در حال بارگذاری ...
فرهاد قائمیان، داور ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس:

 برگزاری دوره‌های آموزشی گامی موثر در شکوفایی نمایش خیابانی است

​فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان و عضو هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس،  به نمایندگی از هیئت داوران، به بخشی از مهم‌ترین نقطه نظرات داوران برای داوری آثار این جشنواره اشاره کرد.

به گزارش ایران تئاتر از  آذربایجان شرقی، فرهاد قائمیان ضمن اشاره به ضرورت توجه به تنوع گونه‌های نمایش خیابانی، این بخش از تئاتر را دارای جایگاهی خاص و مردمی دانست و گفت: مردمی بودن این گونه نمایشی، لزوم دقت در انتخاب ایده و موضوع را دوچندان می‌کند و محتوای تولید شده باید بر حسب شناخت ضرورت‌های اجتماعی و مخاطب شناسی صحیح انتخاب شود.

وی همچنین ذات تئاتر خیابانی را در میان مردم بودن آن دانست و بیان کرد: هدف از پرداخت به این گونه از هنرهای نمایشی و برگزاری جشنواره های تئاتر خیابانی، رفتن به متن اجتماع  و در میان مردم بودن است. هنرمندان در این زمینه باید دقت داشته باشند که در حقیقت مخاطب اجراهای آن ها مردم هستند، مردمی که از هر جنس و در هر رده سنی به تماشای اثرشان فراخوانده می‌شوند و باید  با رعایت اصول اخلاقی و انتخاب و اجرای مضامین صحیح و ارزشمند، ضمن رعایت احترام، سطح دانش و بینش مخاطب را بالا ببرند.  

وی در خصوص هدفمندی در تکنیک های مواجهه با تماشاگر در اجراهای خیابانی و توجه ویژه به این هدفمندی و تعامل گفت: اجرا در میان مردم کار آسانی نیست و هنرمندان تئاتر خیابانی باید  روی به کار گرفتن تمامی تکنیک های بازی  تمرکز کنند تا با پرهیز از ساده انگاری ادراک مخاطب، ایده اجرایی  را در بستر نمایش خیابانی پرورش دهند و ارائه کنند و جرات و توان تعامل با مخاطب را داشته باشند. هنرمندان حتی در اجراهای جشنواره نباید داوران را ملاک قراردهند و تنها به آنها توجه ویژه نشان بدهند چرا که  در خصوص یک نمایش خیابانی اثری ارزشمند است که با مردم تعامل کند و نظر مردم در مورد آن مثبت باشد.

قائمیان افزود: اگر به این نکته و ارتباط مستقیم با مردم توجه نشود، در بلند مدت بسیار آسیب زننده خواهد بود و اجراها از هدف اصلی برگزاری جشنواره ها فاصله می‌گیرند.

داور ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس، به تفاوت های اجرای خیابانی با صحنه ایی اشاره کرد و گفت: نکته خیلی مهم در اجراهای خیابانی یا محیطی، توجه داشتن به ویژگی های متفاوت آن با نمایش‌های صحنه ای است، نمایش محیطی اصول و قواعد خودش را در صحنه و بازیگری دارد، به عنوان مثال در یک اثر خیابانی، اجرای یک سویه رو به داوران، روشی اشتباه است. برخی اجراهای خیابانی خیلی نزدیک به اجراهای صحنه ای می‌شوند در صورتی که  نباید یک نمایشنامه صحنه‌ای را در خیابان اجرا کرد چراکه قطعا نتیجه دلخواه به دست نمی آید. نمایش خیابانی باید از ابتدا با توجه به قابلیت های بدنی و بیانی بازیگران و متناسب با اجرا در فضای عمومی و خیابانی تولید و اجرا شود.

فرهاد قائمیان در پایان آموزش صحیح را روشی کارآمد برای ارتقا سطح اجرای نمایش‌های خیابانی دانست و گفت: برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای هنرمندان سراسر کشور، موجب می‌شود این گونه‌ی نمایشی که این روزها بسیار رونق گرفته و مورد استقبال واقع شده است، درجا نزند و روندی پویا رو به شکوفایی داشته باشد.




مطالب مرتبط

درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی
درباره تئاتر خیابانی و تاثیر بی بدیل آن بر مسائل اجتماعی

نمایش خیابانی مهر تاییدی بر هنر مردمی

ایران تئاتر- مجید امرایی*: نمایشگر خیابانی مسائل مردم را گوش می دهد و مسائل خود را به گوش مردم می رساند تا در پس این داد و ستد فرهنگی ، جامعه را به سمت تعالی هدایت کند. این نوع نمایش ها اصولا حاصل کنش و واکنش و مبارزه ی بین ظالم و مظلوم و محصول خیزش های مردمی و سرکوب طاغوت هاست پس ...

|

به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر» برگزار می‌شود

اجرای ۱۴ گروه‌ تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در 10 استان
به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر» برگزار می‌شود

اجرای ۱۴ گروه‌ تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در 10 استان

به مناسبت «روز جهانى مبارزه با مواد مخدر»، ۱۴ گروه‌ منتخب تئاتر خیابانی با شعار «نه به اعتیاد» در تهران و ۹ استانِ دیگر به اجرا می‌پردازند.

|

گزارش ایران تئاتر از اجرای موفق طرح «من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا»

سلام امیدوارکننده مخاطب عام به تئاتر
گزارش ایران تئاتر از اجرای موفق طرح «من، تو، ما/ تئاتر، زندگی، کرونا»

سلام امیدوارکننده مخاطب عام به تئاتر

در ایامی که اکثر صاحب نظران و کارشناسان حوزه تئاتر از حضور مخاطبان خاص در تماشاخانه ها در دوران پساکرونایی ابراز نگرانی کرده اند، مخاطب عام سلام امیدوار کننده ای به تئاتر خیابانی داد.

|

فاطمه رادمنش کارگردان حاضر در طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا

در «قند تودل» به ارائه پیام های کرونایی پرداختم
فاطمه رادمنش کارگردان حاضر در طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا

در «قند تودل» به ارائه پیام های کرونایی پرداختم

فاطمه رادمنش در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره تاثیرات طرح من، تو، ما، تئاتر، زندگی، کرونا عنوان کرد: این طرح بسیار مثبت و سازنده و نکته مهم جایگاه قابل قبول تئاتر خیابانی بین مردم است و همیشه مورد توجه بوده است.

|

نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران
نگاهی به کارکردهای اجتماعی تئاتر خیابانی به بهانه اجرای طرح «من، تو، ما؛ تئاتر، زندگی، کرونا»

دمخور با عامه وفادار به ارزش ها در بحران

ایران تئاتر- مجید امرایی: درمیان شیوه‌های مختلف هنر نمایشی، این نمایش فضای باز یا به قولی نمایش خیابانی است که از گذشته تا کنون به دلیل بی واسطه بودن و مردمی بودن، دمخور با عامه اجتماع بوده و ابزاری کاربردی در دفاع از ارزش ها و آرمان های انسانی در سطوح مختلف محسوب شده است .

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در90 ثانیه 
 تلاش برای توسعه فرایند تولید و اجرای تئاتر خیابانی در سطح استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در90 ثانیه
تلاش برای توسعه فرایند تولید و اجرای تئاتر خیابانی در سطح استان

اجراهای تئاتر خیابانی با گروه تئاتر "باران" به سرپرستی سعید ذبیحی و با شعار «من، تو، ما تئاتر، زندگی، کرونا» در سطح شهر کرمانشاه  آغاز شد.

|

نظرات کاربران