در حال بارگذاری ...
نگاهی به فعالیت های تئاتر کشور در حوزه دفاع مقدس در سال 97:

رنگ و بویی تازه در روایت‌ هشت سال سرنوشت‌ساز

ایران تئاتر: تئاتردفاع مقدس در سال ۹۷ با نگاهی منطقی تر و واقع گرایانه تر مورد توجه سازمان های متولی، مسئولان و مدیران حوزه نمایش و هنرمندان قرار گرفت که ماحصل آن حضور موفق هنرمندان این حوزه در مهمترین فستیوال کشور یعنی جشنواره بین المللی فجر بود.

ژانر دفاع مقدس را باید مهمترین و اختصاصی ترین ژانر هنرمندان پس از انقلاب بنامیم. تئاتری که از سال 59 زمزمه های آن شنیده شد و و اگرچه در سالهای ابتدایی، برنامه های اجرایی که عمدتاً در مسیر ارتقای روحیه حماسی و نمایش فداکاری ها، قهرمانی ها، ایثارها و ... صورت می پذیرفت، مبتنی بر زمانه خود آرمانی  بود اما با ورود جوانان خوش ذوق، خلق طرح های نو و ارتقای کیفی و کمی نمایش ها سال به سال این مسیر منطقی تر و واقع گرایانه تر شد.

در سال 97، ژانر دفاع مقدس و مقاومت با نگاهی ویژه تر و برنامه ای کیفی تر مورد توجه قرار گرفت و حتی در جشنواره بین المللی فجر به عنوان مهمترین فستیوال تئاتر کشور از جایگاه خاصی برخوردار بود.

در زیر به صورت اجمالی گذری به مهم‌ترین اقدامات هنری- نمایشی هنرمندان تئاتر کشور در حوزه دفاع مقدس خواهیم داشت.

 

جشنواره ها

در سالی که قدم‌هایمان آخرین روزهایش را می پیماید و مزین به نام 40 سالگی انقلاب است، جشنواره های  متعددی همسو با ژانر ابتکاری هنرمندان انقلاب اسلامی در سطوح استانی، منطقه ای و کشوری برگزار شد. رخدادهای فرهنگی مهمی که با برنامه ریزی، مشارکت، همکاری و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی کشور در مسیر فرهنگسازی نقش بسزایی داشتند.

در زیر به مهمترین جشنواره های حوزه تئاتر دفاع مقدس در سال 1397 اشاره می کنیم:

 

♦جشنواره سراسری تئاتر مقاومت

مهمترین جشنواره تئاتر دفاع مقدس بی شک جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است که ایجاد رویه ای تازه از تعاملات، کنش ها و واکنش های متفاوت و تازه به تئاتر مقاومت همه ساله برگزار می شود.

شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در در ۱۰ بخش تئاترصحنه ای، بین الملل، بازتولید، خیابانی، محیطی، کودک و نوجوان، نمایشنامه نویسی، عکس، پوستر و همایش پژوهشی از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار شد.

در این جشنواره 550 اثر در بخش صحنه ای،  350 اثر  در بخش خیابانی و محیطی و 100 اثر در بخش نمایشنامه و 12 اثر در بخش پژوهش به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بازبینی،14 نمایش برای حضور در بخش صحنه‌ای، 13 نمایش برای حضور در رقابت خیابانی و محیطی و 8 مقاله در بخش پژوهش برای حضور در بخش نهایی انتخاب شدند.

 

♦بیست و یکمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر از سال 1377 به همت هنرمندان خرمشهری و با محوریت حماسه فتح خرمشهر و رخدادهای هشت سال دفاع مقدس ، شروع به کار کرد، امسال بیست و یکمین دوره خود را از 27 تا 31 مردادماه به مدت 4 روز در شهرهای خرمشهر و آبادان برگزار کرد.

در بیست و یکمین جشنواره تئاتر مقاومت که در سه بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و میهمان برگزار شد، 161اثر(۸۷ اثر صحنه ای و ۷۴ اثر میدانی ) به دبیرخانه رسید، که پس از بررسی و بازبینی، 10 اثر در بخش صحنه ای، 10 اثر در بخش میدانی و 2 اثر در بخش میهمان جواز حضور در رقابت ها را دریافت کردند.

 

♦دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند با ارسال ۲۲ اثر (۱۵ اثر نمایشی از شهرستان آبادان و ۷ اثر از شهرستان خرمشهر) به دبیرخانه کار خود را آغاز کرد.

در این جشنواره که از از ۱۸ الی ۲۱ آبان ماه ۹۷ برگزار شد، 6 نمایش به روی صحنه رفتند.

 

♦جشنواره سراسری تئاتر ملی ایثار

ششمین جشنواره ملی تئاترایثاراز 21 تا 24 اردیبهشت ماه به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.

در این جشنواره که با هدف ایجاد فضایی مناسب جهت خلق تجربه های نوین و کشف افق‌های تازه در عرصه تئاتر با موضوع ایثار و شهادت، بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم ،انقلاب و دفاع مقدس ، تبیین عنصر ایثار ،فداکاری و از جان گذشتگی در اندیشه اسلامی و ملی و بازنمایی تاثیر فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی بر جامعه امروز ایران به اجرا درآمد، 390 نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شد که در بخش بازبینی  23 نمایش خیابانی و 13 نمایش صحنه ای جهت حضور در بخش نهایی معرفی شدند.

در این جشنواره هنرمندان 9 استان کرمان ، مرکزی، ایلام ، خوزستان ، اصفهان، کرمانشاه ، تهران، فارس، گیلان، بوشهر و لرستان حضور داشتند.

 

♦جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر

نخستین جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر در دو بخش صحنه ای و خیابانی از امروز از 9 دی ماه به مدت 4 روز در رامسر آغاز شد.

در این جشنواره که با هدف شناسایی و جذب استعدادهای هنری و نیز برنامه‌ریزی فرهنگی برای ارتقای سطح تخصصی آن‌ها و حضور موثر در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، از میان ۲۲۳ اثر نمایشی ارسال شده به دبیرخانه، ۹ اثر در بخش صحنه‌ای و ۱۰ اثر در بخش خیابانی برای احرا در بخش نهیی انتخاب شدند.

 

♦جشنواره تئاتر محیطی موزه

اولین جشنواره تئاتر محیطی موزه با هدف آشنا سازی نسل جدید و با نشاط انقلاب اسلامی را به واسطه‌ی هنر والای تئاتر با تاریخ معاصر و پر از حادثه این مرز و بوم از ۱۳ بهمن تا ۱۹ بهمن ماه در باغ‌ موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

در این جشنواره محیطی 170 کارگردان از 23 استان کشور متقاضی بودند که در نهایت 30 اثر به بخش نهایی راه یافتند.

 

♦نخستین هنرواره حبیب اردبیل

نخستین هنرواره حبیب با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و تکریم از رزمندگان و شهدای مدافعان حرم با محوریت سردار شهید سرلشکر «داور یسری» ۲۴ تا ۲۸ دی ماه در اردبیل برگزار می‌شود.

در این هنرواره که به همت اداره کل حفظ و نشرآثار و ارزش های دفاع مقدس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، صداوسیما، شهرداری اردبیل، حوزه هنری و بسیج هنرمندان و واحد فرهنگی سپاه حضرت عباس(ع) استان در بخش های نمایش، فیلم کوتاه و مستند، عکس و هنرهای تجسمی برگزار شد،در بخش نمایش، «پیراهن لنگ سرتاسری» نوشته محسن سراجی و کار آرزو مهری، «سه کاج» نوشته سیروس همتی و کار لیلی نظری،، « چه کسی نامه ها را خواند» نوشته مجید میر حسینی و کار علی محمدزاده، «باد که می نویسد» نوشته آرش عباسی به کارگردانی حامد حیدری باریس، «روایتی ازحکایتی ناتمام» نوشته سیروس همتی و کار المیرا طاعتی، «آزاده» نوشته علی حسن زاده به کارگردانی رضا اسدی، «این تن فانی» نوشته میر عظیم رفیق نیا و کار کیوان پور محمد تقی ، « دیدار در آن سوی پل» نوشته و کارسلیم معزیو  «بابا نفس داد» نوشته مجتبی مرادی و کار سید سعید موسوی عناوین نمایش هایی هستند که توسط هیئت انتخاب برای حضور در جشنواره برگزیده شدند.

 

♦جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک

بیست و چهارمین جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک با هدف گرامیداشت حماسه چهارم آذر روز مقاومت مردم اندیمشک، تکریم دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حماسه های مدافعان حرم از ۶ الی 9 آذر 97 در تالار خورشید و پلاتوهای استاد مهرآذین و هنر اندیمشک برگزار شد.

در این جشنواره از مجموع 153 اثر رسیده از 31 استان کشور به دبیرخانه، 9 نمایش در بخش مسابقه و یک نمایش در بخش مهمان انتخاب شدند.

 

♦جشنواره تئاتر مرصاد

دهمین جشنواره تئاتر مرصاد با هدف حفظ و انتقال مفاهیم حماسه باشکوه مرصاد به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به مدت پنج روز از 22 تا 26 مرداد در دو تالار شهرداری و غدیر اسلام‌آباد غرب برگزار شد.

در این جشنواره که در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی و در ۵ موضوع دفاع مقدس، ایثار و شهادت، مدافعان حرم، آسیب‌های اجتماعی و موضوع آزاد برگزار شد، از ۱۱۲ اثر ارسال شده به دبیرخانه، ۱۲ اثر در بخش تئاتر صحنه ای، ۸ اثر تئاترخیابانی، یک اثر جمعی و یک اثر مهمان به بخش نهایی راه یافتند.

 

♦جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره هایی که به موضوع مقاومت توجه کردند

در یکساله اخیر علاوه بر جشنواره های و همایش های اختصاصی با محوریت دفاع مقدس، در سایر جشنواره ها نیز ردپای محسوسی از تلاش مسئولان حوزه نمایشی کشور در مسیر ارتقای فرهنگ مقاومت در کشور  و آشنایی نسل جوان با 8 سال دفاع مقدس دیده شد.

براساس اطلاعات به دست آمده در عموم جشنواره های مطرح تئاتر کشور از جمله جشنواره بین المللی فجر که به صورت ویژه به این مقوله اشاره داشت، در اکثر جشنواره ها نیز نگاه جامعی به این مقوله شد و آثار مختلفی در این حوزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

نمایش هایی که با مضمون دفاع مقدس و مقاومت در یکسال گذشته به اجرای عموم در آمدند:

در کنار برگزاری جشنواره ها، همایش ها و...، در چند سال اخیر گرایش به دفاع مقدس در میان هنرمندان نیز از جایگاه  ویژه برخوردار است و امسال نیز به طور متوسط هر ماه 2 تا3 نمایش به این موضوع اختصاص داشت.در زیر به برخی از نمایش‌هایی که در سال گذشته با موضوع دفاع مقدس به نمایش درآمدند، اشاره می شود:

 

♦امیل و ممیل

افسانه «امیل و ممیل» کاری از شهاب امرایی به واسطه توجهی که به متل هایی شب چله در ضیافت کرسی بزرگترها دارد، می تواند به عنوان یک نوستالژی جذاب مخاطب را با خود همراه کند.

داستان  از تلفیق دو پسر سرما (چله بزرگ و چله کوچک) و مادرشان دایا در زمستان با زندگی امروزی شکل گرفته و با توجه به نگاهی که وضعیت جنگ زده ها دارد، می تواند در زمره نمایشهای دفاع مقدسی جشنواره نیز قرار گیرد.

امرایی این نمایش را در سی ام جشنواره تئاتر لرستان که از ۱۹ تا ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ برگزار شد، به روی صحنه برد و توانست در رقابت با 7 گروه تئاتر از شهرستان های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، پلدختر و دورود، ضمن کسب جواز حضور در بخش نهایی، عناوین ارزنده ای از این جشنواره را کسب کند که از آن جمله می توان به کسب رتبه برتر کارگردانی توسط شهاب امرایی، عنوان برتر نمایشنامه نویسی توسط شهاب امرایی، عنوان نخست طراحی صحنه توسط محسن فراهانی، عنوان برتر موسیقی توسط پوریا لک، عنوان نخست بازیگری زن توسط معصومه رضایی و عنوان نخست بازیگری مرد ناصر جودکی اشاره کرد. این نمایش در بخش مسابقه ایران 2 در جشنواره بین المللی فجر نیز حضور داشت.

 

♦«تاکسیدرمی»

تاکسیدرمی داستان حیوانات اهلی است که در جنگ شرایط ناخوشایندی را گذرانده اند.

این نمایش که به نویسندگی رسول حق جو و کارگردانی مجتبی رستمی به اجرا در آمد. علاوه برحضور موفق در بیست و یکمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، سی‌امین جشنواره تئاتر استان خوزستان و بخش مسابقه ایران 2 جشنواره بین المللی فجر، از 6 الی 20 آذرماه 97 نیز در پلاتو استاد لاریان تالار آفتاب اهواز در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

♦چکامه‌هایی که حباب می‌شوند

«چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» کاری از علی ذاکری اولین نمایش تاریخ هنرمندان تئاتر جزیره قشم است که به بخش نهایی جشنواره بین المللی فجر راه می یابد. نمایشی در حوزه دفاع مقدس شکل گرفته و روایتگر داستان دو جوان جنوبی است که به خاطره اختلافات قومی نمی تواند باهم ازدواج کنند.

این نمایش در پنجمین جشنواره تئاتر منطقه آزاد قشم توانست جواز حضور در بخش مسابقه ایران 1 جشنواره فجر را کسب کند.

 

♦خنکای ختم خاطره

حمیدرضا آذرنگ نویسندۀ نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» که پیش از این توسط کارگردانان مختلف روی صحنه رفته،  آذر ماه امسال این فرصت را پیدا کرد که این متن را این بار خود در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه ببرد.
«خنکای ختم خاطره» نقدی آسیب‌شناسانه و ناسیونالیستی بر رویکرد ایدئولوژیک به شهید و مفهوم  شهادت در سال‌های پس از جنگ و تلاشی هنرمندانه و دراماتیک در راستای اثبات ضرورت جایگزین سازی این نگره با نگره‌ ملی و فراگیری است که پاسخگوی انتظارات و توقعات همه‌ی اقوام و اقشار ساکن این مرزو بوم باشد. یوسف، رزمنده‌ی مجروحی که همه اجزای بدنش به خواب مرگ فرورفته و فقط چشم و قلبش زنده است در حالت کما و به یاری فرشته‌ای، از عالم برزخ، به دنیای زندگان بازمی‌گردد تا برای آخرین بار - و البته، به همراه تماشاگران -  شاهد واقعیت‌های جاری بر زمین زادگاه خود باشد. خانواده‌های متعددی در انتظار یوسف  گم‌گشته خود هستند و مأموران بنیاد شهید، متحیر از غرابت این رویداد، برای یافتن والدین او، به چهارسوی این سرزمین سفرمی کنند؛ آن‌ها از رهگذر این سیر و سلوک، از آسیب‌های فردی و اجتماعی بسیاری آگاه می‌شوند که در برابر آن‌ها، چاره‌ای جز سکوت و تأسف و البته تردید در حقانیت دیدگاه‌های مألوف پیشین خود نمی‌یابند.
آذرنگ برای نگارش این نمایش‌نامه جایزه نخست نویسندگی در بخش بین‌الملل بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کرده است.
پیش از این در خرداد ماه امسال هم نمایشنامه «خنکای ختم خاطره» در اجرایی دیگر به کارگردانی حامد ادوای و در تالار محراب  به روی صحنه بود.

 

♦بلوط‌های سوخته

نمایش «بلوط‌های سوخته» به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل فیروزی به روایت بازماندگان حوادث تلخ جنگ می‌پردازد و با نگاهی به زندگی جانبازان و خانواده آنان، گوشه‌ای از سختی‌های آن را به نمایش می‌گذارد.

از ویژگی های خاص این نمایش اجرای ۵ ترانه و آوای محلی توسط استاد اکرام مهر آوا به زبان لری و نیز طراحی حرکت های آیینی توسط نازنین بهرامی است.

بلوط های سوخته از 2خرداد تا 4تیرماه در تالار محراب به روی صحنه رفته بود.

 

♦همه دختران امیرکبیر

نمایش «همه دختران امیرکبیر» به نویسندگی و کارگردانی  سید علی تدین صدوقی  روایتگر مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است. لیلا شخصیت اصلی نمایش همه دختران امیر کبیر معلم دبیرستانی در خرمشهر است که به همراه شاگردان نوجوانش به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آیند، در اردوگاه اسرای جنگی با مسئول بازجویی خود و دختران مواجه است که سروانی ایرانی و اعضای منافقین است. او در پروسه بازجویی مادرگونه از دختران دفاع می‌کند و شجاعانه تصمیمی تعیین‌کننده می‌گیرد. این نمایش 11 تا 26 شهریور در تالار حافظ به روی صحنه بود.

 

♦آوانتاژ

نمایش «آوانتاژ» به کارگردانی محمد لارتی و کامران شهلایی در راستای اثر قبلی این کارگردانان یعنی «هفت روز از تیر شصت» است که نمایشی مستند محسوب می‌شد. این اثر نمایشی نیز وقایعی را دهه ۶۰ روایت می‌کند و بمباران ۴ آذرماه سال ۱۳۶۵ در اندیمشک را به عنوان طولانی‌ترین بمباران در ایران، روایت می کند.

این نمایش از 2 مهر تا 4آبان در تالار حافظ به روی صحنه بود.

 

♦دهانی پر از کلاغ

نمایش «دهانی پر از کلاغ» به نویسندگی «جمشید خانیان» و کارگردانی «کامبیز جهانگیری» همزمان با هفته دفاع مقدس از 1 تا 13 مهرماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفت.

داستان  این نمایش، روایتگر زندگی دو برادر است که پس از هفده سال در مکان نامشخص با یکدیگر دیدار می‌کنند و خاطراتشان را از دوران کودکی، نوجوانی تا جوانی‌شان که در جنگ گذشت را مرور می‌کنند.

 

♦عند از مطالبه

نمایش «عند از مطالبه» نوشته مرتضی شاه کرم و کارگردانی سامان خلیلیان نیز اثری دیگر در حوزه دفاع مقدس می باشد که در پرداختی متفاوت آسیب‌های بعد از جنگ را مورد واکاوی قرار داده است.

در خلاصه داستان «عند از مطالبه» چنین آمده است: جماعتی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری هستند؛ این خبر می‌تواند زندگی آن‌ها را دستخوش تغییرات عمده ای کند. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریع‌تر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است.

این نمایش که از ۲ مهرماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته بود، در جشنواره بین المللی فجر نیز به روی صحنه رفت و بهترین نمایشنامه را در بخش مسابقه ایران 2 از آن خود کرد.

 

♦سرباز شال بلند

«سرباز شال بلند» به کارگردانی علیرضا حنیفی  روایت زندگی مادر یک سرباز است. این سرباز روزی به مادرش زنگ می‌زند و به دلیل سرد بودن هوا از او می‌خواهد تا برایش یک شال گردن ببافد. مادر شروع می‌کند به بافتن شال و بعد متوجه می‌شویم که بیش از ۲۰ سال است که از این تلفن گذشته و نه از پسر خبری شده و نه این شال را برای او فرستاده شده است. مادر همچنان در تخیلات خودش دارد این شال را می‌بافد و کل ساختمان را شال فراگرفته است. مادر معتقد است که این شال باید آنقدر بلند باشد که علاوه بر پوشاندن پسرش بتواند در اختیار دشمن هم قرار گیرد چون آن‌ها هم سردشان است و باید گرم شوند.

این نمایش از 20 شهریور تا 10 مهر در سالن ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.

 

♦یوسف یوزف جوزپه

نمایش یوسف یوزف جوزپه به کارگردانی کیانوش احمدی پس از حضور در جشنواره استانی تهران و جشنواره تئاتر مقاومت و کسب جوایز از این جشنواره ها، با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از 5اسفندماه اجراهای خود را در تماشاخانه سرو آغاز کرد.

در خلاصه این نمایش آمده است:در فضایی ساختار شکن با تلفیقی از مکاتب اکسپرسیونستی. سورئالیستی و رئالیستی از نگاه یوسف جانباز اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی می بینیم زندگی وی را که هنوز متعصب، هنوز آماده ی مبارزه چه با دشمن چه با درونیات شر چه با آنتاگونیست برونی است. ارتباط وی با لحظاتی پر از طنز و خنده چه اگر تلخ با رفتگر تماشاگر را از دنیای پر از مشکل پسا جنگ لحظه ای جدا می کند هر چند که رفتگر حامل خبر مهمی برای وی است و آن...

 

♦خاک شیرین

نمایش خاک شیرین بر اساس نمایشنامه‌ای از حامد مکملی و با کارگردانی علی برجی از 11 آذر به مدت یک ماه در تماشاخانه خانه سرو به روی صحنه رفت.

این نمایش روایت زندگی سخت یک دختر در دوران جنگ تحمیلی و روایتی از شهدای جنگ تحمیلی است. دختری که از جانش گذشت و شهرش را در بمباران بعثی‌ها ترک نکرد. او منتظر برادرش است که به جبهه رفته و هنوز خبری از او نشده و در این میان داستان‌هایی رخ می‌دهد که روایت را جذاب‌تر می‌کند.

 

♦نمایش ۶۴۱۰

نمایشنامه «۶۴۱۰» به نویسندگی محسن عظیمی وکارگردانی علی برجی از نمایشنامه‌های برگزیده پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است که از 6 اردیبهشت ماه با تهیه‌کنندگی گروه هنرهای نمایشی روایت فتح روی صحنه رفت.

این نمایشنامه به ۱۸ سال اسارت شهید سرلشگر حسین لشگری می‌پردازد. شهید حسین لشگری نخستین اسیر ایرانی است که چند روز قبل از تجاوز رژیم بعث عراق به مرزهای ایران به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید. شهید لشگری آخرین اسیر ایرانی است که ۸ سال بعد از آزادسازی اسرای ایرانی به وطن باز می‌گردد.

 

♦نقطه رهایی

نمایش «نقطه رهایی» در ۱۲ بخش گوناگون با حضور بیش از ۶۰ بازیگر از ۲۳ مهر ماه به مدت ۱۰ روز هر روز از ساعت ۱۷ در چهار نوبت متوالی در فضایی به وسعت ۱۰ هکتار در مصلی امام خمینی اجرا شد.

این نمایش محیطی روایتی متفاوت از دفاع مقدس بود که در آن با نوآوری در نحوه ارائه مضمون و فضاسازی دوران دفاع مقدس، روایتی از حضور یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس تصویر می‌شود. در این نمایش سعی شده با استفاده از جلوه‌های ویژه، انفجار، تیراندازی، نور و صدا فضای جبهه‌های جنگ برای بازدیدکنندگان تداعی شود.

 

♦یک دختر یک سرباز

نمایش کودک و نوجوان «یک دختر، یک سرباز» نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی در تالار مرکزی شهر به روی صحنه می‌رود.

«یک دختر، یک سرباز» نمایش برگزیده و برنده جوایز بهترین نویسندگی ، بهترین کارگردانی ، بهترین طراحی صحنه، جایزه اول و سوم بازیگری مرد و دوم بازیگری زن و نیز جایزه بازیگر خردسال از سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران است. این اثر همچنین نمایش برگزیده هیات داوران جشنواره نمایش‌های کودکان مالزی نیز بوده‌است.

نمایش روایتگر داستان زندگی دختری است که پدرش می خواهد به جبهه برود و دخترش با این کار پدر راضی نیست . دختر در اتاقش تنها می ماند و هیولایی در خیالش به او حمله می کند و عروسکها جان می گیرند و کلی اتفاقات برای دختر رخ می دهد.

این نمایش از 28 اردیبهشت تا 31 خرداد در قم به روی صحنه رفت.

 

♦نمایش خیابانی «شکور»

نمایش خیابانی «شکور» به نویسندگی میلاد مرادپور و کارگردانی احسان رضوانی با محوریت دفاع مقدس از تولیدات واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان، از 31 شهریورماه در میدان گنجعلیخان شهر کرمان به اجرای عموم گذاشته شد.

این نمایش تراژدی روایت مرد معرکه‌گیری است که با زندگی یک رزمنده و همسرش روبرو می‌شود.

 

♦175 ماهی به خاک افتاده

در سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و در یادمان شهدای این رویداد تاریخی دوران دفاع مقدس نمایش «۱۷۵ ماهی به خاک افتاده» از تولیدات واحد نمایش حوزه هنری استان کرمانشاه با موضوع شهدای غواص و عملیات غرورآفرین مرصاد، اجرا شد.

اجرای این نمایش خیابانی که به کارگردانی سعید ذبیحی از هنرمندان توانای هنرهای نمایشی است ، به منظور تداعی حماسه آفرینی مردان این مرز و بوم در خلق حماسه آزاد سازی مرصاد و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تولید و اجرا شد.

این نمایش در مورد دو برادر غواص است که در عملیاتی در جنوب کشور حضور پیدا کرده و یکی از برادران به درجه رفیع شهادت نائل می گردد ، در ادامه متوجه می شویم که این عملیات توسط منافقین کوردل لو رفته و باعث شهادت برادر غواص می گردد. برادر دیگر کینه  منافقین را به دل گرفته و در عملیات پیروزمند مرصاد شرکت می کند و...

 

♦« P.W » در خانه نمایش نمایشنامه خوانی می شود

نمایشنامه P.W نوشته محسن عظیمی به کارگردانی ماکان رضایی‌پور از سی و یکم  شهریور تا  دوم مهرماه در دو نوبت ساعت‌های ۱۸ و ۱۹:۳۰ در خانه نمایش اداره تاتر خوانش شد.

این نمایشنامه که با نگاهی آزاد به اسارت عبدالمجید رحمانیان نوشته شده، به بخش‌هایی از صحنه‌های دراماتیک اسارت ایشان می‌پردازد. عبدالمجید رحمانیان ۳۰۴۰ روز، از اردیبهشت سال ۶۱ تا شهریور ۶۹ در اسارت به سر برده و کتابهایی نیز در خصوص اسارت نگاشته است.

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران