در حال بارگذاری ...
...

به گزارش سایت ایران تئاتر در این نشست نادر برهانی مرند در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر درباره سوژه قرار گرفتن فقر در سه نمایش حرفه‌ای در حال اجرا گفت: فقر نقطه کور اجتماع معاصر ماست و هنرمندان تئاتر آن را درست رصد کرده‌اند. این فریاد مشترک ماست و آنچه وجود دارد را بیان می‌کنیم. این مسأله را باید مسئولان رصد کنند که چرا روشنفکران کشوری که این همه ذخایر گران‌بها دارد، باید فقر را هشدار دهند.
ایوب آقاخانی، بازیگر و دراماتورژ این نمایش اضافه کرد: قطع

به گزارش سایت ایران تئاتر در این نشست نادر برهانی مرند در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر درباره سوژه قرار گرفتن فقر در سه نمایش حرفه‌ای در حال اجرا گفت: فقر نقطه کور اجتماع معاصر ماست و هنرمندان تئاتر آن را درست رصد کرده‌اند. این فریاد مشترک ماست و آنچه وجود دارد را بیان می‌کنیم. این مسأله را باید مسئولان رصد کنند که چرا روشنفکران کشوری که این همه ذخایر گران‌بها دارد، باید فقر را هشدار دهند. ایوب آقاخانی، بازیگر و دراماتورژ این نمایش اضافه کرد: قطعاً این رویکرد را باید به حساب هوشمندی سه کارگردان گذاشت. اگر در شرایط معاصر قرار باشد آسیب‌شناسی اجتماعی صورت گیرد مسأله فقر آشکار خواهد شد. مهم نیست که متن‌ها را چه کسانی نوشته‌اند، مهم این است که امروز حرف طرفه‌ای است. امکان دارد که این نگاه تلنگری به مخاطب بزند.

نشست رسانه‌ای نمایش "مرغابی وحشی" با حضور کارگردان و بازیگران نمایش برگزار شد و طی آن دلایل انتخاب متن، شیوه کارگردانی برهانی مرند، تجربه گروهی بازیگران و رویکرد هنرمندان تئاتر به مسأله فقر مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
به گزارش سایت ایران تئاتر در این نشست نادر برهانی مرند در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر درباره سوژه قرار گرفتن فقر در سه نمایش حرفه‌ای در حال اجرا گفت: فقر نقطه کور اجتماع معاصر ماست و هنرمندان تئاتر آن را درست رصد کرده‌اند. این فریاد مشترک ماست و آنچه وجود دارد را بیان می‌کنیم. این مسأله را باید مسئولان رصد کنند که چرا روشنفکران کشوری که این همه ذخایر گران‌بها دارد، باید فقر را هشدار دهند.
ایوب آقاخانی، بازیگر و دراماتورژ این نمایش اضافه کرد: قطعاً این رویکرد را باید به حساب هوشمندی سه کارگردان گذاشت. اگر در شرایط معاصر قرار باشد آسیب‌شناسی اجتماعی صورت گیرد مسأله فقر آشکار خواهد شد. مهم نیست که متن‌ها را چه کسانی نوشته‌اند، مهم این است که امروز حرف طرفه‌ای است. امکان دارد که این نگاه تلنگری به مخاطب بزند.
در بخش دیگر این جلسه نادر برهانی مرند درباره انتخاب متون خارجی در دو کار اخیرش توضیح داد: به عنوان هنرمندی که در حال تجربه، نگارش و اجرا هستم، حق دارم کارهای بزرگ دیگران را کار کنم. بخش دیگر این رویکرد به ممیزی برمی‌گردد. زیرا دو سال و اندی است که ممیزی و سخت‌گیری بسیاری روی متون ایرانی وجود دارد. دو سال است که متن خودم تصویب نمی‌شود. البته با توجه به این که من ابتدا متن کامل را ارائه نمی‌دهم، جزو کسانی هستم که طرح می‌دهم. شاید همین امر باعث رد شدن آنها باشد. به صراحت می‌گویم کشتی گرفتن با این متن‌های بزرگ برای من از چهار ترم دانشگاهی هم آموزنده‌تر بود.
وی درباره سرنوشت نمایشنامه "داستان‌های شگفت واقعی واقعی" گفت: درباره این متن هم با اما و اگرهایی روبرو شدم. این متن برایم خیلی خاص است و نتوانستم آن را بپذیرم. ساختار متن به گونه‌ای است که نمی‌توان یکی از اپیزودها را حذف کرد به خصوص آن که اما و اگرها روی دو شخصیت قصه این متن بود.
وی تأکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع نوشتن یک نمایشنامه‌نویس شود. کسانی که زمانی برای اجرا می‌نوشتند حالا برای کشوهای میزشان می‌نویسند. احساس می‌کنم این یک دوره گذرا است و اطمینان دارم روزی با حرکت توفنده نمایشنامه نویسی روبه رو می‌شویم. نباید اجازه دهیم این موانع تأثیری روی کار عادی‌مان داشته باشد.
وی در بخش دیگری از این جلسه توضیح داد که گرچه "مرغابی وحشی" جزو متن‌های محکم و استوار ایبسن نیست اما قصه خوبی دارد و این قصه بیشتر از اندیشگی متن او را جذب می‌کند.
برهانی مرند درباره مشکلات اجرای این نمایش به طولانی بودن متن، نیاز به تغییرات ساختاری، هماهنگ شدن اثر با شرایط عرفی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران، زبان خاص نمایش، عدم استحکام شبکه ارتباطی شخصیت‌های داستان و تحلیل گروه از نگاه ایدئولوژیک، طبقاتی و سیاسی ایبسن اشاره کرد.
وی درباره تغییر پایان داستان در اجرا گفت: در متن اصلی خودکشی هدویک نقطه تراژیک اثر است اما احساس کردم برای تماشاگر امروز ما این نقطه نمی‌تواند شک تراژیک ایجاد کند. به همین دلیل سعی کردم آن را در کل اثر جاری کنم و احساس تراژیک روی برخی از قهرمانان متمرکز شود.
در بخش دیگر این جلسه بازیگران نمایش درباره شیوه کارگردانی نادر برهانی مرند و تجربه گروهی بازیگران در تئاتر معاصر صحبت کردند و نکاتی چون باز بودن دست بازیگر،‌ هدایت غیرمستقیم کارگردان، پرهیز از تحلیل‌گری و قاعده‌مندی در بررسی متن، استفاده از دانش تک‌تک افراد گروه، انتخاب درست بازیگران در این رابطه بیان شد.
در این جلسه از همکاری علی میلانی در پر کردن جای خالی کاظم هژیرآزاد قدردانی شد.
ایوب آقاخانی، نادر برهانی مرند، هومن برق‌نورد، افسانه ماهیان، سیامک صفری، الهام پاوه‌نژاد و علی میلانی از جمله اعضای گروه بودند که به سئوالات حاضران در جلسه پاسخ دادند.