تافته جدا بافته از بدنه تئاتر نیست

کوروش نریمانی کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر که در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضورداشته و کارهای قابل‌توجهی را تولید و اجرا کرده، معتقد است که جشنواره تئاتر فجر تافته جدا بافته‌ای از بدنه کل تئاتر ایران نیست.

وی یادآور می‌شود: تئاتر ما نسبت به ۱۵ سال یا ۲ دهه پیش تغییرات شگرفی کرده و به لحاظ تعداد فعالان، دامنه وسیع‌تری را بدون توجه به امکانات زیرساختی پیداکرده است.

نریمانی معتقد است در شرایط فعلی امکان اینکه جشنواره محلی برای اجرای تولید جدید تئاتری باشد نزدیک به صفر است زیرا شرایط اقتصادی و کاری چنین امکانی را فراهم نمی‌کند.

وی دراین‌باره توضیح می‌دهد: سابق بر این هنرمندان این امکان اقتصادی را داشتند تا چندین ماه در کنار هم باشند و تمرین کنند تا نمایش خود را در جشنواره اجرا کنند و چند ماه بعد از جشنواره نیز آن را در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببرند. در حال حاضر این امکان از گروه‌ها سلب شده و غیر از آثار خارجی در جشنواره، نمی‌توانیم شاهد دیگر کارهای تازه تئاتری باشیم.

نریمانی درباره این موضوع که آیا می‌توان جشنواره تئاتر فجر را همچون گذشته و بر اساس تولیدات جدید تئاتری برگزار کرد، تأکید می‌کند: برگزاری جشنواره تئاتر فجر مانند ۲ دهه پیش امکان‌پذیر نیست زیرا تناسبی بین امکانات و تعداد دست‌اندرکاران وجود ندارد و درعین‌حال امکان و توان مالی نیز برای این کار فراهم نیست. نکته قابل‌تأمل این است که حمایت از آثاری که در طول سال اجرای عمومی می‌روند هم وضعیت مناسبی ندارد، در این شرایط به‌طور حتم حمایت از تولیدات جدیدی که بخواهند در جشنواره تئاتر فجر اجرا شوند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی بابیان اینکه جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر باهم تفاوت دارند، اضافه می‌کند: در جشنواره فیلم می‌توان تولیدات جدید را نمایش داد زیرا مانند تئاتر با آدم‌ها به‌صورت زنده روی صحنه سروکار ندارد و فیلم‌ها از قبل ساخته‌شده‌اند و نیاز به جابجایی آدم‌ها ندارد.

 

مخاطبانی که از تئاتر سیراب شده‌اند

کوروش نریمانی درباره اینکه برخی معتقدند جشنواره تئاتر فجر هیجان گذشته را ندارد و تأثیرگذاری خود را ازدست‌داده است، می‌گوید: قبل‌ها فضای تئاتر محدودتر بود ولی حالا تعدد اجراها و سالن‌های هرچند کوچک خصوصی بالا است. اگر کاری بتواند به لحاظ کیفیت بدرخشد در جشنواره تئاتر فجر هم معرفی و شناخته می‌شود ولی اینکه هیجان جشنواره پایین است شاید مرتبط به این موضوع باشد که تماشاگران به خاطر تعدد اجراها از تئاتر سیراب شده‌اند و دیگر مانند سابق برای دیدن کارها رغبتی ندارند. شاید به این فکر می‌کنند که نمایش‌ها در سالن‌های مختلف اجرا خواهند داشت و آن‌ها فرصت تماشای نمایش در خارج از ایام جشنواره رادارند، دهه‌های قبل شرایط اجرای تئاتر این‌گونه نبود.

نریمانی در ادامه سخنان خود تصریح می‌کند: مادامی‌که تئاتر ما دولتی است میزان دخالت هنرمندان در بالا بردن سطح کیفی جشنواره تحت تأثیر مدیران دولتی و کسانی است که بودجه جشنواره را تعیین می‌کنند. سال‌هاست که می‌گویم دیگر نمی‌شود روی جشنواره‌ها حساب باز کرد و بیشتر باید روی اجرای عمومی آثار فکر شود. جشنواره‌ها مثل سابق آن‌قدر تعیین‌کننده نیستند مگر در شهرستان‌ها که متأسفانه جشنواره‌ها برای اجرای عمومی آثار را گرفته است که البته در بعضی استان‌ها این‌گونه نیست.

 

«فجر» علاوه برگذشته،‌ آینده را هم باید مدنظر قرار دهد

کیومرث مرادی کارگردان و مدرس تئاتر نیز که در دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر حضورداشته، درباره روند برگزاری این رویداد تئاتری چنین توضیح می‌دهد: ما طی بیش از ۳ دهه گذشته در برگزاری جشنواره تئاتر فجر ۲ گونه تجربه و رویکرد داشته‌ایم، رویکرد اول این بود که همچون جشنواره فیلم فجر، آثاری مختص جشنواره تئاتر فجر تولید، انتخاب و اجرا شوند. در آن رویکرد آثار وارد جشنواره می‌شدند و برآیند جشنواره در طول سال اجرا می‌شد اما به دلیل حجم بالای تقاضای حضور در جشنواره تئاتر فجر و همچنین پاسخگو نبودن سالن و بودجه، رویکرد دوم شکل گرفت و جشنواره برآیند اجراهای عمومی آثار در طول سال گذشته شد.

وی معتقد است که سالیان متمادی هر ۲ رویکرد اشاره‌شده در جشنواره تئاتر فجر تجربه شد و طبیعتاً هر ۲ رویکرد کمبودها و کاستی‌هایی داشت و نتوانست اجماع خانواده تئاتر را جواب دهد و نگه دارد.

باید راهکار دیگری به لحاظ ساختاری برای جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شود. خانواده تئاتر رشد بزرگی کرده و جشنواره باید درعین‌حال برای آنچه در تئاتر گذشته و آنچه را در آینده خواهد آمد، مدنظر قرار دهد مرادی تأکید می‌کند: حالا زمان این است که نگاه دیگری به این ۲ رویکرد بشود زیرا ظرفیت ما در دهه ۹۰ بخصوص به لحاظ سالن و تعداد اجراها تغییر کرده است بنابراین فکر می‌کنم باید از فرایند ۲ تجربه و رویکرد گذشته به تجربه جدیدی برسیم و جشنواره تئاتر فجر را به‌روزهای اوج خود برگردانیم که اجماعی از قدردانی و رقابت باشد.

کارگردان نمایش‌هایی چون «افسون معبد سوخته» و «شکلک» معتقد است اینکه برخی می‌گویند جشنواره تئاتر فجر درگذشته جذابیت و هیجان بیشتری داشته به این خاطر بوده که تولیدات جدید و همچنین جوانان فرصت نشان دادن خود را در جشنواره داشتند و یکی از مهم‌ترین رویکردهای جشنواره این بود که انگیزه بزرگی برای مشروعیت کار هنرمندان تئاتر بود.

وی در پایان سخنان خود یادآور می‌شود: بسیاری از جشنواره بزرگ تئاتری دنیا نظیر آوینیون شامل آثار تازه و همچنین آثاری هستند که اجراشده‌اند. تجربه من از ۳ دهه حضور در جریان تئاتر ایران این است که باید با توجه به ۲ رویکرد گذشته جشنواره تئاتر فجر، رویکرد جدیدی برای این رویداد تئاتری در نظر گرفت.

 

هدف از برگزاری «فجر» چیست؟

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز که خود پیش از حضور در اداره کل هنرهای نمایشی به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضورداشته، معتقد است که ۳۷ دوره از برگزاری جشنواره تئاتر فجر می‌گذرد و این رویداد تئاتری افت‌وخیزهای زیادی را به‌خصوص در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر فجر متحول شده است، یادآور می‌شود: باید ببینیم هدفمان از برگزاری جشنواره تئاتر فجر چیست و بعدازآن برای ساختار و شیوه جشنواره برنامه‌ریزی کنیم.

کرمی ادامه می‌دهد: در آیین‌نامه جشنواره تئاتر فجر چند هدف برای برگزاری این رویداد تئاتری ذکرشده نظیر گردهمایی بزرگ هنرمندان تئاتر، معرفی برآیند یک سال تئاتر کشور و امکان تبادل‌نظر و تجربه بین گروه‌های داخلی و خارجی. این سؤال مطرح می‌شود که شکل و شیوه برگزاری جشنواره چگونه باید باشد؟

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره چگونگی شکل و شیوه برگزاری جشنواره تئاتر فجر، چنین توضیح می‌دهد: در دنیا جشنواره‌های تئاتری مختلفی برگزار می‌شوند و برگزاری جشنواره‌های تئاتری سابقه طولانی از یونان باستان تا به امروز دارد. جشنواره‌های دوران کلاسیک یک همایش تئاتری باهدف مخاطب محوری بودند اما در دوران معاصر جشنواره‌ها یک گردهمایی هنرمندان و عرصه تولیدات نمایشی است. هر جشنواره‌ای مطابق فرهنگ، تاریخ نمایشی و ساختار هر کشوری برگزاری می‌شود و به همین خاطر جشنواره‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

 مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار می‌کند: اما یک نکته درباره جشنواره‌های تئاتری در همه جای دنیا ثابت و آن نکته این است که جشنواره باید به سمتی برود که تولیدات حرفه‌ای داشته باشد و از بهترین اجراهای بین‌المللی نیز برای حضور در خود استفاده کند.

کرمی معتقد است که جشنواره تئاتر فجر در تحول ۱۰ تا ۱۵ ساله اخیر خود این روند را طی کرده است که البته در هر دوره‌ای نسبت به تغییرات جشنواره نظیر رقابتی بودن یا نبودن و حضور تولیدات جدید یا آثاری که اجرای عمومی شده‌اند، از سوی هنرمندان و خانواده تئاتر مقاومت‌هایی وجود داشته است.

وی برگزاری بخش‌هایی مانند نمایشنامه‌نویسی، پوستر و عکس را ازجمله ویژگی‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر نسبت به جشنواره‌های تئاتری دیگر در جهان می‌داند و معتقد است که این روند نشان می‌دهد که ما جشنواره تئاتر فجر را با دیدگاه خودمان برگزار می‌کنیم و بخش‌هایی نیز در آن داریم که در جشنواره‌های دیگر دیده نمی‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود تأکید می‌کند: جدا از همه نکات ذکرشده، جشنواره تئاتر فجر نیاز به تحول دارد زیرا کارکرد جشنواره تئاتر فجر با ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته فرق کرده است. زمانی جشنواره به معرفی جوانان می‌پرداخت زیرا جشنواره داشت به بلوغ می‌رسید ولی حالا شرایط تئاتر و جشنواره متحول شده و دیگر نمی‌تواند جشنواره‌ای برای تولیدات جوان و دانشجویی باشد.

کرمی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه باید با معیار حرفه‌ای به جشنواره تئاتر فجر نگاه کنیم و از این منظر جشنواره سیر منظمی را طی می‌کند، می‌افزاید: برخی به تعداد بالای اجراهای نمایشی در جشنواره سی و هفتم اعتراض می‌کنند ولی اگر به جشنواره آوینیون نگاه کنیم، می‌بینیم که این جشنواره طی یک ماه و با ۴۰۰ اجرای نمایشی میزبان آثار بسیار مختلفی از آماتور، جوان و بخش اصلی که آثار حرفه‌ای در آن هستند، است. همه با دیدگاه ۲ دهه قبل به جشنواره تئاتر فجر نگاه می‌کنیم ولی من معتقدم که باید این جشنواره برآیند اجراهای حرفه‌ای تئاتر باشد.

وی معتقد است که باید دایره نگاهمان را بازتر کنیم و کنارش به بررسی این موضوع بپردازیم که ضعف‌هایمان در برگزاری جشنواره تئاتر فجر ناشی از چیست و اگر تغییر می‌خواهیم باید با دیدگاه امروز تئاتر ایران باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود با صراحت می‌گوید: جشنواره تئاتر فجر نیاز به تحول اساسی دارد و روح تازه‌ای را می‌طلبد ولی این تحول باید با نگاه به آینده باشد نه با نگاه ۲۰ سال پیش. معتقدم تحول در جشنواره تئاتر فجر لازم است و باید به‌ضرورت تئاتر امروزمان باشد




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران