در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در نشست خبری تئاتر دانشگاهی بیان کرد

تئاتر دانشگاهی یکی از رویش‌های فرهنگی انقلاب اسلامی است

ایران تئاتر:اولین نشست رسانه‌ای مدیران برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ساعت ۱۰:۳۰ روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در این نشست امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجتبی جدی معاون مناطق بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد برگزاری جشنواره طی هفته‌های گذشته به تشریح جزییات این رویداد در حوزه جشنواره تئاتر مناطق، روند بازبینی آثار و برنامه‌های آینده وزارت علوم در حوزه تئاتر دانشگاهی پرداختند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه سال 1398 به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش‌های مختلف الف: مناطق «تئاتر صحنه» و ب: سراسری و بین‌المللی «تئاتر صحنه»، «تجربه‌های اجرا»، نمایشنامه‌نویسی (جایزه استاد اکبر رادی)، «پژوهش (جایزه دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی)»، «ترجمه نمایشنامه»، «عکس، پوستر و تیزر»، «غیررقابتی»، «کارگاه‌ها و درس گفتارها»، «مدرسان»، «جشنواره‌ها» و «پایان‌نامه‌های برگزیده» ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برگزار خواهد شد. بخش تئاتر صحنه مناطق نیز نیمه اول اسفندماه سال 1397 میزبان هنرمندان فعال عرصه تئاتر دانشگاهی خواهد بود.

علیرضا سعیدی روابط عمومی بیست دومین جشنواره بین‌المللی جشنواره در آغاز این نشست بابیان این نکته که اولین نشست بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در حال حاضر برگزارمی شود و این نشست به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر مناطق است. روابط عمومی جشنواره در ادامه افزود جشنواره مناطق از روز 14 اسفندماه تا 19 اسفندماه در شهر کرمان به میزبانی دانشگاه باهنر کرمان برگزار خواهد شد و به بهانه این رویداد قرار شد اولین نشست رسانه‌ای را قبل از سال 98 و در آستانه بازبینی بخش‌های متفاوت این جشنواره برگزار کنیم وی افزود در این نشست رسانه‌ای می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و جشنواره مناطق ارائه کنیم.

 

 رویکرد این جشنواره اخلاق اجتماعی است

محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویکردهای وزارت علوم در این جشنواره گفت: مجموعه وزارت علوم پیگیر برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی است و ما تعهد و اهتمام داریم که بتوانیم در تمام شرایط این جشنواره را به نحوه احسنت برگزار کنیم همان‌طور که اعتقادداریم تئاتر دانشگاهی یکی از رویش‌های فرهنگی و هنری است که در فضای دانشگاه پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است و توانسته دین خود را به فرهنگ و هنر متعالی ادا کند و دوستان خوبی از بستر تئاتر دانشگاهی روییدند و به تئاتر و سینمای حرفه‌ای پیوستند و منشأ تولید آثار خوبی هستند. ما سعی می‌کنیم از دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر دانشگاهی یک خوانشی داشته باشیم نقاط قوت جشنواره را تقویت کنیم اگر کاستی هم بوده آن را با یاری دانشجویان که اصلی‌ترین کنشگران تئاتر دانشگاهی هستند بهبود ببخشیم.

این مدیر فرهنگی سپس درباره مقوله دانشگاه اجتماعی صحبت کرد و گفت: دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که نمی‌تواند نسبت به پیرامونش بی‌تفاوت باشد وسعی می‌کند که نهادسازی کند و از طریق رسانه مشکلات جامعه را رصد کند و متناسب با آن راهکار ارائه دهد و دانشگاه اجتماعی عرصه اجتماعی و کنشگران اصلی فرهنگ است. بار عمده تحقق دانشگاه اجتماعی بر عهده دانشجویان است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نقش دانشجویان تئاتری را در تحقق دانشگاه اجتماعی حایزاهمیت دانست محمدهادی عسگری ادامه داد دوره‌های گذشته از دوره‌های پرافتخار تئاتر دانشگاهی بود و نمایش‌ها توانستند اجرای عمومی داشته باشند.

سپس افزود جشنواره مناطق را با همراهی دانشگاه شهید باهنر کرمان و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری استان کرمان راه‌اندازی کردیم و امیدواریم این طلیعه خوبی برای جشنواره بیست و دوم باشد.

امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران بابیان این نکته که رویکرد این جشنواره اخلاق اجتماعی است گفت: جشنواره در دورهای گذشته شکل موضوعی پیدا نمی‌کرد و موضوع جشنواره در حوزه تئاتر بود. مختاری درباره ماهیت فراخوان جشنواره اظهار داشت ازآنجاکه هنر تئاتر ذات اجتماعی دارد اگر به کسی که فراخوان رامی بیند تلنگری بخورد برای جشنواره کفایت می‌کند.

 

 سعی کردیم ظرفیت جشنواره را افزایش دهیم

دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران تصریح کرد در بخش صحنه‌ای استان‌های تهران و البرز که بخش اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دهد 720 طرح دریافت کردیم که پس از انتخاب اولیه 326 طرح انتخاب شد و بعدازآن مرحله بازبینی اولیه انجام شد که بعدازاین بازبینی 84 اثر به بازبینی دوم راه پیدا کردند؛ و درنهایت 24 اثر انتخاب شد که به بازبینی نهایی راه پیدا کرد.

دکتر فارس باقری، سینا ییلاق بیگی و سیاوش قائدی هیئت بررسی و انتخاب طرح‌ها را بر عهده داشتند و بازبینی اولیه نمایش‌ها توسط سوگل قلاتیان، مهدی مشهور، باقر سروش، سیاوش قائدی و سعدی محمدی انجام شد.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی اظهار داشت در بخش پژوهش 26 چکیده مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان 18 چکیده مقاله انتخاب شد که پژوهشگران مقالات خود را ارسال کردند دکتر کامران سپهران، دکتر محمدباقر قهرمانی و زهرا خسروی به داوری این مقالات می‌پردازند.

دبیر بیست و دومین جشنواره در ادامه افزود: ما سعی کردیم ظرفیت جشنواره را افزایش دهیم سال قبل 9 اثر در بخش مناطق حضور داشتند اما ما امسال با افزایش 25 درصدی در این جشنواره مواجه هستیم در این جشنواره ما شاهد هستیم که 12 اثر در بخش مناطق که در کرمان برگزارمی شود حضور دارند.

مختاری تصریح کرد: ما سعی کردیم دیالوگ برقرار کنیم 4 فراخوان برای این جشنواره در نظر گرفتیم 2 فراخوان آن به مناطق اختصاص داشت ما سعی کردیم در جشنواره مناطق نیازهای استان‌ها را برطرف کنیم.

 

 رویکرد ویژه جشنواره بیست و دوم تمرکززدایی از تهران است

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به بخش تجربه‌های اجرا در این جشنواره اشاره کرد و افزود در این بخش 48 طرح به جشنواره ارسال شد از میان آثار ارسالی 38 طرح انتخاب شد 20 طرح به بخش بازبینی نهایی راه یافت هیئت انتخاب این بخش ندا شاهرخی، سامان خلیلیان، حسین توازنی زاده بودند.

دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به بیان آمار ذهنی آثار ارسالی به جشنواره پرداخت و گفت 169 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در میان این نمایش‌نامه‌ها 26 ترجمه نمایشنامه وجود داشت بخش ترجمه بخش جدید جشنواره امسال است. وی سپس به بیان رویکرد جشنواره بیست و دوم پرداخت و گفت رویکرد ویژه جشنواره بیست و دوم تمرکززدایی از تهران است و ما در بحث آکادمیک به مناطق توجه کردیم بچه‌های شهرستان دچار محرومیت هستند به همین علت کارگاه آموزشی بین‌المللی دو استاد از فرانسه و ترکیه در مناطق برگزار می‌شود.

مجتبی جدی معاون مناطق بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اظهار داشت 240 اثر در بخش مناطق حضور داشتند که در مرحله بازبینی 188 اثر برگزیده شدند 91 اثر فیلم نمایش خود را فرستادند 13 اثر توسط هیئت انتخاب پذیرفته شد یک اثر به لحاظ قانونی از این میان حذف شد و درنهایت 12 اثر مرحله بعدی رسیدند.

 

 جایزه جشنواره اجرای عمومی است

دبیر جشنواره درباره علت حذف یک نمایش از جشنواره توضیح داد: جایزه جشنواره اجرای عمومی است و برخی از آثار که اجرا عمومی رفته‌اند موضوعیتی ندارد که در جشنواره حضور یابند.

مجتبی جدی معاون مناطق بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران درباره قوانین جشنواره به خبرنگاران توضیح داد و افزود در جشنواره تئاتر دانشگاهی کارگردان باید دانشجو باشد وی همچنین به کارگردانی‌هایی اشاره کرد که دانشجو نیستند، فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند یا از دانشگاه ترک تحصیل کردند او همچنین خاطرنشان کرد که نمایش‌ها نباید قبل از این جشنواره؛ در جشنواره‌هایی که در تقویم مرکز هنرهای نمایشی است اجراشده باشند. وی ادامه داد ما در مورد نمایش‌هایی که در شهرستان‌ها به صحنه آمده بودند سخت‌گیری نکردیم.

مجتبی جدی تصریح کرد: با توجه به اهمیت بخش مناطق که تأکید دبیر جشنواره بود یک کارگاه 7 روزه در کاشان برگزار کردیم او همچنین به برگزاری یک کارگاه پانتومیم در کرمان اشاره کرد و افزود: فیلم تئاترهای برگزیده ادوار گذشته در شهرهای متفاوت اکران می‌شود و منتقدی هنگام نمایش فیلم تئاترها را مورد تحلیل و بررسی قرارمی دهد. شهرهای زنجان، کاشان، رشت و بوشهر و...برای اکران این فیلم تئاترها درخواست داده‌اند.

 

 جشنواره قرار نیست دستمزد نمایش‌های بخش بین‌الملل را بدهد

دبیر جشنواره بابیان این موضوع که در بخش بین‌الملل تلاش کردیم گروه‌ها ثبت‌نام کنند افزود یک بخش جدید به نام تئاتر دورنما به وجود آوردیم دبیر جشنواره درباره بخش تئاتر دورنما توضیح داد کارکرد آن به این صورت است که دانشجویان ایرانی و خارجی یک گروه مشترک تشکیل می‌دهند و یک نمایش 30 دقیقه‌ای را تولید کنند این همگرای برای ما مهم است.

دبیر جشنواره همچنین به رایزنی‌اش با دانشگاه‌ها و سفارت‌خانه‌ها پیرامون حضور نمایش‌های بخش بین‌الملل توضیح داد و گفت: ما با سفارت‌خانه و دانشگاه مبدأ وارد مذاکره شدیم جشنواره قرار نیست دستمزد و حتی پول بلیت این گروه‌ها را بدهد و اتفاق خوبی است حتی اگر مشکل مالی وجود نداشته باشد بهتراست که هزینه‌ها درجای دیگری صرف شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تائید دبیر جشنواره افزود: این شیوه به اعتبار جشنواره کمک می‌کند اگر این آثار با موازین پذیرفته‌شده مطابق باشند برای این گروه‌ها هدایایی در نظرمی گیریم.

دبیر جشنواره درباره آمار حضور نمایش‌های بین‌الملل در جشنواره گفت: در بخش بین‌الملل در حال رایزنی هستیم تعداد آثار هنوز مشخص نیست بخش بین‌الملل به‌صورت رقابتی برگزارمی شود و گروهای تئاتری غیر ایرانی در صورت شایستگی جوایزی را دریافت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره میزان بودجه این جشنواره توضیح داد: به علت مشکلات نقدینگی بودجه‌ها تقلیل یافته است البته دوستان دبیرخانه باید صرفه‌جویی کنند تا هزینه‌ها تعدیل شود و باید از ظرفیت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها و مراکز استفاده شود ما تا این لحظه مشکلی درباره بودجه نداشتیم.

 

 حمایت وزارت علوم از استادید می‌تواند به ارتقای جشنواره بینجامد

دبیر بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران بیان کرد یک سری استاد خوب که فعال هستند را دعوت کردیم به جشنواره دکتر رحمت امینی قول دادند نمایش خود را برسانند و دکتر محمدرضا خاکی به ما قول‌های مساعدی دادند امیدواریم نمایش ایشان به جشنواره برسد. وی در ادامه گفتارش افزود اگر استادی به‌نوعی در جشنواره حضور دارد داور باشد یا نمایش را کارگردانی می‌کنند و به هر نحوی با جشنواره در تعامل باشد درصورتی‌که وزارت علوم امتیازی برای این اساتید در نظر بگیرد این موضوع می‌تواند به افزایش تعامل استادید با دانشجویان در این جشنواره بیانجامد.

 

 14 اردیبهشت مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار می‌شود

دبیر جشنواره در پایان گفته‌هایش افزود جشنواره بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران 5 تا 14 اردیبهشت جشنواره برگزارمی شو دو 14 اردیبهشت مراسم اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر
در آخرین نشست تخصصی اکوسیستم تئاتر بررسی شد

روابط عمومی و نقش تبلیغات در تئاتر

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار کرد.

|

به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید
به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید

مجتبی جدی نمایشنامه « وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» از مارتین کریمپ نویسنده بریتانیایی را برای نخستین بار در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد کرد.

|

نظرات کاربران