در حال بارگذاری ...
مدیر فرهنگی هنری منطقه آزاد ارس گفت:

جشنواره تئاتر خیابانی ارس قابلیت تبدیل شدن به یک رویداد بین المللی را دارد

ابراهیم نصیری در خصوص کیفیت آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس تبدیل شد به اولین دوره برگزاری این جشنواره به صورت سراسری؛ از همین روی کیفیت آثار پذیرفته شده در بخش های مختلف جشنواره نیز نسبت به نگاه ملی افزایش چشم گیری نسبت به سال های گذشته داشت.

به گزارش ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، ششمین دوره از جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس در حالی همزمان با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی آغاز به کار کرد که این جشنواره میزبان آثار راه یافته از 20 استان کشور بود.

ابراهیم نصیری مدیر فرهنگی هنری منطقه آزاد ارس در خصوص کلیات جشنواره ششم ارس ضمن اشاره به همزمانی این رویداد با عید نوروز و روز جهانی تئاتر استقبال گردشگران و مخاطبان از اجراهای جشنواره را بسیار پربار ارزیابی کرد و گفت: منطقه ارس و شهرستان جلفا نوروز امسال میزبان بالغ بر چهار میلیون نفر گردشگر بود که این میزان ارتباط مستقیمی با مخاطبان آثار جشنواره داشت. وی در همین رابطه افزود: تقارن و همزمانی این چند مناسبت با ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس موجب بالا رفتن انرژی اولین رویداد تئاتری کشور در سال جدید شده است.

نصیری در خصوص کیفیت آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس تبدیل شد به اولین دوره برگزاری این جشنواره به صورت سراسری؛ از همین روی کیفیت آثار پذیرفته شده در بخش های مختلف جشنواره نیز نسبت به نگاه ملی افزایش چشم گیری نسبت به سال های گذشته داشت.

ابراهیم نصیری ادامه داد: از 20 استان و 4 منطقه آزاد کشور 161 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این تعداد و میزان استقبال هنرمندان تئاتر، نشانگر اعتماد اهالی تئاتر به جشنواره ارس و مایه افتخار دبیرخانه این دوره از جشنواره ارس بوده است. وی افزود: در مقابل این حجم از اعتماد جامعه تئاتری کشور به جشنواره ارس، انتظارات هم از این جشنواره بالا بود و باعث شد تمام تلاش خود را در جهت هر چه بهتر برگزار شدن این جشنواره به خدمت بگیریم و به نحو احسنت و در خوری از 200 شرکت کننده در قالب گروه های مختلف تئاتری میزبانی کنیم.

وی با اشاره به بخش های مختلف این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی ارس قارار دادن آثار آئینی در بخش مسابقه را از نکات قابل توجه جشنواره امسال دانست و گفت: در سال های گذشته بخش آئینی جزو بخش رقابتی جشنواره نبود اما امسال آثار آئینی با ضمیمه پژوهشی در این جشنواره شرکت داشتند که مورد داوری مجزا نیز قرار گرفتند چرا که برگزاری جشنواره ارس در ایام نوروز چنین بخشی را می طلبید تا گردشگران این منطقه با آئین ها و سنن آذربایجان و ایران آشنا شوند و فرهنگسازی تئاتر نیز مد نظر قرار گرفت.

نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه آزاد ارس در خصوص برگزاری چنین جشنواره ای در صفر ترین نقطه مرزی کشور و نگاه مسئولین این منطقه به آینده این جشنواره افزود: شهرستان جلفا به عنوان یک نقطه مرزی در کمال امنیت موفق شد چنین جشنواره پر بار و پویایی را برگزار کند و با این نگاه می توان امید زیادی به برگزاری جشنواره ارس در ابعاد گسترده تری نیز داشت، به طوری که برگزاری جشنواره ارس به صورت بین المللی در سال های آینده در دستور کار مدیران و مسئولین منطقه آزاد ارس قرار گرفته است و به شخصه امیدوارم در سال آینده شاهد برگزاری این جشنواره با حضور گروه های تئاتری از کشور های همسایه و منطقه باشیم.

وی ادامه داد: جشنواره را در حالی برگزار کردیم که کمتر از 50 متر با مرز فاصله داشتیم و این ادعا را مدیون افرادی هستیم که شبانه روز برای امنیت کشور تلاش می کنند؛ نکته دیگر اینکه این منطقه پتانسیل صادرات فرهنگی به کشور های همسایه را دارد و این مسئله باید مد نظر متولیان فرهنگی کشور و استان قرار گیرد، کما اینکه مدیر کل هنرهای نمایشی کشور دکتر شهرام کرمی نیز در منطقه آزاد ارس حضور دارند و از نزدیک شاهد این پویایی و پتانسیل بالا هستند.

 ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس با حضور گروه های مختلف تئاتری از 20 استان و 4 منطقه آزاد کشور در قالب 91 اجرا در سه بخش مختلف از 7 تا 10 فروردین در منطقه آزاد ارس، شهرستان جلفا در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است
گفت‌وگو با داور بخش خیابانی راه ابریشم (سمنان)

رحمان هوشیاری: تئاتر خیابانی نیازمند طرح و ایده جدید است

رحمان هوشیاری داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر راه ابریشم کمبود طرح و ایده نو را مشکل تئاتر خیابانی می‌داند و بر این باور است که هنرمندان برای اینکه در جشنواره‌های متعدد حضور پیدا کنند باید تولید جدیدی داشته باشند.

|

نظرات کاربران