در حال بارگذاری ...

شورای عالی راهبردی تئاتر

شورای عالی راهبردی تئاتر نقش مشورتی برای مدیرکل دارد. شورای عالی تئاتر مسائل و مشکلات تئاتر را تحلیل و بررسی می کند سپس نتایج آن را در اختیار مدیرکل قرار می دهد تا با این روش تصمیم گیری در تئاتر شکل فردی نداشته باشد.

شورای عالی راهبردی تئاتر با هدف اشراف بر مسائل تئاتر که  با رشد این هنر ابعاد گسترده تری به خود گرفته تصمیم گرفت تا برنامه های خود را با مشاوره شورایی متشکل از متخصصان امر همراه کند.این شورا روی مسائل و مشکلات تئاتر فکر، تحلیل و بررسی می‌کند و نتایج آن را در اختیار مدیرکل هنرهای نمایشی قرار می دهد. صیانت از حق و حقوق هنرمندان در راستای اهداف نظام و قوانین فرهنگی و هنری ، برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت برای ارزیابی شرایط فعلی و داشتن چشم اندازی برای آینده تئاتر دیگر انتظاراتی است که از این شورا می رود.

در ادامه به معرفی چیستی و ساختار آن می پردازیم. همچنین در ضمیمه این متن می توانید مصوبه های این شورا را بخوانید .

 

اعضای شورا چه کسانی هستند؟

 در آستانه جشنواره تئاتر فجر سی و هفتم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی با معیار تخصص، تسلط بر امور و تجربه جمعی از اساتید دانشگاهی، هنرمندان و مدیران تئاتری را برای تشکیل شورای عالی تئاتر دعوت به کار کرد. محمدرضا خاکی، علی منتظری، مسعود دلخواه، منصور براهیمی، شهرام گیل‌آبادی، مجید گیاهچی افرادی بودند که برای حضور در این شورا دعوت شدند. ریاست این شورا بر عهده‌ شهرام کرمی و مجید گیاهچی نیز دبیر آن است.

 

محمدرضا خاکی: 

محمدرضا خاکی، مدرک کارشناسی ارشد هنر و تئاتر را در سال 1367 از دانشگاه ونسن پاریس و مدرک دکترای نمایش- تئاتر را در سال 1371 از دانشگاه سوربن نوول فرانسه دریافت کرد. 

این مدرس دانشگاه، مولف، مترجم و کارگردان تئاتر تاکنون با ترجمه آثار متعددی از نمایشنامه‌نویسان معاصر اروپایی موجب آشنایی علاقه‌مندان بسیاری با این متون شده است.  

 

علی منتظری: 

علی منتظری که در حال حاضر ریاست گروه نمایش و ادبیات نمایشی فرهنگستان هنر را بر عهده دارد از سال 65 تا 72 در مرکز هنرهای نمایشی حضور داشت و اهالی تئاتر همچنان با او در ارتباط هستند. 

منتظری که عضو پیوسته فرهنگستان هنر است، ریاست جهاد دانشگاهی، ریاست مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت موسس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عضویت در هیئت موسس خبرگزاری قرآنی (ایکنا) و... را در کارنامه دارد.

 

مسعود دلخواه: 

مسعود دلخواه، کارگردان، نویسنده، مدرس و بازیگر دارای فوق لیسانس و دکترای تئاتر از دانشگاه کانزاس آمریکا است. او تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا را در سال 1997 (1376) در آمریکا به پایان رساند و 14 سال در این کشور به تدریس بازیگری پرداخت. 

دلخواه در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است و تازه‌ترین فعالیت‌هایش در مقام کارگردان اجرای «شاه لیر» و پیش از این آثار بسیاری از جمله «مفیستو» و «بیگانه» بوده است. 

 

منصور براهیمی: 

منصور براهیمی، مدرس، مولف، مترجم و دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌نویسی از دانشکده‌ هنرهای دراماتیک در سال 1359علاوه بر کار در مقطع ابتدایی در زمینه تئاتر کودک و تدریس در دانشکده سینما تئاتر، از سال 1362نیز عضو و موسس گروه سینما تئاترِ آیین است.

 

شهرام گیل‌آبادی: 

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل فعلی خانه تئاتر، مدرس و کارگردان تئاتر از جمله مدیران فرهنگی نام آشنا و دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه هنر و دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

گیل‌آبادی پیش از این در مناصبی چون مدیر شبکه‌های رادیویی تهران و جوان، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و...حضور داشته است.

 

 مجید گیاهچی: 

مجید گیاهچی دبیر فعلی شورای مشورتی هنرهای نمایشی و دانشجوی دکترای هنر، تهیه‌کننده تئاتر و تلویزیون، نویسنده، کارگردان و مدرس است. او سابقه‌ مدیریت امور نمایش سازمان فرهنگی فرهنگی هنری شهرداری تهران را در کارنامه دارد و طراح و دبیر چندین جشنواره از جمله «کودک و تئاتر» بوده است.




مطالب مرتبط

لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 17

تعطیلی خسارت بار سالن های تئاتر و بازگشایی دشوار 
ضرورت نگاه جدی به جایگاه فرهنگ و هنر در شرایط بحران
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 17

تعطیلی خسارت بار سالن های تئاتر و بازگشایی دشوار
ضرورت نگاه جدی به جایگاه فرهنگ و هنر در شرایط بحران

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: متن پیش رو مروری دارد بر مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده است. به نظر می رسد تعطیلی های ناگهانی، گاه و بی گاه و تمدید های بی برنامه تئاتر تاثیر مستقیمی در کاهش ...

|

مرور بهترین تجربه های سال 98  در اجرای نمایشنامه های خارجی

مستقل و با هویت
مرور بهترین تجربه های سال 98 در اجرای نمایشنامه های خارجی

مستقل و با هویت

ایران تئاتر- رضا آشفته: اگر تا همین چند سال پیش بیشتر متون بیگانه در حد یک خوانش معمولی به صحنه آورده می شد اما امروز کارگردان های ما توانسته اند به عمق متون نمایشی ورود پیدا کنند و با کشف زیر لایه ها بسترهای مناسب تری را برای القای رویکردهای اجرایی فراهم کنند.  

|

نظرات کاربران