در حال بارگذاری ...
پیام رئیس یونیمای ایران به مناسبت روز جهانی نمایش عروسکی

عروسک‌ها نگذارند دنیا خود را نابود کند

دکتر اردشیر صالح پور رئیس یونیمای ایران به مناسبت اول فروردین (۲۱ مارس) روز جهانی نمایش عروسکی پیامی را منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر در متن پیام آمده است:

به نام جان‌بخش جسم‌ها
 عروسک‌ها پیام آور صلح و مهربانی‌اند. اشیاء و اجسامی که به مدد ذوق و زیبایی و آفرینشگری دستان توانگر و خلاقانه ی هنرمندان جان می گیرند تا به ساده ترین اشکال، عمیق ترین مفاهیم هستی را به نمایش بگذارند.
به استناد اشعار و شواهد و قرائنی که در ادبیات و مواریث فرهنگی ایرانی به جا مانده " عروسک "، لعبتک " و " پیکرک " در این مرز و بوم ریشه ای کهن داشته و همواره در عرصه های آیینی، سنتی، آموزشی، بازیچه ای، شادی و سرگرم سازی و طریقه های فرهنگی هنری به زیبا شناسی و حیات و پویایی خود ادامه داده است.
افزون براین پیشینه ها و نمونه های برآمده از دل ادوار تاریخی درگستره جغرافیای جهان  ایرانی، باید به خلاقیت ها و نوآوری های تازه و ابتکارات هنرمندان معاصر و نسل نو اشاره کرد که همچنان پر شور و پرفروغ چراغ نمایش عروسکی ایران را در عرصه های داخلی و بین المللی به صلح و شادی و مهر فروزان نگاه می دارند.
جستجو برای بازیابی هویت گمشده عروسک ایرانی یکی از چشم اندازهای پیش روی  ماست؛ اما این هویت جویی هرگز به منزله ی نفی ارزش های فرهنگی - هنری دیگران نبوده، بلکه گامی در جهت همبستگی و تکمیل و تعالی هنر عروسکی در عرصه جهانی است و ایرانیان ازدیر باز تاکنون همواره نوید بخش معاریف انسانی و کاشفان فروتن هنر  و زیبایی بوده اند. نکته قابل توجه آن است که به قیمت نو آوری نباید پیشینه و گذشته  را از دست داد، بلکه باید ضمن ابتکار و نو آوری و غافل نماندن از قافله ی هنر معاصر، درصدد پیوند و ارتباط میان گذشته و حال و بکارگیری درست ومعاصرسازی آنان نیز بود.
باری ... نگاه جهانی نمایش عروسکی باید همسو با پیام بهار، عرصه های نمایش عروسکی را سرشار از صلح و مهرورزی نماید.
 امروزجهان بیش از هر زمان دیگر به صلح و دوستی و تفاهم نیازمند است و عروسک‌ها باید این وظیفه مهم را به انجام رسانند. آنان مسئولیت بزرگی را در پیش رو دارند.
وظیفه عروسک‌ها این است که نگذارند دنیا خود را نابود کند و نفرت و ستم جای عشق و مهربانی را بگیرد. جهان امروزه هیچ چیزی را کوچک نمی شمارد، حتی تلاش هرچند کوچک عروسک‌ها را برای برقراری صلح و شادی ومهر ...
 این پیام جشن نوروز باستانی ما ایرانیان مهرورزاست.
تقارن وهمزمانی روز 21 مارس با اول فروردین و ثبت آن با عنوان " روز جهانی نمایش عروسکی " بنابه پیشنهاد یونیمای ایران که به تصویب اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی جهانی رسیده است، تقارن مبارکی است و ما این روز فرخنده را به خانواده  پر تلاش نمایشگران عروسکی جهان و خانواده پر مهر نمایشگران عروسکی ایران تبریک و شادباش می گوییم.

دکتر اردشیر صالح پور
رئیس اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی – مبارک یونیمای ایران




نظرات کاربران