در حال بارگذاری ...
ایران‌تئاتر بررسی می‌کند

نمایش‌هایی که در نوروز به صحنه می‌روند

ایران‌تئاتر: امسال هم تعدادی از سالن‌های نمایش تهران و برخی از شهرهای بزرگ در روزهای تعطیل نوروز اجرا خواهند داشت. در این گزارش این نمایش‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چند سالی است که سالن‌های نمایشی در روزهای تعطیلات نوروزی درهای خود را روی مشتاقان هنر نمایشی باز کرده‌اند. هر چند این اجراها به لحاظ اقتصادی و حتی کمیت به پای طرح چندین ساله اکران نوروزی در سینما نمی‌رسد اما به عقیده منتقدان توانسته با توجه به شرایط خاص اجرای نمایش، شروع خوبی داشته باشد؛ شروع خوبی که با روز ملی تئاتر همراه بوده است. اجرای نمایش در ایام نوروز هنوز گام‌های ابتدایی را طی می‌کند و طی این سال‌ها سالن‌های نمایش بیشتری اجراهای نوروزی دارند. در این گزارش به معرفی این نمایش‌ها می‌پردازیم.

 

ملاقات؛ سالن اصلی تئاترشهر

نمایش «ملاقات» به نویسندگی فردریش دورنمات و کارگردانی پارسا پیروزفر ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه می‌رود. در این نمایش علی ابدالی، نسترن امیرعبدالهیان، زینب ایزدپناه،رضا بهبودی، افسانه پرمر، پانته آ پناهی‌ها، پارسا پیروزفر، سیاوش چراغی پور، احسان حاجیانی، مهدی حسینی نیا، افشین خورشید باختری، امید رضایی، مونا رضایی، امیر صادقی، مجتبی علیرضالو، مونا غیاثی، نسیم قدس الهی، نیما قطبی، تیام کریمایی، سیاوش کریما، هومن کیایی، امیر محمدی، ایوب محمودنیا، مریم مسچیان، بهاره مصدقیان، نیما مظفری پور، الکس ملک کرم، داریوش موفق، مهدی میلانی، پیمان ناجی و امیر هرمزی نژاد بازی می‌کنند. بهای بلیط این نمایش 120 دقیقه‌ای 35، 50، 60 و 70 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

هدیه تئاتر مستقل

نمایش «هدیه جشن سالگرد» نوشته افشین هاشمی و به کارگردانی مجید فرهاد از 6 تا 13 فروردین ساعت 17:30 در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود. در این نمایش مهدی کوشکی و بهناز شمشیری ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: امشب جشن سالگرد ازدواج منه، همتون دعوتید، فقط به صرف شام. همچنین این نمایش همراه با الکترونیک موزیک که برنامه ویژه تئاتر مستقل در ایام نوروز است؛ اجرا می‌شود. اجرای زنده الکترونیک موزیک، یک ساعت قبل از اجرای نمایش، برگزار خواهد شد؛ الکترونیک موزیک از سبکهای مختلف موسیقی الکترونیک و گاهی ترکیب با فولک ایرانی بهره گرفته که با ویژوآل غالبا انتزاعی همراه است. بهای بلیط این برنامه 35 و 40 هزار تومان است. 

 

سنگلج؛ میزبان طریقه حکومت قجرخان و قایع اتفاقیه

نمایش «طریقه حکومت گجرخان» به نویسندگی مجید امرایی و کارگردانی مجید امرایی و احسان ملکی ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود. در این نمایش زری اماد، شاهین علایی نژاد، سعید عبدالهی، فرامرز قلیچ خانی، شهرام مسعودی و میثم یوسفی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: خان حاکم (گجرخان) به تخت می نشیند، به مردم وعده‌ها می‌دهد، دیوانیان که تکلیف‌شان روشن است و اما مردم. بهای بلیط این نمایش 60 دقیقه‌ای 25 هزار تومان است.

 

نمایش " وقایع اتفاقیه " به کارگردانی شهرام عبدلی و نویسندگی علی موسویان اثر دیگری است که در این سالن به صحنه میرود. این نمایش سر آن دارد که ماجرای قتل امیرکبیر را به گونه‌ای دیگر و در بستر امروز و اکنون به تصویر بکشد.

بازیگرانی همچون محمدرضا شیرخانلو و مختار صاعقی، مریم معصومی، سولماز غنی، نصرت میرعظیمی، علیرضا ناصحی، بهناز بستان دوست، افشین غیاثی، علی بنایی، مهدی قمر، شهرام عبدلی و سیروس اسنقی در این نمایش بازی می کنند.

وقایع اتفاقیه از ساعت 21 به مدت 85 دقیقه  باقیمت بلیط 30 هزار تومان به روی صحنه می رود.

 

 

«هوراشیو»  از ۳ فروردین در عمارت نوفل لوشاتو

نمایش کمدی_موزیکال «هوراشیو» به کارگردانی جواد مولانیا در ایام نوروز اجرا می شود و سایت پیش فروش این نمایش برای ۳ روز نخست باز شده است.«هوراشیو» که از ۳ فروردین روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو خواهد بود و پیش فروش بلیط های آن در سایت ایران نمایش باز شده است.جواد مولانیا که سال گذشته نمایش موفق«آمادئوس» را در تالار حافظ اجرا کرده، با «هوراشیو» در ایام نوروز روی صحنه ی عمارت نوفل لوشاتو خواهد بود.  هدف از اجرای این نمایش در ایام نوروز ایجاد فضایی شاد در تعطیلات برای خانواده ها است.بازیگران این اثر عبارتند از: علی هاشمی، ایمان اصفهانى، بهادر اورعى، ندا کوهى،جواد خواجوی، مهرناز فراهانى ، مهشاد بهرامى نژاد، سینا رازقى، و جواد مولانیا.نمایش کمدی_موزیکال «هوراشیو» که اقتباسی از نمایش نامه هملت نوشته شکسپیر است، توسط مهدی پوربلاسی نوشته شده است.
 

اجرای نوروزی 3 نمایش در حوزه کودکان و نوجوانان

نمایش «ساعت هشت در کشتی» به نویسندگی آلریچ هاپ و کارگردانی مریم کاظمی ساعت 20 در تالار هنر به صحنه می‌رود. در این نمایش اصغر همت، حمید گلی، علی فروتن، مهراد زمانی، حسن همتی، شقایق اصلانی، کاظم بابایی، سمیه بیگی، فربد تجویدی، هایده حسین زاده، فاطمه خدابنده لو، زهرا روشن ضمیر، نازنین صفا، نرگس صفامنش، سعید قره داغلی، شادی کارآیین، حسام کلانتری، عرفان میدانلو، یلدا فرهبد و با یاد و خاطره حسین محب اهری ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ماجرای سفر دریایی سه پنگوئن در بزرگترین طوفان زمین. بهای بلیط این نمایش 15 و 25 هزار تومان است.

نمایش دیگری که در ایام نوروز به صحنه می رود نمایش موزیکال کودک و نوجوان «موش تا موش» به نویسندگی و کارگردانی رامین کهن است که  از 6 فروردین ماه ساعت 17:30 در تماشاخانه ملک به روی صحنه می رود، سه روز نخست اجرا با تخفیف ویژه پیش فروش ارائه می شود.لازم به ذکر است نسخه ی تصویری نمایش موزیکال عروسکی «موش تا موش» که توسط نشر جوان تولید شده است همزمان با افتتاحیه ی نمایش در روز 6 فروردین ماه 1398 رونمایی می شود.گروه نمایش «موش تا موش» برای افتتاحیه مراسم شاد همراه با موسیقی و سرگرمی و آتش بازی را تدارک دیده اند تا کودکان و نوجوانان با خاطره ای زیبا به استقبال بهار بروند.

نمایش «حسنی و ده شلمرود» به کارگردانی سینا نورائی هم که اجراهایش را از 9 اسفند آغاز کرده در تعطیلات نوروز تا 16 فروردین روی صحنه خواهد بود. این نمایش هر شب ساعت 17 در تماشاخانه ایران تماشا روی صحنه خواهد بود. این نمایش که بر اساس یک قصه فولکلور تهیه شده، روایت کننده قصه پسر بچه تنبلی است که به پاکیزگی اهمیت نمی‌دهد .برای همین همه اهالی ده و روستا ازش دوری می‌کنند و با او بازی نمی‌کنند. «حسنی و ده شلمرود» به صورت موزیکال و تلفیق بازیگر و عروسک به روی صحنه می رود.

آنا نمکچیان، صالح خواجه، مهرزاد شربت خواری، سینا نورائی و مینا ابراهیمی بازیگران این نمایش هستند. همچنین از دیگر عوامل این نمایش می توان به موسیقی: کاوه عیدی، مینا ابراهیمی و عکاس: محمد بیگی اشاره کرد.

 

تماشاخانه سپند میزبان نمایش «مرده خور» می شود

نمایش «مرده خور» به نویسندگی عباس نوری زاده و کارگردانی یاشار رازپوش هم از جمله نمایش هایی است که در نوروز 98 اجراهای  خود را آغاز می کنند. این نمایش از 4 تا 31 فروردین هر شب ساعت 30/19 در تماشاخانه سپند روی صحنه خواهد بود.

بازیگران نمایش «مرده خور»  رضا شفیعی، پوریا رازپوش، هنگامه کریمی، بهرنگ پور محمد، امید محرمی، ایمان سماواتی و محدثه مهدوی فر هستند که با تهیه کنندگی جعفر رازپوش روی صحنه می رود.

همچنین از دیگر عوامل این نمایش می توان به مشاور کارگردان: مجید جعفری، آهنگساز: اشکان طلایی، موسیقی: امید معصومی، و مدیر صحنه: ایمان سماواتی می توان اشاره کرد.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

نظرات کاربران