در حال بارگذاری ...
با تشریح کلمه «فهم مشترک» از سوی امیر دژاکام

نمایش «مکبث» با یادی از سیل زدگان افتتاح شد

نمایش «مکبث» با یادی از سیل زدگان و داستان کارگران بیکاری که خجالت، مانع حضورشان در تئاتر شد و با تشریح کلمه «فهم مشترک» از سوی امیر دژاکام افتتاح شد.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «مکبث» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام، با استقبال کم‌نظیری از سوی تماشاگران اجرای خود را در سالن یک تماشاخانه شهرزاد آغاز کرد.
امیر دژاکام(نویسنده و کارگردان تئاتر) قبل از شروع اجرا در سخنانی اظهار داشت: این طور معمول شده که در شروع هر نمایش، برای آن افتتاحیه‌ای برگزار می‌کنند. دلم می‌خواست این نمایش را کلمه افتتاح کند. دلم می‌خواست واژگانی درخور کنار هم بنشینند و این واژگان نمایش را افتتاح کنند. امروز دلم می‌خواست درباره این صحبت کنیم، که ما به طور کل چرا نمایش یا تئاتر کار می‌کنیم. تئاتر هنری برای سرگرمی، آموزش، اندیشیدن و یا مواردی دیگر است؟ چرا شما به عنوان تماشاگر به سالن نمایش می‌آیید. از ما چه انتظاری دارید و ما چه باید بکنیم.  
وی افزود: اگر قرار باشد که من برای شما سرگرمی درست کنم، شما در سیرک، جدول حل کردن، شطرنج و هزار جای دیگر هم می‌توانید این سرگرمی را پیدا کنید. پس چرا من این کار را در تئاتر انجام دهم. اگر قرار بر اندیشیدن باشد، دانشگاه‌ها، سخنرانی‌ها، مقاله‌ها، کنفرانس‌ها و... برای اندیشیدن است. در نهایت من قرار است چه کاری انجام دهم؟ چرا اساسا هنر تئاتر وجود دارد و ضرورت آن چیست؟
دژاکام در ادامه توضیح داد: ما انسان‌ها همواره هنگامی که یک تجربه به دست می‌آوریم، می‌فهمیم. یعنی فهم ما حاصل تجربه‌های ماست که می‌تواند با واسطه یا بدون واسطه ایجاد شده باشد. اکثر ما به تجربه‌های علمی با واسطه و بدون واسطه باور داریم. به نوعی از این طریق به فهم می‌رسیم و چون تجربه‌هایمان از پدیده‌های مختلف متفاوت بوده، فهم ما نیز متفاوت می‌شود. به عنوان مثال فهم ما از مادر متفاوت است. چراکه معنی کلمه مادر برای بچه‌ای که مادرش او را سر راه گذاشته با بچه‌ای که مادرش سالیان سال او را در آغوش گرفته متفاوت است. در نهایت می‌توان این طور نتیجه گرفت که فهم ما از دانش و هنر متفاوت است و به همین دلیل تعارض، درگیری و جنگ داریم.
وی افزود: اگر به فهم مشترک دست پیدا کنیم، صلح، آرامش بر قرار شده و از میزان ناهنجاری‌های اجتماعی کاسته می‌شود. در واقع به زعم بنده هنر تئاتر به این دلیل وجود دارد که ما به فهم مشترک برسیم. همه فاکتورهای قبلی را هم می‌تواند در خودش داشته باشد، اما آن چیزی که در تئاتر استثنا بوده، فهم مشترک است. چراکه یک تجربه خیالی را در اختیار تماشاگران قرار می‌دهد. رمان و سینما هم همین کار را انجام می‌دهند. اما آنها زنده نیستند. در صورتی که هنر تئاتر چهره در چهره و زنده است و این اصلی‌ترین ارزشی است که در تئاتر وجود دارد و در هیچ هنر و اتفاق دیگری وجود ندارد.
دژاکام ادامه داد: تئاتر تجربه خیالی را در اختیار یک ملت قرار می‌دهد و به این صورت یک ملت 20 ساله، 50 ساله می‌شود. اما ما آن را از دست دادیم و در حال حاضر آن را نداریم. در واقع اکنون ما سرگرمی داریم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: دلم نیامد که در افتتاحیه نمایش مکبث از شرایط کشورم و غمی که روی دل‌هایمان وجود دارد، حرف نزنم. دلم نیامد درباره روح سخت و سنگینی که بر همه ما حکومت می‌کند و وجود دارد حرف نزنم. سیل دردناکی که همه ما دربرگرفته است. چه آنهایی که به صورت مستقیم و چه افرادی که به صورت غیر مستقیم با آن مواجه هستند. ما اگر از سیل فهم مشترک داشتیم، امروز این اتفاق نمی‌افتاد. ما فهم مشترک از سیل نداریم و هرکدام یک چیز می‌گوییم. نتیجتا حتی کارهای درست در میان کارهای دیگر باطل می‌شود.
وی افزود: دلم نیامد امروز درباره گرانی‌ها و بیکاری حرف نزنم. خیلی گشتم تا امروز یک کارگر بیکار نمایش را افتتاح کند، چند نفری را پیدا کردم ولی روی آمدن به صحنه را نداشتند و گفتند که آقای دژکام بیاییم روی صحنه تا چه بگوییم. بگوییم بیکاریم و می‌خواهیم نمایش شما را افتتاح کنیم. گفتم حداقل بیایید و بگویید تا ما بدانیم که کسانی هستند که در این جامعه کار ندارند ولی نشد و من ترجیح دادم تا این نمایش را با کلمه افتتاح کنم. کلمه فهم مشترک.
نمایش «مکبث» هرشب ساعت 19:30 در سالن یک تماشاخانه شهرزاد به صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: مکبث به روایت امیر دژاکام با بهره‌گیری از زبان بدن و به همراهی دیالوگ، به نقل روایتی جدید از داستان مکبث شکسپیر می‌پردازد. اثری که طی آن برای اولین بار جدا از روایت مکبث، صدای کاراکترهای دیگر همچون انسان‌های عادی که روایتشان در طی رویداد بزرگ داستان مکبث همیشه به فراموشی سپرده شده نیز شنیده خواهد شد... .
الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، پروا محزون، پریا سلامی، مریم یوسف، شقایق خاکی پور، الناز ملکی، شایان یزدان شناس، احمد داوودی، مصطفی غیاثی، محمد آقا علی اکبری، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، ناصر عزتی، عارف عباسی، طاها عابدی، ماهان عابدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.
از دیگر عوامل این اثر می‌توان به: تهیه کننده: امیر دژاکام، مدیر تولید:  فاطمه نیشابوری، جانشین تهیه کننده: ابوالفضل جمشیدی، دستیار کارگردان: حسین شهبازی وغزاله جهان بین، موسیقی: احسان تارخ، ساکسفون: گلنوش حمیدی، فلوت: پوریا حصارکی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر:امیر رجبی، عکاس: مصطفی فرج زاده، دستیاران حرکت نگاری: الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، مدیر صحنه: عارف عباسی، دستیار لباس: فاطمه محمدی، دوخت لباس: زهرا بهرامی، طراح گریم: علی فرزامی، طراح ویدیو: امسن جعفری، دستیار ویدیو: بهرام حاج جعفری زاده اشاره کرد.
علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند برای خرید بلیت به سایت tik8.com مراجعه کنند.

 




مطالب مرتبط

«مکبث» به روسیه می‌رود

«مکبث» به روسیه می‌رود

نمایش «مکبث» به کارگردانی قاسم تنگسیرنژاد و مهسا رهسپار در بخش آنلاین جشنواره جهانی جینجر فست ۲۰۲۲ روسیه روی صحنه رفت.

|

میزبانی پردیس شهرزاد از «تراژدی مکبث» مهدی اصغریان

میزبانی پردیس شهرزاد از «تراژدی مکبث» مهدی اصغریان

اجرای «تراژدی مکبث» نمایشی از وسوسه به قدرت رسیدن سرداری شجاع پس از پیروزی دشمنان و تقابل الهه عشق و قدرت در زندگی اوست با دراماتورژی و کارگردانی مهدی اصغریان تا روز 15 شهریورماه جاری در تماشاخانه شهرزاد ادامه خواهد داشت.

|

‌گفت‌وگو با کارگردان و طراح صحنه و نویسنده «الکترا»

فرزاد امینی: جز کار با بازیگرم، تئاتر چیز دیگری برایم نیست
‌گفت‌وگو با کارگردان و طراح صحنه و نویسنده «الکترا»

فرزاد امینی: جز کار با بازیگرم، تئاتر چیز دیگری برایم نیست

فرزاد امینی این روزها نمایش «الکترا» را بر اساس نمایشنامه‌های اوریپید و اشیل از دوران یونان باستان را در تالار سایۀ تئاتر شهر به صحنه آورده است. او که نگاه و رویکردی ویژه خود به تئاتر دارد و خود را یک مدرنیست می‌داند، در این نمایش با نگاهی موثر و دربردارنده به دو نمایشنامه ...

|

دژاکام در پنجمین برنامه «خنده در صحنه»:

نمایشنامه‌خوانی باید تفاوت خود را با اجرا نشان دهد
دژاکام در پنجمین برنامه «خنده در صحنه»:

نمایشنامه‌خوانی باید تفاوت خود را با اجرا نشان دهد

امیر دژاکام پس از تماشای نمایشنامه‌خوانی نمایشنامه «خرس» در برنامه «خنده در صحنه» گفت: معنای نمایشنامه‌خوانی مشخص است و تفکیک آن به بخش‌هایی همچون اجراخوانی کار اشتباهی است چرا که اگر قرار است اجرا کنیم پس دیگر نمایشنامه‌خوانی نیست و در دست گرفتن نمایشنامه در اجرای تئاتر ...

|

گفت وگو با امیر دژاکام به مناسبت دیدار هنرمندان با رئیس جمهور

بودجه ضعیف مهمترین مشکل تئاتر 
من موحدم اگر خوشبین نباشم کافرم!
گفت وگو با امیر دژاکام به مناسبت دیدار هنرمندان با رئیس جمهور

بودجه ضعیف مهمترین مشکل تئاتر
من موحدم اگر خوشبین نباشم کافرم!

امیر دژاکام نامی آشنا و تاثیر گذار در تئاتر ایران است و این تاثیر گذاری در تالیف کتب ، نوشتن نمایش نامه، تدریس به جوان ها و اجرای نمایش های حرفه ای قابل ارزیابی است. هنرمندی که تلاش می کند در مقاطع مهم و در نشست با مدیران سطح اول کشور از حقانیت تئاتر دفاع کند و بتواند تا حدی ...

|

نظرات کاربران