در حال بارگذاری ...
رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور:

سال تئاتر ایران با جشنواره ارس تحویل شد

سامان خلیلیان رئیس کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور با حضور در منطقه آزاد ارس از روند کیفی اجرای جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس و اجراهای گروه های مختلف در این جشنواره دیدن کرد.

به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، سامان خلیلیان رئیس کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور با حضور در منطقه آزاد ارس از روند کیفی اجرای جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس و اجراهای گروه های مختلف در این جشنواره دیدن کرد.

خلیلیان در خصوص وضعیت تئاتر خیابانی گفت: آنچه که در حال حاضر در حوزه تئاتر خیابانی کشور مطرح است جایگاه هنرمندان این حرفه در فضای فرهنگی کشور، نگاه مدیریتی از از منظر متولیان تئاتر و در نهایت نگاه مردم به تئاتر خیابانی در کشور  است. از لحاظ آماری 33  جشنواره در حوزه تئاتر خیابانی به صورت استاندارد در کشور در حال رخ دادن است. این جشنواره ها یا به صورت تخصصی و جداگانه در حال برگزاری است یا در کنار تئاتر صحنه ایی و در جشنواره های مختلف. تئاتر خیابانی در شکل های مختلف و در جای جای ایران در حای برگزاری است و تمامی هنرمندان این بخش از تئاتر با سختی های فراوان ولی با علاقه وافر در حال فعالیت در این زمینه هستند که جشنواره ها به صورت کمی کانالی برای ارتزاق این هنرمندان است.

وی افزود: نگاه مدیران ارشد به تئاتر خیابانی و استفاده از پتانسیل های آن کاملا ارتقا یافته است و مسئولین ما به این نتیجه رسیده اند که قدرت فرهنگ سازی و پرداخت تئاتر خیابانی به تئاتر خیابانی بسیار بالا است و در حال بهره گیری از هنر هنرمندان تئاتر خیابانی هستند. در حوزه های محیط زیست و مسائل شهری و معضلات اجتماعی می توان از پتانسیل های تئاتر خیابانی به نحو احسن استفاده کرد.

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور ضمن اشاره به پتانسیل ها و قابلیت های آذربایجان شرقی در عرصه تئاتر به خصوص تئاتر خیابانی، این استان را یکی از تاثیرگزاران در جریان تئاتر کشور دانست و گفت: من به دلیل روابط و دوستانی که در آذربایجان شرقی دارم  و همینطور رصدی که از اخبار اجراهای این استان انجام می دهم از روند تئاتر در آذربایجان شرقی به خوبی آگاهی دارم.

وی ادامه داد: جریان تئاتر در آذربایجان شرقی یک جریان زنده است و این را می توان از استقبال مخاطبان تئاتر در این استان فهمید، به طوری که اکثر اجراهای تئاتر شهر تبریز بدون صندلی خالی انجام می شود و استقبال علاقه مندان به تئاتر در این استان بی نظیر است. این ادعا مدیون عشق و علاقه هنرمندان تئاتر در آذربایجان شرقی به تئاتر است که مردم را با تئاتر در این استان آشتی داده است اما امکانات ضعیف در این استان قابل تامل است و جا دارد که مسئولین به فکر ارتقای کیفی امکانات در آذربایجان شرقی و تبریز باشند. وی در خصوص وضعیت تئاتر خیابانی در آذربایجان شرقی نیز گفت: در اکثر جشنواره ای تئاتر خیابانی که من در آن ها چه به عنوان داور و چه به عنوان مخاطب حضور داشته ام شاهد درخشش هنرمندان تئاتر خیابانی این استان بوده ام. نباید جشنواره را ملاک قرار داد اما ویترین فعالیت تئاتری های آذربایجان شرقی را می توان حضور در چنین جشنواره هایی عنوان کرد که در نهایت نشان از پویایی تئاتر خیابانی در آذربایجان شرقی است که علارغم بی مهری ها هنرمندان این استان با علاقه و همدلی خود این بخش از هنر و تئاتر را همیشه زنده نگه داشته اند.

خلیلیان در خصوص ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس ضمن اشاره به اولین سال برگزاری این جشنواره به صورت سراسری، جشنواره ارس را یک جشنواره استاندار در فاکتور های سراسری دانست و گفت: من 3 سال است که در جزئیات و اجرای این جشنواره بوده ام و از نزدیک شاهد تلاش دبیر و دبیر اجرایی این جشنواره نیز بوده ام. برای برگزاری این جشنواره تلاش های بسیاری انجام گرفته است تا مستمر و مداوم بودن جشنواره ارس تصویب شود و در نهایت منجر به کشوری برگزار شدن این جشنواره شد.

وی گفت: جشنواره وقتی در سطح و پهنای کشوری برگزار می شود مشکلات فراوانی پیش رویش قرار می گیرد که در مقایسه با جشنواره های استانی و منطقه ایی، برگزاری چنین جشنواره ای بسیار سخت تر است. تبدیل یک جشنواره از استانی به کشوری نیازمند زیر ساخت و برنامه ریزی است که در ارس این اتفاق افتاد و تلاش مسئولین منتهی به این شد که چنین جشنواره استاندارد و با کیفیتی برگزار شود.

خلیلیان در رابطه با آینده و دوره های بعدی جشنواره تئاتر خیابانی ارس تصریح کرد: امسال جشنواره ارس با برگزاری اولین دوره سراسری خود، آزمون و خطاهایش را پس داد و مطمئنا در سال ها و دوره های آتی بسیار شکیل تر و بهتر برگزار خواهد شد. اما این امر مستلزم حمایت مسئولین منطقه ایی، استانی و حتی کشوری از استمرار جشنواره تئاتر خیابانی ارس است تا بتواند ریشه های خود را استحکام بخشد؛ چرا که این جشنواره پتانسیل برگزاری به صورت بین المللی را نیز دارد و همینطور می تواند به عنوان یک رخداد در قالب دیپلماسی فرهنگی گروه های داخلی را نیز به جشنواره های بین المللی معرفی کند.

خلیلیان همچنین در رابطه با برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی ارس در عید نوروز و هم‌زمان با روز جهانی تئاتر، این اتفاق را در خدمت رسالت تئاتر خیابانی دانست و افزود: منطقه آزاد ارس هر سال در چنین روزهایی شاهد خیل عظیم گردشگران است که اکثریت آن ها از اجراهای این جشنواره دیدن می کنند و این آن چیزی است که تئاتر خیابانی به خاطر آن به وجود آمد. وی تصریح کرد: تئاتر خیابانی در این برهه زمانی و در این موقعیت مکانی کاملا در بین مردم جریان پیدا می کند و به این طریق اهداف فرهنگی خود را پیش می برد.

خلیلیان در آخر ضمن ابراز امیدواری از تداوم جشنواره سراسری تئاتر خیابانی، این روزداد را اولین رویداد تقویم تئاتری کشور دانست و گفت: امیدوارم سالیان سال جشنواره ارس تحویل سال تئاتری کشور باشد و در بین هنرمندان جای خود را بهتر از این استحکام بخشد.

 

گفت و گو از مهرداد خردمند




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است

رحمان هوشیاری داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر راه ابریشم کمبود طرح و ایده نو را مشکل تئاتر خیابانی می‌داند و بر این باور است که هنرمندان برای اینکه در جشنواره‌های متعدد حضور پیدا کنند باید تولید جدیدی داشته باشند.

|

نظرات کاربران