در حال بارگذاری ...
...

اگر قرار است در راه اعتلای فرهنگی کار کنیم، به جای این‌که تمرکز خود را بر روی تئاتر صادراتی صرف کنیم، باید تجربیات خود را در این زمینه به سایر ایرانی‌ها منتقل کنیم که اگر این اتفاق نیافتد، برای تئاتر ایران هم اتفاقی نخواهد افتاد.

اگر قرار است در راه اعتلای فرهنگی کار کنیم، به جای این‌که تمرکز خود را بر روی تئاتر صادراتی صرف کنیم، باید تجربیات خود را در این زمینه به سایر ایرانی‌ها منتقل کنیم که اگر این اتفاق نیافتد، برای تئاتر ایران هم اتفاقی نخواهد افتاد.

نشست خبری گروه "هنرهای اجرایی ویرگول" صبح امروز در خانه تئاتر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر آروند دشت‌آرای کارگردان نمایش "هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن"در این نشست گفت: سه سال است که به صورت متمرکز بر روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم ولی متأسفانه هنوز ساختار تئاتر کشور کوچک‌ترین حمایتی نسبت به این پروژه‌ها ندارد، درحالی که ما هم مثل خیلی از کارگردان‌ها می‌توانیم کارهایی را خارج از کشور تولید کنیم و در سایر نقاط به اجرا ببریم این درحالی است که ما تأکید داریم تا در کشور خودمان این گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها را شکل بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست موجود در قبال پروژه‌های مشترک درست مثل یک پروژه داخلی است. قبل از آن هم این مشکل در برخورد با کارهای معاصر، تجربی و غیررسمی وجود دارد، چه بسا که امروز که این بازیگران در ایران حاضر هستند، هنوز سالن تمرین ما مشخص نشده درحالی که ما تنها 10 روز برای این تمرین فرصت داریم.
دشت‌آرای افزود: اگر قرار است در راه اعتلای فرهنگی کار کنیم، به جای این‌که تمرکز خود را بر روی تئاتر صادراتی صرف کنیم، باید تجربیات خود را در این زمینه به سایر ایرانی‌ها منتقل کنیم که اگر این اتفاق نیافتد، برای تئاتر ایران هم اتفاقی نخواهد افتاد.
در ادامه‌ی این نشست دشت‌آرای به زمینه‌های شکلی‌گیری این نمایش اشاره کرد و گفت: "هفت دستور کلیدی برای معاصرشدن" براساس یک ایده مشخص در زندگی معاصر توسط طلا معتضدی طراح شد و سپس با حضور سارا ریحانی که با گروه "حرکت معاصر" در فرانسه آشنا شده بود روند آن ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در شهریور سال 86 هنرمندانی از 32 کشور در فرانسه جمع شدند و به تولید کار، تجربه، مشارکت و همکاری پرداختند و به‌واسط حضور مدیر گروه هنرهای اجرایی "ویرگول" اعضای این گروه طی 14 جلسه در این برنامه شرکت کردند و از مجموع آن یک گروه 9 نفره را از 7 کشور دنیا دور خود جمع کردند.
او این پروژه را کاری در جهت حرکت معاصر برشمرد و گفت: "هفت دستور کلیدی" براساس کتاب "فلسفه امروزی علوم اجتماعی" با نگاه چند فرهنگی بازخوانی شده است و از مبانی و فلسفه‌های این کتاب، ایده‌ها و افکار و چگونگی ارتباط با دیگر ملیت‌ها شکل گرفته است.
دشت‌آرای درباره‌ گروه نمایش توضیح داد: هفت نفر از افراد حرفه‌ای این حوزه در این کار شرکت دارند. حضور هنرمندانی از کره، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، ایران و افغانستان در اجرای نمایش قطعی شده است، هرچند که پیش از این قرار بود هنرمندانی از سوییس، فرانسه هم حضور داشته باشند که به دلیل مشکلات مالی این افراد از فهرست ما حذف شدند.
در ادامه این نشست طلا معتضدی نویسنده با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری این نمایش گفت: ایده اولیه نمایش براساس کتابی که بر "مبنای فلسفه امروز" و خرده‌فرهنگ‌ها بود، شکل گرفت که در آن، موضوع بنده و دیگری مورد توجه قرار گرفت. لذا ما یک نمایش جهان‌شمول براساس چگونگی رسیدن به معاصرشدن را مدنظر داشتیم و هیچ تأ‌کیدی بر فرهنگ جزیی و خاص نداشتیم، بنابراین این‌گونه نیست که هر اپیزود بر مبنای یک کشور شکل گرفته باشد.
دشت‌آرای نیز در ادامه تصریح کرد: سه سال پیش که تجربه‌ای با یک گروه فرانسوی داشتیم یاد گرفتیم، برای رسیدن به زبان مشترک بر روی بازی‌ها تمرکز کنیم، لذا در این نمایش برای یکی‌شدن بازی‌ها دیالوگ‌ها را برداشتیم و تمرکز خود را بر زبان بدن و حرکت گذاشتیم.
سارا ریحانی دیگر کارگردان این نمایش هم گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که آدم‌ها را شبیه هم می‌کند، بدن آن‌هاست و بهترین راه برای حذف دیگری همین بدن است پس ما در این نمایش تمام تمرکز را بر روی حرکت گذاشتیم و جریان معاصرشدن در نمایش ما با حرکت شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به عنوان نمایش گفت: در معرفی نمایش از "هفت دستور کلیدی" صحبت شده است، اما به هیچ‌وجه قصد نداریم چیزی را حکم کنیم و یا نظریه یا بیانیه‌ای را توصیه کنیم، بلکه ما به دنبال یک معاشرت معاصر و مشترک هستیم.
مین یانگ‌لی بازیگر کره‌ای این نمایش با اشاره به حضورش در این کار گفت: هرکدام از ما با زبانهای مختلفی حرف می‌زنیم ولی وقتی در کنار هم جمع می‌شویم، فرهنگ موجود را به واسطه هنرمندبودن خود تقسیم می‌کنیم و در گام بعدی سوالات خود را طرح تا به یک زبان مشترک برسیم.
او افزود: ما به هم کمک می‌کنیم، همدیگر را درک می‌کنیم و با هم گفت‌وگو داریم تا به صورت برابر با هم حرکت کنیم و چون همه ما در دنیای معاصر و امروزی زندگی می‌کنیم بنابراین هریک تجربه‌ای را از دنیای امروز چشیده‌ایم، پس می‌توانیم فرهنگ زندگی‌کردن در دنیای معاصر را با هم تجربه‌ کنیم.
مونیکا ژیلت بازیگر آمریکایی نمایش هم توضیح داد: علاقه شدید من به ارتباط برقرار کردن با این سوی جهان در این‌جا هم مشترک است و ما می‌توانیم به واسطه هنر خود همدیگر را بشناسیم و با هم ارتباط برقرار کنیم و پی به تفاوت‌های خود و نقاط مشترکمان ببریم.
وی با توضیح مفهوم معاصربودن از دیدگاه خود عنوان کرد: معاصربودن برای من چیزی نیست که هر روز به دنبال آن باشم، زیرا که آن را زندگی می‌کنم و همیشه کنجکاو آن هستم. ولی این معاصربودن برای ایرانیان متفاوت است و فهمیدن این سوالات برای من خیلی لذت‌بخش بود و باعث شد به زندگی روزمره خودم نگاه متفاوتی داشته باشم.
نمایش "هفت دستور کلیدی برای معاصرشدن" با نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی مشترک آروند دشت آرای و سارا ریحانی در بخش مسابقه بین‌الملل بیست‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.