در حال بارگذاری ...
...

دکتر محمود عزیزی:تمرکززدایی از جشنواره‌های تئاتری یک موقعیت استثنایی است

دکتر عزیزی در خصوص پربارتر شدن برگزاری همایش آیین‌های عاشورایی سال آینده اظهار کرد: این هدف قدری زمان بر است. هر اتفاقی در آغاز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود ولی ما هنرمندان تئاتر امیدواریم که خدا کند آدمی که هرگز به تئاتر نیامده بیاید و به دیدن تئاتر ما بنشیند.

شیوه تمرکززدایی از جشنواره‌های تئاتر در کشور که با برگزاری همایش آیین‌های عاشورایی آغاز شده اتفاق مبارکی است.
دکتر محمود عزیزی با اعلام این مطلب به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: با برگزاری همایش و جشنواره‌های تئاتری در استان‌های کشور می‌توان پتانسیل برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور را ارزیابی کرد.
با اتخاذ و اجرای این روش کسب تجربه صورت می‌گیرد و به این آگاهی دست پیدا می‌کنیم که برگزاری صحیح این شکل از فعالیت‌ها تا چه اندازه می‌تواند حاصل مطلوب داشته باشد و حتی چه اندازه می‌تواند مخاطب را حتی در چارچوب اوقات فراغت جلب کند.
افزون بر این، بخشی از مخاطبان تئاتر را که به دلایل عدیده برای صرف اوقات فراغت به سراغ وسایل فن‌آوری جدیدی همچون، تلویزیون، سینما و ... رفته‌اند را با تئاتر آشنا می‌کند.
وی در ادامه افزود: اگر موضوع تمرکززدایی با برگزاری همایش آیین‌های عاشورایی در تبریز رخ داده باید آن را به فال نیک بگیریم، چرا که در منطقه دیگری از کشور زمینه و شرایطی را فراهم کرده‌ایم که تجاربی در زمینه اجرایی فراهم شود. این یک موقعیت استثنایی است تا مخاطبانی که دسترسی به فعالیت‌های فرهنگی نمایشی در مرکز کشور ندارند بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند.
همچنین فعالیت تئاتری یک فعالیت اجتماعی است که می‌بایست دربرگیرنده تمام آدم‌های یک جامعه باشد و نمی‌تواند در یک نقطه از جامعه باقی بماند؛ بنابراین برگزاری همایش آیین‌های عاشورایی در تبریز در جهت تمرکززدایی اتفاق میمونی است.
دکتر عزیزی در خصوص پربارتر شدن برگزاری همایش آیین‌های عاشورایی سال آینده اظهار کرد: این هدف قدری زمان بر است. هر اتفاقی در آغاز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود ولی ما هنرمندان تئاتر امیدواریم که خدا کند آدمی که هرگز به تئاتر نیامده بیاید و به دیدن تئاتر ما بنشیند.
هر یک از ما که تئاتر کار می‌کنیم یک‌سری مخاطب داریم که می‌دانیم برای تماشای کار ما می‌آیند ولی در تئاتر باز است که بتوانیم آدم‌های مختلف را جمع کنیم؛ چرا که ما با تنگ‌نظری یک اثر هنری را آماده اجرا نمی‌کنیم. در واقع اشتیاقمان بر این است که اگر مطاع ما قابل استفاده است تمام کسانی که فرصت می‌کنند از آن استفاده کنند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای مرکز هنرهای نمایشی در سال‌های گذشته گفت: یکی از اهداف این شیوه این بود که طی سال مردم متوجه شوند که یک پدیده تحت عنوان تئاتر و پدیده‌ای نیز با عنوان جشنواره تئاتر وجود دارد که به طور طبیعی در هر منطقه‌ای که اتفاق می‌افتاد یک‌سری از اقشار جامعه را با این واژه و شکل فعالیت فرهنگی هنری و اجتماعی آشنا می‌کرد.
این شیوه توسط حوزه هنری نیز اتخاذ شد و آن‌ها هم جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی برگزار کردند. حتی به شکل دیگری می‌توان گفت که سینما نیز با راه‌اندازی انجمن‌های سینمای جوانان ایران در سطح کشور این شیوه را پی گرفت.
این حرکت زاد و ولد پیدا کرد و نتیجه مطلوب آن این است که فعالیت تئاتری در کشور گسترش پیدا کرده است.